Debatt

Vi forventer ikke for mye av gutta i skolen. Vi forventer for lite.

Stoltenberg-utvalget har satt et viktig søkelys på kjønnsforskjeller i skolen. Jeg frykter imidlertid at vi raskt kan havne i en av to fallgruver i denne debatten. Den første fallgruven er å stemple gutta som problemet og kreve at de tilpasser seg skolen. Den andre er å senke våre ambisjoner på vegne av guttene i frykt for at de ellers vil mistrives på skolebenken.

  • Trine Saugestad Hatlen
Publisert:

MATHILDE TYBRING-GJEDDE, stortingsrepresentant (H).

Det øyeblikket man slår fast at gutta er «taperne» i skolen, er det lett å gripe etter det første og beste forslag til reform.

Flere artikler

  1. Daniel (18) fikk spesialundervisning - følte seg stemplet og undervurdert

  2. KrF-forslag: Vil endre dagens førsteklasse til førskoleklasse

  3. Rapport om 6-åringenes skolestart: Lite plass for lek i småskolen

  4. Alle elever skal møte kvalifiserte og faglig oppdaterte lærere

  5. Stoltenberg-utvalget splittet om fleksibel skolestart

Fra andre aviser

  1. Fremtidens skole

    Bergens Tidende
  2. Andelen gutter i Bergen som får spesialundervisning øker gjennom hele barneskolen

    Bergens Tidende
  3. Høyre vil innføre fraværsgrense også i ungdomsskolen

    Aftenposten
  4. Debatt: Syv grep som kan hjelpe guttene i skolen

    Bergens Tidende
  5. Byrådet vil ha mer lek i bergensskolen, men ikke heldagsskole

    Bergens Tidende
  6. – Det er hjerte­skjæ­rende å se barn som ikke er skole­modne

    Bergens Tidende