Hovedinnhold

Vil rydde opp i Facebook-reklame

NYUTNEVNT: Gry Nergård ble fredag utnevnt til nytt forbrukerombud. Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken sitter til venstre. Foto: Scanpix
NYUTNEVNT: Gry Nergård ble fredag utnevnt til nytt forbrukerombud. Barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken sitter til venstre. Foto: Scanpix
Det nye forbrukerombudet vil rydde opp i reklamejungelen på Facebook. Et samarbeid er innledet med kollegene i Norden, og det kan føre til styrket forbrukerlovgivning på området.

Denne saken handler om:

Gry Nergård (44) ble i statsråd fredag oppgradert fra fungerende til utnevnt forbrukerombud for en periode på seks år. Hun har fungert i embetet siden august etter at Bjørn Erik Thon gikk av for å begynne som ny direktør for Datatilsynet.

Nergård har i mange år jobbet for ombudet og har blant annet bidratt med sterk juridisk kompetanse, opplyste barne-, likestillings- og inkluderingsminister Audun Lysbakken (SV) på en pressekonferanse etter utnevningen. Han er overbevist om at det nye ombudet vil opprettholde og styrke den høye tilliten Forbrukerombudet som institusjon har bygd opp gjennom mange år.

Trygge rammer

- Vi ser at det hele tiden dukker opp nye ting som vi må ta tak i nå. Helt konkret har vi nå innledet et samarbeid med de nordiske forbrukerombudene for å se på reklame på Facebook. Vi vil arbeide for å sikre at barn og unge ikke blir utsatt for uønsket reklame og kommersielt press, opplyser det nye ombudet på spørsmål fra NTB.

Les også:  Alle kan hacke Facebook-en din  

Foreløpig er ombudene i gang med kartlegging og kategorisering av reklame. Deretter kan det bli aktuelt med ytterligere lovregulering for å sikre barn og unge trygge rammer på nett.

- En annen ting vi vil jobbe med er miljø og etikk. Vi ser at forbrukerne i stadig større grad etterspør dette. Blant annet gjelder det riktig informasjon om miljøpåstander og etikk i markedsføringen, sier hun.

Viktige saker

Men det viktigste blir nå å jobbe med de store, tunge sakene som betyr mye økonomisk for forbrukerne. Det gjelder saker innen finans, bolig og IKT - store og viktige kontrakter som betyr mye for folk og deres daglige økonomi, ifølge det nye forbrukerombudet.

- Vi vil også jobbe videre internasjonalt. Det arbeidet som skjer i EU får også betydning for oss som forbrukere. Vi vil at arbeidet som skjer der ikke skal svekke forbrukerbeskyttelsen vi er opptatt av, sier Gry Nergård.

Les også:  iPhone-feil ga en times ekstra søvn 

Men hun forsikrer at ombudet også vil fortsette arbeidet med folks hverdagssituasjoner. Hvert år mottar Forbrukerombudet nærmere 8.000 henvendelser. Det kan gjelde forsinkede tog, klage på parkeringsbøter og for mye reklame i postkassene, for å nevne noe.

- Jeg er klar over at jeg overtar en jobb med høy tillit i folket. Det er et privilegium å overta et embete med et sånt omdømme. Det tyder jo på at vi jobber med de riktige sakene, at vi jobber på riktig måte og at folk føler at vi jobber for dem når de henvender seg til oss, sier Gry Nergård.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks