Hovedinnhold

Partiopprør rundt firmabilene

Stortingskolleger ber Stoltenberg, Haga og Enoksen levere bilene tilbake

- RYDD OPP: Stortingsrepresentantene Magnus Slagsvold Vedum (Sp) og Rune Skjælaaen (Sp) krever at Regjeringens «firmabilordning» med biler til privat bruk, avvikles umiddelbart. Foto: Helge Mikalsen
- RYDD OPP: Stortingsrepresentantene Magnus Slagsvold Vedum (Sp) og Rune Skjælaaen (Sp) krever at Regjeringens «firmabilordning» med biler til privat bruk, avvikles umiddelbart. Foto: Helge Mikalsen
Mange stortingsrepresentanter fra regjeringspartiene krever nå at Jens Stoltenberg, Åslaug Haga og Odd Roger Enoksen leverer tilbake firmabilene de har fått til privat bruk.

Denne saken handler om:

Sent i går kveld bestemte regjeringsråd Nina Frisak ved Statsministerens kontor (SMK) at hjemmelsgrunnlaget for firmabilene skal opp til ny vurdering.

Representanter fra de tre regjeringspartiene er sjokkert over at statsminister og statsråder i deres egen regjering koster på seg å ha to biler på Statens regning:

- Helt tullete

Tjenestebil fra Regjeringens biltjeneste med egen sjåfør når de trenger det, og en annen «firmabil» til privat bruk.

- Når de er i tjeneste, har statsrådene bil med sjåfør. En firmabil i tillegg blir helt tullete! sier stortingsrepresentant Rune Skjælaaen (Sp) til VG.

Flere representanter er rystet over at statsminister Jens Stoltenberg lar Statsministerens kontor betale for en Mini CooperS som han har skaffet seg, i tillegg til at han har bil med sjåfør tilgjengelig 24 timer i døgnet. Prisen på Mini Cooper'en er 354230 kroner.

Statsministerens kontor bekreftet overfor VG i går at bilene er beregnet til privat bruk.

Skjælaaen (Sp) mener at Stoltenberg tar feil når han påstår at et stortingsvedtak fra 1962 gir Regjeringen hjemmel for «firmabilordningen».

Han kan heller ikke forstå hvorfor hans egen partifelle, olje- og energiminister Odd Roger Enoksen, har skaffet seg en Volvo XC90 til nær 800000 kroner på Statens regning, og valgt å plassere den hjemme på Andøya.

- For meg blir det helt sprøtt at en statsråd har firmabilen stående hjemme, mange mil unna jobb. Jeg begriper ikke at en bil som blir brukt slik, kan betegnes som en firmabil, sier Skjælaaen.

- Uklok ordning

Han er krystallklar:

- Utgiftene til denne type bil bør dekkes privat. De får kjøpe den eller overta lånet!

- Mener du at de bør levere bilen tilbake hvis de ikke ønsker å betale for bilen selv?

- Ja, jeg mener det. Odd Roger, lever bilen tilbake! Dette er ikke statsrådenes biler, det er Regjeringens biler. Regjeringen kan ta dem tilbake igjen, sier Skjælaaen.

- Åpner stortingsvedtaket fra 1962 for firmabiler?

- Nei, det synes jeg ikke! utbryter Skjælaaen etter å ha lest vedtaket.

- Jeg synes ikke denne ordningen er klok. Det blir smør på flesk. For det første har statsråder gode ordninger, og for det andre har de svært god lønn. Jeg syns ordningen er dårlig og bør avvikles, sier Karin Andersen (SV) til VG.

- Jeg savner en annen begrunnelse for denne ordningen enn kun at det er en ordning som eksisterer, sier Andersen.

Selv Jens Stoltenbergs egen vararepresentant i Stortinget reagerer:

- Jeg har forståelse for de politikerne som krever at bilene skal leveres tilbake, sier Truls Wickholm (Ap).

- Avskaff ordningen

Høyres Trond Helleland mener Regjeringens ordning med firmabil bør avskaffes med umiddelbar virkning.

- Jens Stoltenberg bør si fra seg tjenestebilen umiddelbart. Statsministeren sa i valgkampen at Regjeringen ikke skulle bruke en krone til skattelettelser før eldreomsorgen i Norge skinner. Men Stoltenberg mener tydeligvis at det er helt greit å bruke 350000 kroner av fellesskapets midler til en bil til privat bruk, før norsk eldreomsorg skinner, sier Helleland til VG.

- På toppen av det hele er sikkerhetsopplegget rundt statsministeren sånn at jeg tviler sterkt på at politiet noen gang lar statsministeren kjøre alene. Derfor får han jo heller ingen bruk for bilen, sier Helleland, og spør:

- Klarer Jens Stoltenberg å kjøre to biler samtidig, klarer han å oppholde seg på to steder samtidig?

SVs representant i presidentskapet, Olav Gunnar Ballo, ber Regjeringen avvikle ordningen.

- Jeg skjønner at statsministeren har behov for biltjeneste med sjåfør 24 timer i døgnet. Men trenger du bil utenom det, er det enten til privat bruk eller for partiet. Og det er ikke det offentliges oppgave å finansiere noen av de behovene, sier Ballo, og får støtte av parlamentarisk leder Inge Ryan (SV).

Ukjent for Jagland

- Det er grunn for Regjeringen til å sette seg ned og se om denne ordningen er fornuftig og hensiktsmessig. Vedtaket er fra 1962, og det er veldig modent for å bli vurdert, sier Ryan.

- Jeg visste ikke at ordningen eksisterte. Jeg brukte den ikke da jeg var statsminister, sier Thorbjørn Jagland (Ap).

Hallgeir Langeland (SV), Ågot Valle (SV) og Alf Ivar Samuelsen (Sp) er svært kritiske til ordningen, og ber Regjeringen vurdere den.

- Regjeringen har en firmabilordning. Den velger jeg å bruke fordi jeg trengte bil, er alt Åslaug Haga vil si om saken til VG.

Odd Roger Enoksen ønsket ikke å kommentere saken.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks