FLYSETEAVGIFT: – En helgetur til London for 199 kr forurenser like mye som et halvt år med bilkjøring. Det er ikke er et opplagt tap for norsk næringsliv om for eksempel Ryanair, som har satt sosial dumping i system, må begrense trafikken, skriver kronikkforfatteren. Foto: Jan Ovind , VG

Debatt

Vi kan ikke fly fra klimaendringene

Norge skal kutte ​minst ​40 prosent i klimagasser på femten år. Skal vi klare det må også flynæ ringa bidra. Flyreiser er
Norges mest feilprisede tjeneste i et klimaperspektiv.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

RASMUS HANSSON, nasjonal talsperson og stortingsrepresentant for De Grønne,

Ekstremt lave priser og flere direkteruter gjør at nordmenn flyr mest av alle i Europa, og dobbelt så mye som svenskene. Den totale utslippsveksten fra flytrafikken har vært kolossal. Forskning indikerer at utslipp oppe i atmosfæren kan være dobbelt så ille som utslipp på landjorda.

De årlige utslippene tilsvarer nå om lag halvparten av utslippene fra norsk oljevirksomhet. En helgetur til London for 199 kr forurenser like mye som et halvt år med bilkjøring.

Suverent mest klimaskadelig

Rasmus Hansson. Foto: Frode Hansen , VG

Mens flynæringen lover miljøfremskritt forblir fly den suverent mest klimaskadelige reisemåten. Også med biodrivstoff på tanken – som for øvrig aldri vil kunne dekke mer enn en brøkdel av flynæringens energibehov. Flynæringens grønnhet er foreløpig hovedsaklig noen grastuster på rullebanen. Flytrafikken vokser voldsomt og bransjen vil ikke diskutere om det er bærekraftig å la veksten fortsette til himmels før de eventuell har fått på plass ny teknologi.

Norge planlegger nå, stikk i strid med alle klimamål, en tredje rullebane på Gardermoen, med eneste hensikt å øke flytrafikken enda mer. I stedet for at flytrafikkens kostnader dekkes der de burde, gjennom billettprisene, subsidieres den i stedet fra storsalg av sprit gjennom Taxfree-ordningen.

De Grønne vil ikke flytrafikken til livs, men den må dempes. Regjeringen innfører nå, etter påtrykk fra Venstre og KrF, en avgift på flybiletter på omlag 80 kroner. Et lite, men riktig skritt.

Direkte pinlig av Ap og Sp

Men på klimatoppmøtets åpningsdag gikk flyselskapene og NHOs Kristin Skogen Lund i spinn. De hevder både at den vesle avgiften vil koste 5000 arbeidsplasser, og at avgiften vil ha «null klimaeffekt». At FrP-representanter som Øyvind Korsberg krevde avgiften fjernet selv om hans egen regjering hadde vedtatt den overrasket vel ingen. Men det er direkte pinlig for Senterpartiets og Arbeiderpartiets forsøk på å framstå som klimavennlige at også deres representanter krever avgiften fjernet. Ap og Sp sier altså nei til en liten klimaavgift på den mest klimamessig mest feilprisede tjenesten i Norge.

Heldigvis har statsministeren benyttet anledningen til å stå fast på avgiften og innkassere et billig, men fortjent klimapoeng. Flyavgift er ikke noe særnorsk. Storbritannia og Tyskland har hatt det i flere år.

Også Norge hadde på 90-tallet en flyavgift som var mye høyere enn den regjeringen innfører nå. I 1999 var den på 319 kroner (prisjustert) per passasjer for reiser til og fra utlandet, omlag halvparten for reiser innenlands. Den avgiften holdt faktisk utslippene fra flytrafikk på et stabilt nivå. Etter at den ble fjernet i 2002 har flytrafikken skutt i været. Altså: flyavgifter virker.

Det gjør derimot ikke det europeiske kvotemarkedet, som kunne ha regulert utslipp fra flytrafikken. Markedet er oversvømmet av kvoter. Alle kan slippe ut det de vil, nesten gratis. I tillegg er mange flyvninger unntatt både klimakvoter og CO2-avgifter.

Les også: NHO fly forbanna over flyseteavgift

Jobbskremslet er en avsporing

Skremslene om nedlagte flyruter og jobber i distriktene er en avsporing. Om et ekstrakostnad tilsvarende en halvliter pils i det hele tatt får noen til å fly mindre, så er det fullt mulig å skjerme distriktene fra avgiften, der det ikke finnes noe godt alternativt kollektivtilbud. Dem gamle flyavgiften skjermet flytrafikk til og fra Nord-Norge.

Men, som statsminister Solberg har vært rakrygget nok til å slå fast, meningen med en flyavgift er å begrense trafikken.

Det vil koste noe, selv om det ikke er et opplagt tap for norsk næringsliv om for eksempel Ryanair, som har satt sosial dumping i system, må begrense trafikken.

Flere, ikke færre avgifter

Flyavgift trengs, og den må virke. Vi kan ikke ha en flynæring basert på priser som ikke er i nærheten av de reelle miljøkostnadene for virksomheten. Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett foreslår derfor en flysateavgift på nivå med den tidligere avgiften.

Men pris er kanskje ikke nok alene. De Grønne ønsker ikke kapasitetsutvidelse i luftfarten før bransjen kan vise til nedgang i klimagassutslipp. Norsk samferdsel trenger moderne og rask jernbane, ikke ny spritfinanisert rullebane på Gardermoen. En taxfree-ordning som subsidierer fly og undergraver vinmonopolet må avvikles.

Vi trenger flere, og ikke færre, fornuftige miljøavgifter som vrir forbruk og atferd i grønn retning. Inntektene må investeres i det grønne skiftet i norsk økonomi. Den grønne skattekommisjonen regjeringen skal legge fram må trekke opp linjene for hvordan dette skal skje.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder