Leder

VG mener: Bra bilforlik

HVEM SKAL UT? Elbilen. Den har ikke noe i kollektivfeltet å gjøre. Foto:Mattis Sandblad,VG

Enigheten på ikke-sosialistisk side om nye bilavgifter, er gode skritt i riktig retning.

Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for VGs holdning. VGs politiske redaktør svarer for lederen.

Artikkelen er over fem år gammel

Især borger samarbeidet mellom de bilpolitiske ytterfløyene i Venstre og Frp for langsiktighet og forutsigelighet. Noe dieselkaoset hos de rødgrønne ikke gjorde. Miljø skal veie enda tyngre, påpeker Høyres parlamentariske nestleder, Nikolai Astrup, det skal være klare fordeler for folk som velger miljøvennlige biler.

Nullmomsen på elbiler forsvinner, men kompenseres med et kjøpstilskudd. Totalt går avgiftspresset på norske bilister ned, noe vi også hilser velkommen.

Vi savner likevel en ytterligere konsekvenstenkning, for fortsatt skal elbileiere gis privilegier som gjør det mer attraktivt å kjøre selv enn å velge kollektivt. Det er uheldig. Vi mener det er god klimapolitikk, god bilpolitikk og god forbrukerpolitikk å opprettholde noen subsidier av elbiler. Dette handler om kostbar og avansert teknologi som må innfases.

At luksusbiler som Teslas toppmodell blir 200 000 kr. dyrere fordi kjøper må betale merverdiavgift, er mildt sagt uproblematisk.

For det første vil tilskuddsordningen erstatte noe av momsinnslaget. For det andre er det viktigere å gi kompensasjonen en innretning som premierer normalt oppnåelige nullutslippsbiler for folk flest.

Vi mener det også er riktig å fase ut den meningsløse effektbeskatningen, det at biler med mange hestekrefter avgiftsbelegges vesentlig tyngre enn de med færre. Poenget må være å knytte avgifter til utslipp. Det må koste mer å kjøre en bil som slipper ut mye CO2 enn en som slipper ut mindre. Dette handler om ytelsesteknologi og avgassrensing, ikke om hestekrefter, noe Frp lenge har vært alene om å hevde.

Men elbiler alene gjør ingen sommer. Tvert imot ser vi at kollektivfeltene inn til de største byene korkes igjen av elbiler, gjerne med en eneste person om bord: sjåføren. Vedkommende kan fritt passere bomringen, og parkere gratis i sentrum.

Dette er ikke god samferdselspolitikk, heller ikke god miljøpolitikk. Også elbiler produserer svevestøv, de utgjør en like stor risiko i trafikken og de opptar plass i bybildet så vel som i kollektivfeltet. Miljø- og klimapolitikk består av flere komponenter, hvorav en god kollektivtrafikk er langt viktigere enn elbiler i kø.

Dersom regjeringen ønsker miljøtiltak som i tillegg gir direkte utslag for folkehelsen, burde de også se på momskompensasjon for elsykkel, der har den borgerlige blokken allerede blankostøtte fra SV.

Det må koste mer å kjøre en bil som slipper ut mye CO2 enn en som slipper ut mindre. Dette handler om ytelsesteknologi og avgassrensing, ikke om hestekrefter.

Mer om

  1. Politikk
  2. Solberg-regjeringen
  3. Miljø
  4. Trafikk

Flere artikler

  1. Vi kaller det klimapolitikk

  2. Fortsatt fritak

  3. 29 bilførere tatt i kollektivfeltkontroll – ble totalt 155.150 kroner fattigere

  4. VG mener: Riktig elbilpolitikk

  5. Klima: Porsche-forliket dreper elbilen

Fra andre aviser

  1. Nå slipper elbilene igjen inn i kollektivfeltet på Mosseveien

    Aftenposten
  2. Vil åpne dette kollektivfeltet for tungtransport

    Fædrelandsvennen
  3. SV freder Tesla-privilegier

    Fædrelandsvennen
  4. 29 bilførere tatt i kollektivfeltkontroll – ble totalt 155.150 kroner fattigere

    Aftenposten
  5. I dag slo politiet til mot el-bilistene

    Aftenposten
  6. #Anbefalt: «Elbiler er riktig svar på feil spørsmål»

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder