Leder

Norsk turistnæring

Av VG Leder

Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for VGs holdning. VGs politiske redaktør svarer for lederen.

Artikkelen er over fire år gammel

FLERE TURISTER: Flere utlendinger ferierer i Norge i sommer og ser for eksempel midnattssolen over Nordkapp. Foto:Rune Stoltz Bertinussen,VG

Bare noe så enkelt som å spørre en forvirret turist med nesen i kartet om de trenger hjelp, gjør underverker for opplevelsen av reisemålet.

I sagaen hva vi skal leve av etter oljen, er reiseliv et aktuelt kapittel. Dette er gode inntekter for fastlands-Norge og særlig kan det sikre distriktsarbeidsplasser.

En stor utfordring er det norske kostnadsnivået. Men de tre siste årene har norsk reiselivsbransje fått et sårt tiltrengt bidrag i form av en svekket krone. Et hotellrom til 1000 norske kroner, ville for eksempel en tysk turist måtte betale 133 euro for i 2012. Denne sommeren er prisen 111 euro.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå indikerer at kronesvekkelsen har ført til en økt turisttilstrømming til Norge denne sommeren. Bare i mai økte antallet utenlandske overnattinger i Norge med 12 prosent sammenlignet med mai 2014. Mye av veksten stammer fra Asia. I følge NHO reiseliv sto asiatiske turister for om lag 5 prosent av det totale utenlandsmarkedet for norsk turistnæring for fem år siden, i dag er dette tallet doblet til en andel på 10. Siden Asia er folkerikt, indikerer dette et stort potensial for næringen. Dessuten viser Innovasjon Norges Turistundersøkelse 2014 at det er turister fra Kina, Japan og Sør-Korea som bruker mest penger når de er i Norge.

Samme undersøkelse viser også noen av utfordringene som norsk reiseliv har. Undersøkelsen måler turistenes tilfredshet med Norge fordelt på mange ulike variabler. Mest fornøyd er utenlandske turister med attraksjoner og servicenivået. Variablene med lavest tilfredshet er informasjon, tilgang på wifi og restauranter. Og helt nederst prisen i forhold til generell kvalitet på produktet.

Norge har et stort potensial som turistdestinasjon. Kronesvekkelsen gir næringen en gullkantet mulighet for å løfte volumet. Men selv med en svakere krone, vil det være dyrt å være turist for utlendinger i Norge. For at et volumløft skal være varig, må gjestene oppleve at produktet står i forhold til prisen.

Det er utfordringen til bransjen som i alle ledd må øke kvaliteten på den totale pakken utledningene opplever når de kommer til Norge. Det må antagelig skje i et samarbeid mellom næringen, dens bransjeorganisasjoner og det offentlige. Lett tilgjengelig og godt organisert informasjon på mange språk er for eksempel kritisk. Vi andre kan også bidra. Bare noe så enkelt som å spørre en forvirret turist med nesen i kartet om de trenger hjelp, gjør underverker for opplevelsen av reisemålet.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder