UBESKYTTET: – Jeg har som homofil muslim rettigheter i Norge som jeg ikke har i den muslimske verden. Det er jeg dypt takknemlig for. Samtidig opplever jeg ikke at jeg i hverdagen er beskyttet mot konservative muslimers handlinger, skriver Kaltham Lie. Foto: Robert S. Eik VG

Debatt

Norges første åpne homofile muslim skriver: – Vi må ikke la oss styre av religiøse følelser

Hvorfor er religiøse følelser mer verdt å kjempe for enn homofile menneskers følelser?

KALTHAM LIE, skribent Nå er det mye fokus på at en kvinne med hijab er nektet adgang til en frisørsalong. Dette er selvsagt diskriminerende og forkastelig, men hvorfor eksploderer samfunnsdebatten hver gang en religiøs følelse blir såret?

Jeg husker veldig godt hva som skjedde da jeg ville anmelde at jeg mange ganger ble nektet å handle mat i muslimske matbutikker. Da jeg gikk til politiet for å anmelde det, fikk jeg bare beskjed om at jeg ikke må gå der for handle. Det ble ikke rettssak, og mediene brydde seg ikke.

Les saken: Frisør dømt for å nekte kvinne med hijab adgang

Jeg har som homofil muslim rettigheter i Norge som jeg ikke har i den muslimske verden. Det er jeg dypt takknemlig for. Samtidig opplever jeg ikke at jeg i hverdagen er beskyttet mot konservative muslimers handlinger. Jeg opplever i stedet at disse muslimene i økende grad presser sine holdninger på samfunnet, og at de oppnår et større forsvar enn meg. I store deler av den muslimske verden er strategiene og synspunktene styrt av veldig gamle og patriarkalske ideologier. Flere av de regler, systemer og ritualer som fremheves i dag, ble laget flere hundre år før vår tidsregning, på vår stammehøvding Abrahams tid. Ett eksempel på dette er bruken av hijab. Sarah, Abrahams kone, brukte hijab som et ærefullt plagg som viste at hun var en gift med en høvding. På den tiden var det slaver, og Abraham fikk sin første sønn med en av dem, Hagar. Den gang anså man at slaver hadde mindre verdi og mindre ære enn andre mennesker. Det å la håret henge fritt, kunne bety at man var prostituert. Til tross for at bruk av hijab har vært relativt uvanlig i moderne tid, også i muslimske land, har religiøse begynt å praktisere dette igjen.

Les også: – Helt uakseptabelt! Dagens bruk av hijab, og heldekkende klær som burka, er inspirert av meget konservative muslimer. Selv om ikke alle som bruker hijab er konservative, er det ikke å fornekte at mange er det. Islamister anser kvinner uten hijab eller heldekkende klær som æreløse. I deres øyne er vestlige kvinner like lite verd som slavene på Abrahams tid. Vet å bruke hijab markerer man at man er en ærefull kvinne. Mange av dagens hijabforkjempere, har selv vokst opp med mødre uten hijab. Denne religiøse motesaken bærer ofte preg av å være aktivisme i islams navn. De verste utslag av dette ser vi når hijab tvinges på veldig veldig små barn, Dette burde bekjempes, da barns rettigheter må beskyttes. Muslimske fedre og mødre gjør sine barn til religiøse symboler i det norske samfunn.

Dette brutale og respektløse systemet begrenser barnas frihet og svekker deres drømmer om å leve fritt i et demokratisk samfunn. Religiøse fedre bør ha tro på deres egen verdighet, og ikke dilte etter religiøse ledere syn, men dessverre lar disse barnas fedre og mødre seg styre og kontrollere av imamer og moskéers ledere.

Les videre: Hva forslagene våre om barnehijab og niqab virkelig handler om

Imamene og moskéledere burde gi klar beskjed til unge religiøse muslimer om at de må slutte å provosere i islams navn. De må også slutte å dytte kvinnene tilbake i ufrihet, og heller bidra til å slukke jihadisme-ilden. De burde også slutte med å idyllisere samfunn der religiøse styrer. Vi som har kjent dette tyranniet og dobbeltmoralen på kroppen, vet bedre. Når mange hijab-brukere reiser til utlandet på ferie, blir hijaben forlatt på hotellrommet. Dette er et veldig kjent fenomen i muslimske land som Saudi-Arabia. Muslimer er ikke bedre enn andre. Jeg husker veldig godt hva som skjedde når saudiske menn og menn fra andre muslimske stater gjorde da de kom til Irak da jeg vokste opp der. De drakk seg fulle og lå med både gutter og jenter. Etter noen uker reiste de tilbake til sine koner i hjemlandene. I Saudi-Arabia blir kvinner voldtatt selv om de er helt tildekket. Mennene slippes fri og kvinnene steines til døden fordi det er hennes skyld uansett. Fullt tildekkede kvinner klarer ikke å redde sin ære, uansett hvor mye klær har på seg. Dette kan være vondt å høre, men sånn er virkeligheten. Jeg håper virkelig at vi ikke blir et samfunn som styres av religiøse menneskers såre følelser. Jeg håper virkelig at norske politikere tar seg sammen å redder oss fra dette.

Les også

  1. Frisør dømt for å nekte kvinne med hijab adgang

    Frisør Merete Hodne (47) er dømt til å betale en bot på 10.000 kroner for å ha nektet hijabkledde Malika Bayan…
  2. Frisør-saken: – Helt uakseptabelt!

    Jeg blir nedstemt når jeg ser folk på sosiale medier vise forståelse for frisøren nektet å klippe en kvinne i hijab.
  3. Krf-Dagrun om Merete Hodne: – Hennes holdninger viser at vi har en stor jobb å gjøre

    Er hijab et religiøst eller politisk symbol? Det er en av stridstemaene i rettssaken mot frisøren Merete Hodne (47).
  4. Hijabkledd kvinne ble kastet ut av frisøren: – Det handler om noe mye større enn meg og henne

    JÆREN (VG) Religionen reddet livet mitt, sier Malika…
  5. Kastet ut kvinne med hijab: – Jeg ser på det som et totalitært symbol

    SANDNES (VG) Frisøren Merete Hodne (47) sier at grunnen til at hun nektet hijab-kledde Malika Bayan (24) adgang til…
  6. Nektet å slippe inn kvinne med hijab – ender i retten

    Frisør Merete Hodne møter torsdag i Jæren tingrett, tiltalt for å ha kastet Malika Bayan ut av salongen sin fordi Bayan…
  7. Om forslagene om barnehijab og niqab: Religion og deltakelse

    Forslagene våre om barnehijab og niqab har fått veldig stor oppmerksomhet.
  8. Nei til barnehijab og niqab - ja til obligatorisk svømmeundervisning

    Debatten om niqab, barnehijab og felles svømmeundervisning i skolen går heftig  for seg.
  9. Konservative muslimer, kom dere ut av forsvarsposisjon!

    Den økte avstanden mellom enkelte konservative muslimer og etniske nordmenn, er urovekkende.
  10. Den absurde debatten om hijab, del 2

    Hvor er religionsfriheten når barna påtvinges hijab fra de er små?
  11. Barnehijaben bør ut av skolen

    Det finnes tungtveiende argumenter for å forby hijab på alle skoletrinn. Det blir hevdet at dette er juridisk «umulig».

Her kan du lese mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder