SELVESTE BOND: Selv om Roger Moore er tidenes beste 007, nådde han ikke helt til topps i britenes kåring. Folkejuryen valgte Sean Connery og eksperkommentatorene landet på Daniel Craigs «Casino Royale» som beste film. Her er Sir Roger i 1972, under innspillingen av «Leve og la dø», hans første av i alt syv Bond-filmer. Foto: , Ap

Kommentar

Urpremiere på «SPECTRE» i dag: Samling i Bond

Våre venner britene har kåret Tidenes 007

Det er med sorg og undring en registrerer at britenes ultimate Bond-kåring har feilaktig konklusjon.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

På en premieredag som denne, hvor nok et nytt kapittel i verdens lengstgående filmserie skal «timast alt folk», som det står i Bibelen – i hvert fall bekjentgjøres for dem som måtte befinne seg i London – er det forventninger i luften.

Dessverre opplever mange en kvalitetsreduksjon av denne opplevelsen ved at en gjeng såkalte eksperter i kompaniskap med et latterlig panel av britiske avislesere IKKE har kommet frem til at Roger Moore er filmhistoriens beste 007. Hvor seriøst er det, liksom?!

VG-kommentar: «Bond i fyllebøtten»

I en parallell virkelighet til VG-kommentariatets objektive vurdering av James Bond-tolkninger denne høsten, viser det seg nemlig at Murdoch-eide The Times og søsterpublikasjonen The Sunday Times har foretatt sin egen bedømmelse – utelukkende basert på skjønn, vel å merke.

Så kan man jo filosofere litt over hvor tilfeldig det er at «Tomorrow Never Dies» (1997), som omhandler en gal mediemogul med appetitt på verdensherredømme, havner nederst på listen?

Enkelte komplekse spørsmål egner seg dårlig for håndsopprekkelse på torvet. Som å utpeke Tidenes 007, for eksempel.

Men The Times har likevelspurt folket, og når man overlater den slags beslutninger til grupperinger med begrenset impulskontroll, blir konklusjonen deretter:

Hele 45 prosent av dem som stemte i Times-kåringen mener at Historiens Beste Bond er en tupékledd skotte – Sean Connery. Deretter følger Daniel Craig, Roger Moore, Pierce Brosnan, Timothy Dalton og George Lazenby. Ja, i den rekkefølgen!

At stemmetallene rent tilfeldigvis korresponderer med oppslutningen om Det skotske nasjonalistpartiet SNP burde kanskje utløst en liten bjelle noe sted.

Vi sier ikke mer ...

Hans P. Sjøli kommenterer: «Den lidende Bond»

En egen spesialjury bestående av 20 forfattere, teaterkritikere, fagredaktører, filmskribenter, regissører, TV-produsenter og manusforfattere som alle har begått noe bondsk, skrevet en biografi eller to om Ian Fleming, utgitt 007-bøker eller laget TV-dokumentarer, har på sin side vedtatt en fasit der Flemings urfortelling «Casino Royale» (2006) med Daniel Craig topper, mens Pierce Brosnans «Die Another Day» (2002) er tidenes elendigste Bond-notering.

Vi skylder å gjøre oppmerksom på at avisen The Guardian vurderer dette annerledes. Her nærmest rehabiliteres filmen som «undervurdert» med følgende salve: «en av veldig få satiriske filmer (eller skuespill eller bøker) om Rupert Murdoch og hans kinesiske ekpansjonsplaner – et tabutema i 90-tallets medier.»

Så der fikk vi den.

Samtidig, i en annen britisk avisredaksjon, har man kåret beste Bond-skurk. The Daily Telegraph mener det er Jaws (Richard Kiel) – fra Moore-epoken (Sir Roger er som kjent verdensmester i James Bond med hele syv filmer) – mens folkejuryen stemte frem Oscar-vinneren Javier Bardems MI6-avhopper Raoul Silva («Skyfall»).

Interessant nok mener fagjuryen som The Times har rasket sammen at ved siden av Craigs Bond-debut, hvor «Casino Royale» i tredje forsøk (ble også filmatisert i 1954 og -67) er en teknisk briljant iscenesettelse av Ian Flemings univers, så fremstår også bastardfilmen med George Lazenby som «sensasjonell» og mer i tråd med forfatterens opprinnelige intensjoner enn langt de fleste senere produksjoner.

Les også: «James Bond var bergenser»

«On Her Majesty's Secret Service» (1969) er seriens tredje beste, ifølge ekspertisen, som har Connerys «Goldfinger» – populærkulturens kanskje mest innflytelsesrike agentfilm – på annenplass.

Les Anders Giæver: «Lazenby, den viktigste Bond»

Juryen bemerker at «Goldfinger» (1964) er «Bondfilmen alle andre Bondfilmer ønsker å bli når de vokser opp», og mener den er kåringens moralske vinner.

At «Spionen som elsket meg» (1977) – med selveste Roger Moore – først dukker opp på en sjetteplass, må bero på en trykkfeil.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder