LANDET SIST: Her smiler pilotforeningsleder Halvor Vatnar (t.v.) og administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, etter at meklingen mellom pilotene og Norwegian ble avsluttet med enighet mellom partene etter Norwegian-streiken i 2013. Foto:Heiko Junge,NTB SCANPIX

Kommentar

Krigen om Norwegian-sannheten

Vi utenforstående og de 200.000 passasjerene som endeløst har
ventet på et Norwegian-fly, vil gjerne ha et svar på om man sitter Parat-fast eller Kjos-fast så vi vet hvem vi skal heie på.

Tom Staavi
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Sjelden har vi sett en mer fastlåst arbeidskonflikt i Norge. Det ble tidlig klart at de harde frontene neppe handler om neste års lønn, pensjon eller arbeidstid. Slikt er vanskelig å bli enige om i lønnsforhandlinger, bevares, men ikke noe man risikerer å streike et selskap dundrende konkurs for.

Den uoverstigelige kløften handler om det gjentatte kravet og den like harde avisningen, om pilotenes arbeidstilknytning til morselskapet i Norwegian.

Kommentar: I have a Dreamliner

Men hvorfor dette er et spørsmål om å være eller ikke være for begge parter, er det ikke enkelt for oss utenfor helt konkret å skjønne.

Og siden det er viktig å vinne folket, har partene brukt mye krutt på å vinne kampen om sannheten og sympatien i mediene. Det var inntil helgen gjentatte angrep over og under beltestedet i ulike medier, selv ektefellene til sentrale kamphaner på begge sider har gått eller er sendt i mediekrigen.

BAKGRUNN: Dette strides pilotene og selskapet om

På et eller annet tidspunkt i helgen tok partene til fornuft. Man fant ut at det å skjelle hverandre ut etter tur i mediene muligens ikke gjorde forhandlingsklimaet noe bedre. Og dermed steg også optimismen ifølge sentrale kilder VG snakket med. Partene begynte å diskutere en garanti for pilotenes jobbsikkerhet, samt lønns- og arbeidsvilkår, i tre år fremover. Det er i så fall noe helt unikt, jobbgarantier utstedes sjeldent i arbeidslivet.

Spørsmål om garantiens verdi kom derfor også raskt ut i mediene.

BAKGRUNN: Derfor ble det brudd i forhandlingene i helgen

Den har for mange forbehold, sa pilotene, dermed er den verdiløs. Ingen andre arbeidsgivere har strukket seg så langt, svarer Norwegian og tilbyr frivillig lønnsnemnd. Ikke mulig, svarer Parat og pilotene. Siden konflikten ikke handler om lønn, kan den heller ikke løses i en lønnsnemnd lyder pilotenes iskalde avvisning.

Her kan ikke begge parter ha rett. Og det er antagelig noe av problemet. Forhandlingene begynner å ligne en kamp infisert mer av jus enn løsninger bygget på tillit.

Særlig virker pilotene å ha null tillit til arbeidsgivers løfter.

Skal man driste seg til et tips, taper pilotene noe oppslutning nå på oppløpssiden. Å nekte lønnsnemnd virker i overkant steilt. Mange vil tenke at hvis partene ikke kan bli enige, må det vel være på tide å få en uavhengig instans til å sette en strek?

I og med nyheten om at Norwegian har etablert et selskap i England, spekuleres det i om Kjos vil ta med selskapet og rømme landet. Det benekter selskapet, men noe må de snart foreta seg.

Og da kan dette ende stygt. Det er pilotene minst tjent med. Derfor er oddsen fortsatt lavest på at enden på visa blir snipp, snapp, rød-snute for pilotenes hardeste linje.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder