ÅPENT BREV: – Har Islam Net tenkt på hvilke konsekvenser det får for muslimsk ungdom, som eventuelt blir overbevist om å følge fatwaene de formidler, og hva slags signaler dette gir til storsamfunnet, spør kronikkforfatterne.
ÅPENT BREV: – Har Islam Net tenkt på hvilke konsekvenser det får for muslimsk ungdom, som eventuelt blir overbevist om å følge fatwaene de formidler, og hva slags signaler dette gir til storsamfunnet, spør kronikkforfatterne. Foto: Marte Vike Arnesen VG

Åpen debatt om norsk islam

debatt
Publisert: Oppdatert: 11.08.16 09:15
MENINGER

Muslimer er en naturlig del av det norske samfunnet, og derfor er det viktig og riktig ikke å flytte dialogen til et lukket rom.

Sofia Nesrine Srour, Usman Bashir, Arshad Ali, Linn Widad Firdaous Nikkerud, Waqas Sarwar, Arshad Ali, Pamir Ehsas, Habon Beegsi, Abdullah Alsabeehg, Amira Ibrahim, Afroz Shah, Ali Chishti, Umar Ashraf, Kamil Azhar, Ali Whatti, Linda Noor, Abdirahman Mohamed, Zeeshan Abdullah, Ali Riza, Kaban Mohammadi, Heena Yasmin, Kashif Jamil, Mehmoona Saleem, Thee Yezen Al-Obaide, Adeel Ahmad, Thomas Haile, Roa Mourad, Laial Janet Ayoub, Ali Zia Ullah, Saad Shafiq Sheikh, Mayada Magdi Mohamadani Sherif, Ismail Acar, Tariq Maqsood, Marwa Elfarri, Mohammed Ghous Afzal

Islam Net og Fahad Qureshi har gjort helomvending etter sin krigserklæring mot tre navngitte muslimske samfunnsdebattanter og den fiktive «internasjonale progressive sekten». Nå inviterer han til fred og forsoning. I samme invitasjon, oppfordrer han samtidig sine likesinnede til å fortsette kampen. Det er veldig positivt at Qureshi innser at ingen er tjent med å gjøre en åpen meningsutveksling om viktige spørsmål knyttet til islam, til en krig mot muslimer han er uenig med. Det er prisverdig at Qureshi beklager og modererer retorikken sin.

Fra forskjellig hold har muslimer kritisert Islam Nets ideologi, protestert mot at Qureshi hevder å snakke på vegne av norske muslimer og problematisert hvordan representanter for Islam Net møter meningsmotstand.

Dette er en debatt som angår såpass mange, og det er derfor ikke riktig å flytte den til lukkede rom. Det som er viktig, er at vi har en sivilisert og saklig meningsutveksling, slik av man kan lære av hverandre og produsere et opplysende bidrag til den norske offentligheten.

Til tross for mye fokus på islam i samfunnsdebatten, er ofte debattene overfladiske. Det er på tide å gå mer i dybden, og finne løsninger på de reelle utfordringene som ligger til grunn for engasjementet som har vokst frem.

Islam Net representerer noe ganske unikt i norsk sammenheng, til tross for at de selv hevder de kun er konservative sunnimuslimer.

På sine digitale plattformer kommer Islam Net med veldig klare retningslinjer for hvordan de mener unge norske muslimer skal leve. De driver en norsk versjon av den internasjonale fatwa-siden IslamQA.no som promoterer en islamtolkning som gjør det praktisk talt umulig å leve som muslim i Norge. Fatwa er kjennelser på spørsmål innen religionen, utformet av en skriftlærd. Innen islamsk lære finnes det et stort mangfold av meninger om normene i mellommenneskelige og samfunnsmessige spørsmål. Haram er et sterkt begrep, og i Islam Nets fatwa-univers er ingen detalj i livet overlatt til det frie intellektet. Her er noen eksempler på hva Islam Net og deres fatwa-referanse IslamQA lærer ungdom:

Det er haram å jobbe på en arbeidsplass hvor både menn og kvinner omgås. Det utelater omtrent de fleste arbeidsplasser i Norge. Det er også haram å selge svinekjøtt, og dermed ikke mulig å jobbe i de fleste butikker og serveringssteder i Norge. Det er haram for en taxisjåfør å kjøre passasjerer til steder med alkohol og andre syndige ting, dermed blir det umulig å jobbe i drosjenæringen.
Svært alvorlig blir det også når Islam Net gir råd til kvinner som har blitt gravide som følge av voldtekt. Her blir det stadfestet at det mest dyrbare ved en kvinne er hennes jomfrudom, og «konsesjon til abort» gis hvis «(…)en muslimsk jente som er opptatt av å holde seg kysk er utsatt for bestialsk aggresjon, og frykter virkningen dette kan ha på hennes rykte eller hennes ære, eller frykter at hun kan bli utstøtt eller at hun kan bli utsatt for skade slik som å bli drept(…).»
Videre om kvinner. Det er ifølge IslamQA obligatorisk for kvinner å dekke til ansiktet, og det gis til og med forbud for kvinner «å ha trange klær» foran andre kvinner, noe som utelukker en rekke aktiviteter. En gift kvinne er underordnet sin ektemann og han har lov til å slå henne. Det advares mot å elske sin kone, for da kan mannen bli en slave for henne, og kjærlighet beskrives som intet mindre enn en psykisk lidelse.
Andre forbud, av den mer trivielle sorten er bildeforbud, men det er også ekstremt opprørende beretninger om en gravid slavekvinne som ble drept av sin eier, hvor IslamQA skriver at «hun fortjente å bli drept fordi hun hånet Profeten Mohammed, og om hun hadde vært en muslim, hadde hun blitt vantro av denne handlingen og fortjente å bli henrettet for denne grunnen også».
En av de mest dystre fatwaene beskriver hvordan det er tillatt å gifte bort barn under pubertetsalder: Å gifte bort en ung jente før hun når pubertetsalder er tillatt i sharia.
Det er viktig å være konkret for å komme videre i en debatt. Har Islam Net tenkt på hvilke konsekvenser det får for muslimsk ungdom, som eventuelt blir overbevist om å følge fatwaene de formidler, og hva slags signaler dette gir til storsamfunnet?

Her kan du lese mer om