Leder

Nei til utenlandske spillselskaper i Norge

Forslaget om å gi utenlandske spillselskaper anledning til å etablere seg i Norge gjennom en lisensordning bør ikke bli virkelighet. Norge trenger bedre beskyttelse mot spillselskapene og deres jakt på profitt fra spillavhengige mennesker.

Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for VGs holdning. VGs politiske redaktør svarer for lederen.

Artikkelen er over to år gammel

Spillavhengighet er et samfunnsproblem. Både den spillavhengige og hans omgivelser kan påføres lidelse og alvorlige konsekvenser når spillingen blir grenseløs. Dette er nattsiden av veddemål og gambling som for mange ikke betyr noe mer enn spenning og en risiko man kan leve med. Slik sett minner spill og veddemål om andre aktiviteter samfunnet tillater, men som må tilbys under forsvarlig kontroll. For eksempel er det et flertall i Norge som finner glede i å nyte forsvarlige mengder alkohol, men omsetning og bruk er regulert av hensyn til de som ikke klarer å håndtere det. Det er fornuftig.

les også

Vil ha IP-blokkering av utenlandske spillselskaper

I Norge er spill nøye regulert gjennom monopolet til Norsk Tipping. De tilbyr en forsvarlig spenning og glede til mange nordmenn gjennom en rekke spill. Samtidig går overskuddet tilbake til samfunnet når det deles ut til idretts- og kulturformål. Man kan diskutere om Norsk Tippings markedsføring er for omfattende, men ettersom dette er et statlig selskap har man de beste muligheter til å kontrollere omfanget av spill og markedsføring løpende. Balansen mellom attraktive spillformer og faren for spillavhengighet kan dermed være under kontroll.

les også

VG-sportens kommentator: Paradoksenes parademarsj i spillpolitikken

Dessverre er Norsk Tippings monopol truet av den globale digitaliserte økonomien. Den som ønsker å plassere sine veddemål hos utenlandske spillselskaper kan enkelt gjøre det vi internett. Flere spillselskaper registrert i utlandet driver aggressiv markedsføring mot norske kunder gjennom internett og tv-stasjoner som sender programmer fra utlandet og dermed kan omgå det norske reklameforbudet. Dette rammer Norsk Tippings omsetning, og truer på sikt den etablerte finansieringen av norsk idrett. Men mer alvorlig er det at denne aktiviteten øker omfanget av spillavhengighet. Markedsføringen, med utspekulerte bonusordninger har spesielt stor effekt på dem som ikke har kontroll over spillingen. At denne reklamen nærmest uhindret renner inn i Norge ved å utnytte hull i regelverket må det gjøres noe med.

I VG i går foreslo Jan Svendsen, som er i ferd med å bygge opp selskapet Coolbet i Estland, at løsningen er å la private spillselskaper etablere seg i Norge under en lisensordning. Det er en dårlig idé. Man løser ikke problemet med destruktiv markedsføring og forretningsmodeller som i stor grad handler om å profittere på spillavhengige ved å slippe dem til i det norske markedet. Tvert imot bør man gå motsatt vei, og finne ut hvordan man kan innføre et effektivt forbud mot markedsføring av utenlandske spillselskaper i Norge.

Mer om

  1. Spill
  2. Norsk Tipping

Flere artikler

  1. Ståle Matre (45) var spillavhengig: – Myndighetene har sviktet

  2. Henrik Carlsen: – Det norske spillmonopolet fungerer ikke

  3. Henrik Carlsen: – Magnus har selv smakt på å ha behov for å kutte ut å spille

  4. «Føler meg uvel når vi gir kundene bonuser, for det trigger spillavhengighet»

  5. Vil ha IP-blokkering av utenlandske spillselskaper

Fra andre aviser

  1. Svenskene gjør det stikk motsatte av Norge: – Spillmonopolet er ikke effektivt

    Bergens Tidende
  2. Spillegalskap på Stortinget

    Bergens Tidende
  3. Antall spillavhengige øker i Danmark. Men de som skal hjelpe dem, mener det var rett å vrake spillmonopolet.

    Bergens Tidende
  4. Spillbransjen slår tilbake: – Regjeringen kan gjøre det verre for de avhengige

    Bergens Tidende
  5. Spillbransjen slår tilbake: – Regjeringen kan gjøre det verre for de avhengige

    Aftenposten
  6. Ny rapport advarer mot å slippe til utenlandske pengespill i Norge

    Bergens Tidende

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no