Hovedinnhold

Klima-forskerens regnestykke: Avgiftsendringene gir null utslippskutt

<p>DÅRLIG STEMNING Finansminister og Frp-leder Siv Jensen og Venstre-leder Trine Skei Grande, her i Stortingets vandrehall etter fremleggelsen av statsbudsjettet for 2017.</p>

DÅRLIG STEMNING Finansminister og Frp-leder Siv Jensen og Venstre-leder Trine Skei Grande, her i Stortingets vandrehall etter fremleggelsen av statsbudsjettet for 2017.

Foto: Fredrik Varfjell, NTB scanpix
Det «betydelige» utslippskuttet til regjeringen er egentlig ikke noe kutt i det hele tatt, mener Transportøkonomisk institutt.

VG har bedt Cicero Senter for klimaforskning og Transportøkonomisk Institutt (TØI) om å vurdere effekten av Høyre/Frp-regjeringens forslag til et grønt skatteskifte – som skal kutte i klimagassutslippene.

Venstre-Trine: – Erna og Siv har skuffet meg

<p>FORSKER: Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt.</p>

FORSKER: Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk Institutt.

Foto: Terje Bendiksby, NTB scanpix

Ikke i nærheten

Finansminister Siv Jensen (Frp) hevder hennes forslag vil kutte klimautslippene med 200.000 tonn Co₂.

– Forslagene til økninger og lettelser i bilavgiftene er slik at de nok nuller ut hverandre. Reduserte bompengesatser og årsavgift gjør det litt mindre gunstig å velge elbil. Mens økte drivstoffavgifter gir en ørliten nedgang i bilbruken, sier forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt.

– Er det betydelige kutt?

– Nei, det er veldig lite. Det er så lite at ingen vil merke det. Prisøkningen er heller ikke større enn inflasjonen, så det er egentlig ingen økning i avgiftene i det hele tatt. Det økte omsetningskravet for biodrivstoff, fra 5,5 til 7 prosent, er viktigere, sier Fridstrøm.

Hos Cicero Senter for klimaforskning har researcher Borgar Aamaas også regnet på Jensen forslag. Ifølge ham er kuttet på rundt 140.000 tonn Co₂.

– Forslagene har liten effekt. Og selv om noen av tallene kan være litt usikre, så ender vi uansett opp med små utslippskutt nesten uten betydning, sier Aamaas til VG.

Siv: Bil-lettelser gir ingen utslipp

Hos Cicero har de, i motsetning til finansministeren, også forsøkt å beregne effekten av lettelsene i bilavgiftene.

– Vi anslår at lettelsene i bompengene og årsavgiften vil gi et økt utslipp på henholdsvis 10.000 og 60.000 tonn Co₂, sier Aamaas.

Siv Jensens miljø-søster: – Regjeringen har levert inn avskjedssøknad

Siv Jensen mener derimot at forskerne tar feil. Ifølge Jensen vil nemlig lettelsene i bilavgiftene ikke gi ett eneste ekstra klimagassutslipp.

– Det å eie en bil øker ingen utslipp. Det å gjøre lettelser i årsavgiften fører ikke til økte utslipp. Det å reise mer med tog øker ingen utslipp. Det at folk som i dag allerede bruker bil for å passere en bom betaler litt mindre for å passere den bommen, øker ingen utslipp. Det å kompensere i et land med spredt bosetting hvor folk er avhengig av bilen, det kommer vi til å være i Norge i all overskuelig fremtid.

I tillegg mener Jensen at når hun skal beregne hvor mye utslippene kuttes, så handler «det grønne skiftet» kun om effekten av de økte avgiftene.

– Det som defineres som det grønne skiftet er denne avgiftsomleggingen, som Venstre ikke mener er god nok. I tillegg har vi foreslått en rekke andre tiltak som over tid vil gi utslippsreduksjoner, sier Jensen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks