Om Telenor hadde fulgt sine egne råd...

leder
Publisert:

Del saken på:

Lenken er kopiert
MENINGER

Dette er som å bli satt på vent på sentralbordet når du varsler en brann.

På Youtube ligger det ti videoer der Telenor-sjef Sigve Brekke forklarer hvordan man bør drive butikk. De er sett av veldig få. Og neppe mange i Telenor.

Sletter du alle fellesmailene som kommer fra sjefen? Det virker det som sjefene i Telenor også har gjort. Ellers ville de jo fulgt de interne reglene for lederskap som Telenor-sjef Sigve Brekke har spilt inn.

Klipp fire, for eksempel, der gir Sigve Brekke rådet «Vær ærlig». Et annet råd er «Alle er viktige».

Det er selvsagt litt urettferdig å hente frem klippene nå. Sigve Brekke ble toppsjef i Telenor lenge etter at det ble betalt ut korrupsjonspenger i Usbekistan. Vi kan altså ikke forvente at Brekke skulle ha stoppet bestikkelsene. Og det med at han jukset med CVen sin, det var heller ikke kjent da videoene ble laget.

Men det som er problemet for Brekke, er at han leder et selskap hvor viktig informasjon tydeligvis bare stopper opp.

Slik er det i mange selskaper i trøbbel. Ingen av betydning visste noe som helst. Enten må norske bedrifter slutte å ha sjefer med demens. Eller, om de virkelig ikke får med seg ting, så må de slutte å ha underordnede som ikke forteller dem ting.

Telenor-saken har noen paralleller til skatteparadis-trøbbelet til DNB. Heller ikke DNB ser ut til å ha gjort noe ulovlig, likt med Telenor, der ingen Telenor-ansatte har deltatt i korrupsjonen.

Problemet, ifølge DNB selv, er at ingen i nærheten av en virkelig viktig sjefsstol visste om at banken startet bisniss i skatteparadis. I DNB er det to revisorer som har fått skylden for å ikke ha brakt informasjon videre. I Telenor har to direktører gått. De har fått skylden for at viktig informasjon stoppet.

Det var en bekymret ansatt i Telenor som varslet om fare for bestikkelser. Men han ble avspist med den håpløse beskjeden om at det fikk han ta videre selv med rette ansvarlige. Slik avfeide Telenor sitt åpenbare ansvar. Den ansatte fikk høre at Telenor var uinteressert, men han kunne alltids selv snakke med sjefene i Vimpelcom, som Telenor eide en stor del av.

Det er som å bli satt på vent på sentralbordet når du varsler en brann.

Kan hende trodde ikke Telenors direktører at varsleren hadde noe alvorlig å fare med. Men historien er nådeløs. Det viste seg senere at varsleren hadde helt rett. Vimpelcom betalte penger under bordet. Og de har innrømmet det hele og betalt en stor bot.

Nå hjelper det selvsagt ikke for den offisielle versjonen i Telenor at sjefene nå har begynt å krangle om hvem som visste hva når.

Igjen er det ikke helt ulikt DNB, hvor syndebukken tok ordet på generalforsamlingen denne uken. For ham leges ikke sårene av at DNB-sjef Rune Bjerke sier at det ikke handler om å finne syndebukker.

For selvsagt gjør det det. Også i Telenor. Og en gransking må selvsagt finne de ansvarlige.

Men uansett hvem som visste hva, så er det et sjefsansvar å sørge for at folk tør å åpne kjeften i bedriften din. Og derfor er videoene med Sigve Brekke aktuell. Bare sjekk ut Sigve Brekkes rule of leadership #7.

Hadde sjefene i Telenor sett på inspirasjonsvideoene til sjefen i Telenor, kunne de fortsatt ha vært sjefer i Telenor.

Denne artikkelen handler om