Hovedinnhold

- Flinke sliter

Eksperter slår alarm: Skoleflinke elever i den norske skolen blir skoletapere fordi de ikke får undervisning på sitt eget nivå.

Denne saken handler om:

- Problemet er alvorlig, sier Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo.

I boken «Forstå barnet ditt», som snart blir utgitt på Cappelens Forlag, slår Ulvund fast at skoleflinke barn får like store problemer som skoleverstingene med å finne seg til rette på skolen - dersom de ikke får undervisning på sitt nivå:

- Mange skoleflinke barn får atferdsproblemer fordi de ikke får de utfordringene de trenger i timene, sier Ulvund til VG.

Han mener at det skjuler seg mange barn med skjult høy IQ blant skolebøllene i klasserommet.

- Det finnes elever som presterer mindre enn forventet, fordi de mister motivasjonen for skolearbeidet, sier Ulvund.

Eget nettsted

Han får støtte av Martin Ystenes, leder av norske Mensa og professor i kjemi ved NTNU i Trondheim.

I det siste nummeret av ungdomsbladet Spirit kommer Ystenes med kraftig kritikk av undervisningen i den norske skolen, og forteller hvordan enkelte skoleflinke elever kan få så store problemer at de går med selvmordstanker.

- Mange elever har gått rundt og trodd at de var dumme, mens de i virkeligheten har en fabelaktig IQ, sier Ystenes til VG.

De to professorene mener den norske skolen i mange år har prioritert de svake elevene på bekostning av de flinke.

- Når vi sammenligner oss med andre land, utmerker Norge seg negativt, fordi skolen ikke har gjort noe i det hele tatt for å tilrettelegge undervisningen for de flinke elevene, sier Ulvund.

Ystenes, som har opprettet egne nettsider om temaet, anslår at nærmere 400 elever i hvert eneste årskull får mulighetene sine ødelagt, fordi de ikke får den undervisningen de har krav på. Tallene er basert på en sveitsisk undersøkelse.

- Lik rett

- Flinke barn som kjeder seg på skolen, kan reagere på forskjellige måter. Noen forsøker å skille seg ut, mens andre opplever motstand fra lærerne, sier Ystenes.

Nærmere 200 personer har de siste årene tatt kontakt med Ystenes for å be om hjelp.

- Norske lærere blir ikke lært opp til å se på dette som et problem i det hele tatt, sier Martin Ystenes.

2. april legger utdanningsminister Kristin Clemet frem stortingsmeldingen om norsk utdanning. Der blir tilpasset opplæring et sentralt tema.

- Alle barn har krav på individuelt tilpasset opplæring. Retten er nøyaktig lik for alle barn, enten de har problemer eller er faglig flinke. Jeg tror at i norsk skole har man vært veldig opptatt av å hjelpe de svake elevene. Resultatene viser at man ikke har lyktes med det heller, sier Clemet til VG.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks