TOTALHAVARI: Volkswagen har jukset med utslippstallene til 11 millioner biler. Likevel tror kommentator Shazia Sarwar at selskapet vil ri stormen, om enn med ripe i lakken. Foto: ROAR HAGEN ,

Kommentar

Biljukset: «Så har me juksa litt»

Volkswagen er tatt i juks. De er ikke de første, og neppe de siste av milliardselskapene som jukser. Og om historien får gjenta seg, lander de nok på
beina.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

All type juks er forkastelig, men enkelte typer er verre enn andre. I går ble det kjent at flere småskalabryggerier i Norge har solgt butikkøl med sterkere volumprosent alkohol enn det som er lov. Ølet inneholdt så mye alkohol at det skulle vært solgt på polet. Foreløpig vet vi ikke om det var bevisst juks, men det som har skjedd er ulovlig og skader bryggerienes omdømme og troverdighet.

Øl-«jukset» sier noe om hvor vanlig det er at selskaper bevisst eller ubevisst lurer forbrukere og myndigheter. Saken er likevel en fjert i havet, sammenlignet med det bevisste jukset til gigantselskapet Volkswagen (VW).

Tirsdag ble det kjent at bilgiganten har jukset med utslippstallene til mer enn 11 millioner dieselbiler på verdensbasis. Dette har VW gjort ved å installere en programvare som trikser med det reelle utslippstallet for helseskadelige nitrogenoksid (NoX). Bilene har forurenset 40 ganger mer enn tillatt. Tidligere onsdag trakk Martin Winterkorn seg som konsernsjef for selskapet.

Dramatisk fall

Skandalen er like ufattelig stor som verdien på selskapet: 1040 milliarder norske kroner (per mai 2015). Troner man på toppen, blir fallet tilsvarende katastrofalt. VW-aksjene har falt med dramatiske 35 prosent siden jukset ble kjent, og med det har 320 milliarder kroner forsvunnet som dugg for solen. I tillegg har selskapet satt av 60 milliarder til å dekke bøter og erstatningskrav som vil komme i kjølvannet av jukset.

Det massive verditapet sier noe om alvoret. Vi står overfor en av vår tids største forretningsskandaler. Omfanget, den finurlige måten jukset er blitt utført på og det faktum at toppledere må ha visst, stiller selskapet i skammens hall sammen med selskaper som amerikanske Enron og WorldCom.

De amerikanske selskapene jukset riktignok med regnskapstall, som resulterte i finansskandaler av historiske dimensjoner, men konsekvensene er omtrent de samme for aksjeeiere. Tapet av milliarder.

VW har tapt så mye penger, allerede før en eventuell nedgang i salg av biler, at det er nærliggende å tro at flere enn selskapets ledere står i fare for å miste jobben. Slik tilfellet har vært i andre store forretningsskandaler.

Hvem flyter, hvem synker

Type selskap og årsak kan ofte avgjøre hvorvidt et selskap synker eller flyter etter slike skandaler. Energiselskapet Enron var en av de mest velrenommerte bedriftene i USA. De kalte seg «world`s greatest company», før de ble avslørt som juksemakere i 2001. Enron gikk ad undas. Gass er gass, og det er ikke nødvendigvis avgjørende for publikum hvem som leverer gassen. Selskapene konkurrerer sjelden på kvalitet. Derfor kunne ikke omdømmet og forbrukerlojalitet redde smulene i selskapet.

På den andre siden har man selskaper som Volkswagen, Nestlé og McDonalds. Alle sterke merkevarer med høy forbrukerlojalitet.

Nestlé, matvaregiganten som er verdt det dobbelte av Volkswagen, måtte så sent som juni i år destruere Maggi nudler verdt over 400 millioner etter at indiske myndigheter angivelig fant altfor høye verdier av bly i nudelpakkene. Nudlene ble forbudt i landet, men forbudet ble senere opphevet, da det ble sådd tvil om blyfunnet. Milliarder i salg og omdømme var likevel tapt. Men, selskapet leverer fortsatt. Svært mange indere har det samme forholdet til Maggi nudler som nordmenn har til Grandiosa.

Også McDonalds opplevde en lignende skandale i Asia i 2014. Hurtigmatkjedens kinesiske underleverandør skal ha mikset kjøtt utgått på dato med fersk kjøtt ved produksjon av kylling- og biffburgere. I etterdønningene ble salget i en periode forbudt og salgstapene beløpet seg til milliarder. McDonalds sliter fortsatt i Asia, men de har ikke sunket.

Historisk opprydning

Det er få bedrifter i verden som forbindes mer med kvalitet og troverdigheten enn Volkswagen. Bilgiganten er en av motorene i den tyske industrien og medvirkende årsak til at «tysk kvalitet» er blitt synonymt med innovasjon, høyteknologi og holdbarhet. Jukset vil derfor få enorme ringvirkninger.

Men hvorvidt bileiere vil velge å la være å kjøpe Volkswagen av den grunn, gjenstår å se. Aksjeprisene har snudd allerede. Et forbigående betydelig salgstap er forventet, men på langs sikt er merkevaren Volkswagen så sterk at den etter all sannsynlighet vil overleve skandalen. Særlig fordi tyske myndigheter har signalisert å straffeforfølge selskapet, og fordi advokater og pr-rådgivere innen kort tid vil klare å balansere inntrykket.

Historiske katastrofer har ført til historiske endringer i måten bransjene jobber på. Det sies allerede at VW-jukset også kan ramme andre land, andre bilprodusenter og også andre typer biler.

Worldcom-skandalen førte til de største endringene i næringsforskriftene i USA siden 1930-tallet. Volkswagen-skandalen kan føre til tidenes opprydning i bilbransjen. Det er eneste lyspunkt i en ellers bekmørk historie.

Les mer: Yngve Kvistad om dieselskandalen

Twitter: @ShaziaSarwar

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder