ØNSKER IKKE KONKURRANSE: NorgesGruppen vil ikke at regjeringen skal åpne for søndagsåpne butikker. De forklarer det med bekymring for den lokale distriktsbutikken og miljøet. Her representert ved konsernsjef Tommy Korneliussen. Foto:Trond Solberg,VG

Kommentar

God forretningssans, NorgesGruppen!

Dagligvaregiganten NorgesGruppen er mot søndagsåpne butikker. Alle andres, vel å merke. Ikke sine egne 350.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Motivene til NorgesGruppen er ikke så hederlige som man kan ha fått inntrykk av. «Vi tror lovendringen vil føre til at søndagen ikke lenger er en annerledesdag», sier NorgesGruppen til Aftenposten.

De overbeviser ingen, for det er ikke annerledesdagen de vil beskytte. Det er sin egen lommebok. 350 søndagsåpne butikker, 238 av disse Joker-butikker, som er dyrest å handle hos, sier dagligvaregiganten selv til avisen. Det gir hundrevis av millioner i kassen.

Det er forståelig at de ikke vil dele potten med noen andre. De driver business, ikke velferd. Det er kurant. Men da må de ikke late som at det er hviledagens hellighet og distriktspolitikk som har fått dem på barrikadene mot søndagsåpne butikker.

Les også:Forbrukerne har makt

Annerledesdagen

Det er mye som står på spill for NorgesGruppen når regjeringen nå ønsker å gi alle næringsdrivende mulighet til å holde butikken åpen på søndager. Forslaget er ute til høring, men tilbakemeldingene er negative.

Folk flest hegner om søndagen som annerledesdag. Et pusterom fra forbrukssamfunnet. Samtidig legger de igjen millioner i såkalte Brustad-buer. Småbutikker som holder åpent på helligdagen. For ikke å snakke om restauranter og andre fritidsaktiviteter som driftes av mennesker som ikke tar fri på søndag.

Men det er klart det er noe med det potensielle omfanget som bekymrer. Debatten i dagligvarebransjen er et godt eksempel på det. Holder den ene åpent på søndag, vil andre følge, og så har vi det gående. Mange kan glemme en rolig og høytidelig søndagsmiddag hvor hele familien er samlet.

Umulig å stoppe?

Men kampen handler først og fremst om storkapitalen og markedsandeler. NorgesGruppen har hatt Hovedorganisasjonen Virke på sin side i debatten mot søndagsåpne butikker. Det er kanskje ikke så rart, når Virke kun representerer dem og Bunnpris i dagligvaremarkedet.

Det er heller ikke rart at konkurrentene fortviler. Enten må alle få lov, eller ingen. En måte å unngå hele problematikken for konkurrenter er å gjøre som NorgesGruppen. Opprette Brustad-buer en masse. Nå er de færreste REMA 1000-butikkene innenfor kravet om 100 kvadratmeter, men det kan lett løses ved å holde bare deler av butikken åpen. Ole Robert Reitan varsler at han vurderer å gå den veien om ikke forslaget til regjeringen går igjennom

Og da kan en spørre seg om det ikke allerede er for sent å forsøke å redde annerledesdagen? For når hele dagligvarebransjen i praksis kan ha søndagsåpne matbutikker, hvorfor kan ikke alle andre butikker gjøre det samme?

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder