Hovedinnhold

- Erna sperrer veien for klimaet

SINT PÅ ERNA: SV-leder Kristin Halvorsen mener Høyres Erna Solberg står i veien for et bedre klima. Foto: Scanpix
SINT PÅ ERNA: SV-leder Kristin Halvorsen mener Høyres Erna Solberg står i veien for et bedre klima. Foto: Scanpix
(VG Nett) Kristin Halvorsen (SV) beskylder Erna Solberg for å hindre folk i å puste inn renere luft siden Høyrelederen ikke støtter nye rushtidsavgifter.

I partilederbloggen sin på VG Nett skriver SV-lederen at Solberg både bløffer om tall og står i veien for at klimaet i storbyene skal bli bedre. Grunnen er at Høyre ikke vil innføre kommunale rushtidsavgifter som er en ekstra avgift for å redusere bilbruken i særlig trafikkerte perioder.

«Høyres nei til køfribillett - ett av de beste tiltakene vi har for å styrke kollektivtrafikken - forteller meg at Høyre er tilbake hvor de startet: Høyre mener fortsatt at klima ikke har noe i lokalvalgkampen å gjøre», skriver Halvorsen i bloggen sin under tittelen «Erna sperrer veien».

LES ERNA SOLBERGS BLOGG HER

Men Erna Solberg mener avgiften særlig vil ramme småbarnsforeldre med dårlig råd og dårlig tid. I tillegg tror hun flere kvinner vil redusere arbeidstiden for å kunne reise kollektivt med barna eller dra hjem tidligere.

- Det er viktigere å bruke gulrot enn pisk. For å få folk til å slutte å bruke bilen må vi gjøre kollektivtrafikken billigere og bedre, sier Erna Solberg til VG Nett som svar på kritikken.

HVILKET PARTI KJEMPER FOR DEG?Sjekk her!

- Taler med to tunger

I valgkampen har rushtidsavgift blitt kraftig diskutert både i Trondheim og Bergen. Men selv om SV er svært positiv til systemet som allerede er innført i Stockholm og London er regjeringspartner Ap mer lunken.

VIL GI GULROT: Høyres Erna Solberg mener det blir feil å innføre ekstra avgifter på veier. Foto: Janne Møller-Hansen
VIL GI GULROT: Høyres Erna Solberg mener det blir feil å innføre ekstra avgifter på veier. Foto: Janne Møller-Hansen

I klimameldingen har Regjeringen uttrykt at de vil belønne byer som innfører rushtidsavgift. Men i Trondheim er Arbeiderpartiet imot en slik avgift. Og da statsminister Jens Stoltenberg nylig besøkte byen, lovet han at det ikke skal innføres avgift i kommuner som ikke vil ha det.

- Regjeringen taler her med to tunger. Halvorsen og Senterpartiet har gjort dette til sin viktigste lokalpolitiske miljøsak, mens Arbeiderpartiet lokalt er imot, hevder Solberg.

SPØR POLITIKERNE OM DET DU LURER PÅ HER

Skryter av Stockholm

Halvorsen skriver i bloggen sin at hun gjerne vil gjøre det samme som sine svenske kolleger.

«Jeg mener køfribillett er ett av de beste lokale forslagene vi har for å få ned køene, gjennom en totrinnsrakett: Først styrke kollektivtrafikken - deretter innføre en rushtidsavgift for biler. Det er smart, og det er gjort i Sverige», skriver SV-lederen.

Hun nevner at både bilkøene og klimagassene er kraftig reduserte i Stockholm.

«Det ble mindre svevestøv, støy og ulykker (¿) Rushtidsavgift viste seg også å være god næringspolitikk. Varetransport og busser slapp å stå i kø», skryter finansministeren.

HVA GJØR DIN LOKALPOLITIKER?SJEKK BLOGGENE!

- Bløff

I et intervju med Aftenposten hevder Solberg at en rushtidsavgiften vil ligge på mellom 40 og 50 kroner. Det betyr at hvis du velger å kjøre inn og ut av byen i avgiftsperioden må du betale rundt 100 kroner. Det får Halvorsen til å reagere:

«I Aftenposten bløffer hun nemlig om tall, når hun sier at køfribillett koster småbarnsforeldre hundre kroner om dagen. Dette er milevis fra sannheten. Først og fremst fordi det ikke er laget noe takstsystem ennå. Og prisen kommer uansett ikke til å bli i nærheten av hundre kroner for å passere en bom», slår SV-lederen fast.

- For å få den effekten man ønsker så må man betydelig opp i beløp. I flere byer koster det i dag 20 kroner å passere bommen. Det er 40 kroner dagen, og folk kjører som bare det. Flere rapporter viser til at man må opp i 40 eller 50 kroner hver vei for å få en effekt, hevder Solberg.

Samferdselsdepartementet sendte i februar et brev ut til alle de største byene hvor de skrev at Regjeringen er positiv til veiprising. De inviterte også til dialog med lokale myndigheter for å få innført dette, statssekretær Steinulf Tungesvik forteller til Aftenposten at ingen kommuner har omfavnet ideen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks