Hovedinnhold

- Konkurranseutsett flere jernbanestrekninger

INNSTILLINGER: Et ikke veldig uvanlig syn på NSB sine informasjonstavler. Foto: Scanpix
INNSTILLINGER: Et ikke veldig uvanlig syn på NSB sine informasjonstavler. Foto: Scanpix
(VG Nett) - Dette er monopolistens arroganse, sier Øyvind Halleraker (H) i Stortingets transportkomité om NSBs flere tusen innstilte tog.

Denne saken handler om:

Halleraker mener det er uakseptabelt at en ikke kan love forbedringer før om åtte-ni måneder.

- Dette er monopolistens arroganse. På sikt bør man konkurranseutsette flere jernbanestrekninger, sier Høyre-politikeren.

Han tror det kan være det viktigste tiltaket for at tusenvis av passasjerer i østlandsområdet skal slippe å komme for sent til jobb gang på gang på grunn av innstilte tog.

Nederst i denne artikkelen kan du fortelle om din verste opplevelse med innstilte NSB-tog.

Glansbildet Gjøvikbanen

Et av NSBs hovedproblemer er at de har for få lokførere.

- Slik arbeidsmarkedet er i dag må man ha noe å friste med. Dette kan for eksempel være bedre lønn. Dersom det er slik at lokførere har gått til Cargo-nett og andre, så har man her fått beviset på at monopolistens evne til å tilpasse seg ikke er spesielt god, sier Halleraker.

Med en skjerpet konkurranse ville NSB trolig vært raskere ute med å treffe nødvendige tiltak, tror Halleraker. Han viser til Gjøvikbanen, som er konkurranseutsatt. Der var det NSB selv, med datterselskapet NSB Anbud, som vant konsesjonen.

TRANSPORTKOMITÉMEDLEM: Øyvind Halleraker, Høyre. Foto: Scanpix
TRANSPORTKOMITÉMEDLEM: Øyvind Halleraker, Høyre. Foto: Scanpix

- På den strekningen fungerer ting bra, og passasjerene er fornøyde, sier han og legger til:

- Det er jo overraskende at en så stor organisasjon ikke har hatt bedre oversikt over utviklingen innefor en yrkesgruppe som er så essensiell for driften. Man er avhengige av de som sitter fremst i togene. Dette har man ikke gjort godt nok. Nå må man støvsuge markedet, mener Øyvind Halleraker.

Skylder på Høyre

RV reagerer på Halleraker sitt utspill. I et blogginnlegg på VG Nett skriver leder Torstein Dahle at det er høyrepartiene som har skyld i forsinkelsene og instillingene i Oslo-trafikken.

- De truer til stadighet med anbudsutsetting og privatisering, og har gjennom år har skapt utrygge rammer rundt statsbanen, skriver Dahle.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Sveinung Tungesvik, mener forslaget til Halleraker vil forverre situasjonen.

- I stedet for å sette seg inn i situasjonen sender Høyres Halleraker ut en ideologisk melding med partiets mantra: Mer konkurranse. Fakta er at mer konkurranse enn i dag ville ha gjort situasjonen enda vanskligere, fordi det ville gitt større mangel på lokførere. Flere konkurrerrende tilbydere vil si større overkapasitet på tog, og disse togen må kjøres av lokførere, skriver Tungesvik i en epost til VG Nett.

Han mener at konkurranseutsettingen som blant annet Høyre var med å gjennomføre på Gjøvikbanen har gjort dagens problem i Høyre større.

Vil hente arbeidskraft fra utlandet

Stortingspolitiker Sverre Myrli (Ap) mener NSB må rekruttere lokførere fra utlandet.

- Da det var mangel på sykepleiere gjorde man akkurat det samme. Vi må gå til land som ikke har det samme presset i arbeidsmarkedet og se etter lokførere som kan jobbe i Norge en periode. Så får myndighetene sørge for at de får de kursene som trengs for at de kan bli sertifisert for den norske jernbanen, sier han til rb.no i dag (VG Nett tar ikke ansvar for innholdet i eksterne lenger).

DISKUSJON:Leserne diskuterer mangelen på lokførere.

Inn på teppet

Krfs representant i transportkomiteen, Jan Sahl, er enig i at man snarest må få på plass flere lokførere. Han mener i tillegg at en må prioritere vedlikehold av utstyr. Mange forsinkelser kommer for eksempel som følge av trøbbel med sporvekslere og lyssystemene.

- Man har prioritert nybygg og ikke vedlikehold, slik at store deler av både det elektriske og banelegemet har forfalt. Man trenger en kraftig oppgradering av midler til vedlikehold, sier Sahl.

I dag må NSB-sjefen Einar Enger og direktør i Jernbaneverket, Steinar Kili, inn på teppet til samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Der må de overbevise henne om at de kan rydde opp i problemene. I et møte i går ga Navarsete dem frist til i formiddagen i dag med å presentere nødvendige tiltak etter at over 3000 persontog er helt eller delvis innstilt så langt i år.

- Jeg har ikke tenkt at de skal få hvile før de har ordnet opp, sier Navarsete til VGs papirutgave i dag.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks