APP TIL BESVÆR: En ny bok om ungdommer i USA og deres liv på sosiale medier antyder at sosiale medier har satt kvinnekampen tilbake flere tiår.
APP TIL BESVÆR: En ny bok om ungdommer i USA og deres liv på sosiale medier antyder at sosiale medier har satt kvinnekampen tilbake flere tiår. Foto: Lionel Bonaventure Afp

Fra kvinnekamp til naken-snaps

MENINGER

LOS ANGELES (VG) Vi har noe å lære av 200 amerikanske tenåringsjenter som betror seg om livet på sosiale medier.

kommentar
Publisert: Oppdatert: 30.04.16 02:29

Det begynner å danne seg et bilde av konsekvensene ved å vokse opp med sosiale medier. Mens gutta slipper lettere unna blir jenter ofre for normalisering av sexisme, objektivering og seksuell trakassering.

Hva gjør det med fremtidens kvinner?

Vanity Fair-skribenten Nancy Jo Sales reiste på kryss og tvers av USA i to år og intervjuet jenter inngående om livet – på sosiale medier. Resultatet er boken «American Girls: Social Media and the Secret Lives of Teenagers».

Les også: Faens kroppspress, mobbing og rasisme

– Har ikke et liv uten

Den har startet en offentlig samtale som antyder at sosiale medier kan ha satt kvinnekampen tilbake flere tiår.

– Sosiale medier ødelegger livene våre, sier to jenter fra Los Angeles i boken.

– Hvorfor hopper dere ikke bare av?

– For da har vi ikke et liv.

For flere kommentarer og debatter: Følg VG Meninger på Facebook

Historiene til jentene mellom 13 og 19 år belyser hvordan seksualitet er blitt deres fremste valuta digitalt. Den tiltrekker seg oppmerksomhet fra gutter, brukes til å konkurrere med venninner og stadfester egen status.

Les også: Frigjøring fra kroppsskammen

Kardashian-søstrene som forbilder

Overalt hvor Sales reiser er Kardashian-familien de store forbildene og tenåringenes besettelse. Kjendissøstrene er selve personfiseringen på dagens selfiedrevne kultur og jenter går til det ekstreme for å etterape poseringene og skaffe seg en liten bit digital berømmelse.

Les også: Nakenbildene gjorde Kardashian mer selvsikker

At Kim Kardashian gjorde naken-selfies til kvinnekamp for fire uker siden gjør bare ting enda med forskrudd. Som svar til kritikere av et nakenbilde hun la ut postet realitystjernen en tekst på kvinnedagen om hvorfor hun ikke vil la seg diktere av «problemene andre har» med seksualiteten hennes.

Teksten til Kim var fin den. Men som flere feminister har poengtert: la oss ikke late som om selfiesene hennes hjelper andre kvinner, eller har en dypere mening enn å sanke «likes».

Presses til å sende naken-snaps

Å vokse opp med sosiale medier har ifølge Sales skapt en ny type barndom, hvor de første erfaringene med romanse og seksualitet skjer skjerm til skjerm, ikke ansikt til ansikt.

Det er færre dates og dyptgående relasjoner. I stedet forteller jenter om et daglig press fra gutter om å sende nakenbilder (naken-Snaps er nærmest kutyme) og å fremstå perfekt i digitale kanaler til enhver tid.

Les også: Sykt perfekt – eller bare sykt

Det sladres over en lav sko om hvem som hooker med hvem. Og like ofte hetses man for utseende eller atferd. Det fortelles om nerver for poster med for få likes. De fjernes raskt hvis responsen er liten (under 50 likes).

Tenåringsguttene havner som oftest på andre siden av objektiveringen, og slipper dermed lettere unna, antyder boken. Sexistiske holdninger blant gutta er blitt mer akseptert, ifølge jentene og guttene som medvirker i boken.

Også i Norge kjenner tenåringer på presset til å ha et perfekt ytre og vellykket liv. Bruken av antidepressiver har nesten doblet seg de siste ti årene blant norsk ungdom.

1 av 3 norske ungdommer får naken-snaps

En undersøkelse fra NTNU i fjor viste at mer enn hver tiende 13-åring, som deltok i undersøkelsen og som er på Snapchat, sender bilder av seg selv med intimt eller seksuelt innhold. 1 av 3 ungdommene som var med i undersøkelsen har dessuten mottatt et nakenbilde på Snapchat.

Overgrep over nett er i ferd med å bli et så stort problem at det stopper opp etterforskningskapasiteten i politiet. En kulturendring trengs.

Nancy Jo Sales peker på machokulturen i Silicon Valley, som er notorisk underrepresentert på kvinnefronten, og mener dette preger produktutviklingen. Selskaper som Snapchat og Kik bør gjøre mer for å hindre nettmobbing og misbruk av intimt materiale i offentlige kanaler.

Men tydelig peker hun på foreldre som hun mener via sin egen atferd oppdrar barn til å bli avhengige av likes og digital bekreftelse. Dagens tenåringer er barn av den første foreldregenerasjonen med Facebook og også foreldre vil ha bekreftelse på sine gode stunder i livet, vise frem lykkelige øyeblikk med barna – og telle likes.

Foreldre viser vei

Ifølge en undersøkelse gjort av AVG i 2010 hadde 92 % av alle amerikanske barn en tilstedeværelse på sosiale medier før de var fylt 2 år. Innen de var fem hadde det blitt postet omkring 1000 bilder av dem. Barna arver en kultur fra sine foreldre. Det som kan virke uskyldig og hyggelig i en voksen virkelighet, blir langt mer komplisert når det møter tenårenes utfordringer med seksualitet og identitet.

«Dagens barn», skriver Jo Sales i Time Magazine, «blir ofte beskyldt for å være narsissistiske, men de lærer sin ekshibisjonisme fra sine foreldre».

En av USAs største aviser sa det best; Kanskje foreldre skal legge vekk mobilene og snakke med barna sine. Om det skulle vise seg vanskelig så må vi i det minste lære unge jenter om feminisme slik at de kan bli flinkere til å sette grenser og gjenkjenne sexismen før det er for sent.

@camillabjorn

Her kan du lese mer om