Hovedinnhold

Helikopter styrtet på Svalbard:

– Ingen signaler fra nødpeilesender

<p>SØKER: Det russiske helikopteret styrtet i havet utenfor Barentsburg på Svalbard. I hele natt har letemannskaper søkt på havet og langs strendene. </p>

SØKER: Det russiske helikopteret styrtet i havet utenfor Barentsburg på Svalbard. I hele natt har letemannskaper søkt på havet og langs strendene. 

Foto: Jostein Forsberg, IKKE VG-BILDE
Det er ikke fanget opp signaler fra nødpeilesenderen på det russiske helikopteret som styrtet i havet på Svalbard i går. Nå er en større miniutbåt på vei fra Bergen med transportfly.

Denne saken handler om:

<p>PÅ VEI TIL SVALBARD: Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport.</p>

PÅ VEI TIL SVALBARD: Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport.

Foto: Tor Erik H. Mathiesen, NTB scanpix

– Nødpeilesenderen er trolig ikke aktivert. Den kan ha blitt knust da fartøyet styrtet. Det har skjedd før, sier redningsleder Tore Hognset ved Hovedredningssentralen i Bodø.

En mindre ubåt ble satt inn i letearbeidet i natt, men søket med den såkalte ROV`en har vært resultatløst. Søkte pågår på 200-250 meters dyp, et par-tre kilometer ut i fjorden fra den russiske helikopterbasen på Kapp Heer.

– Vi hadde i natt tre sammenfallende observasjoner som var interessante. Det var olje i overflaten, det ble observert luftbobler og man mente å se noe på sonar. Vi undersøkte med en liten miniubåt, men fikk ikke bekreftet lokalisering av vraket. Værforholdene er utfordrende for den lille miniubåten. Den kan brukes, men dårlig vær gjør søket vanskeligere. Derfor henter man nå en større miniubåt fra Bergen, sier Hognset.

Seks flyeksperter fra Havarikommisjonen ankom Longyerbyen rett før klokken 12. De håper å finne helikopterets recordere som kan inneholde viktig informasjon.

– Dette er et stort helikopter som har recordere ombord, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen.

I følge sysselmannens oversikt over bosettinger og kommunnikasjon på Svalbard, er det bare ett operativt helikopter i Barentsburg. Det har nå styrtet.

Hovedredningssentralen fikk melding om at et russisk helikopter var savnet klokken 15.35 i går.

– Siste kontakt med fartøyet var klokken 15.06 da det forlot området til Longyear tower. Da skulle det lande i løpe av ganske kort tid. En halv time senere fikk vi melding om forsinket luftfartøy, som er rutine når det er avvik i trafikkplanen. Noen korte minutter senere kom meldingen om at helikopteret hadde gått i sjøen, sier Hognset.

Det var da en halv time siden tårnet i Barentsburg hadde hørt fra helikopteret.

Kort tid etter var Sysselmannens to helikoptre i luften. Flere fartøyer og de to helikoptrene har deltatt i letingen i hele natt. Det har vært søkt langs strender og i havoverflaten.

I løpet av morgentimene vil kystvaktskipet Barentshav og et Orion-fly fra 333-skvadronen på Andøya slutte seg til letemannskapene. Kystvaktskipet har dykkere ombord, skriver Svalbardposten.

– Mens vi venter på en større miniubåt, pågår det fortsatt søk. Skal noen ha overlevd, må de ha flytemidler, sier redningsleder Tore Hognset.

<p>STYRTET: På vei fra Pyramiden mot helikopterbasen på Kapp Heer ved Barentsburg på Svalbard, styrtet et helikopter av denne typen i havet.</p>

STYRTET: På vei fra Pyramiden mot helikopterbasen på Kapp Heer ved Barentsburg på Svalbard, styrtet et helikopter av denne typen i havet.

Foto: Alexey Reznichenko, IKKE VG-BILDE

Forskere og gruvearbeidere

Det russiske nyhetsbyrået TASS meldte i går ettermiddag at det var fem passasjerer og en besetning på tre ombord da helikopteret styrtet i havet. Det var på vei mot Kapp Heer-basen i nærheten av Barentsburg.

Dmitrij Zjeljazkov, direktør ved selskapet «Convers Avia», bekrefter overfor Tass at helikopteret, som er av typen Mi-8, tilhører dem.

Tass skriver at  noen av passasjerene er gruvearbeidere fra selskapet Arktikugol. Det skal også være forskere ombord. Helikopteret tok av fra den nesten fraflyttede bosettingen Pyramiden, der det nå bare bor et titalls mennesker.

Gruveselskapet har en helikopterbase på Heerodden eller Kapp Heer. Derfra fraktes personell til Svalbard lufthavn i Longyearbyen. Odden ligger 3,8 km nord for BarentsburgSpitsbergen. Kysten i området er steil og odden har et flatt platå og en fyrlykt.

Redningsleder Tore Hognset sier at helikopteret er fra 2013 og at det ved siste kontakt med flygelederne i Longyearbyen ikke var noe som tydet på tekniske problemer.

– Maskinen var i teknisk forsvarlig stand. Helikopteret testes jevnlig. Det er ikke en gammel maskin, sier Zjeljazkov til TASS.

Større en Super Puma

Havarikommisjonens avdelingsdirektør for luftfart Kåre Halvorsen er selv med i teamet som kom til Svalbard rett før klokken 12. Det er halvannet år siden helikoptertragedien på Turøy. Et Super Puma-helikopter fra den franske produsenten Airbus styrtet på vei mot landing på Flesland ved Bergen. To piloter og elleve passasjerer omkom.

– Dette er et større helikopter, sier Halvorsen.

– Når vi kommer opp skal vi møte de som har jobbet med saken en stund og skaffe oss oversikt over omstendighetene. Etter hvert skal vi ha folk i båtene som deltar i søket. Jeg vet ikke noe om det aktuelle området. Men helikopteret har recordere ombord som vi håper å finne, sa Halvorsen til VG før avreise fra Gardermoen fredag morgen.

Ifølge Wikipedia er helikoptertypen MI-8 et stort transporthelikopter som også kan fungere som angrepshelikopter. Standardutgaven skal kunne transportere 24 personer og brukes i 50 land.

Svalbardposten skriver at helikopteret er registrert med redningsflåte. Det skal også ha flottører som kan holde det flytende en stund hvis helikopteret lander kontrollert på vann.

Jostein Forsberg er på bluesfestival i Longyearbyen og var på båttur til Barentsburg i går. På vei tilbake til Longyearbyen kom meldingen om at et helikopter hadde styrtet.

– Vårt skip var ett av få i området og det var en selvfølge å delta i søket. Vi kjente tydelig flybensinlukt og etterhvert ble det profesjonelle søket konsentrert om området der vi var. Det ble søkt på kryss og tvers av fjorden, sier Forsberg.

Han er imponert over det redningsarbeidet.

– Det profesjonelle apparatet kom raskt på plass. Det var tre helikoptre, redningsbpter og etterhvert et Orionfly. Systemet fungerte i høyeste grad, sier Forsberg.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks