Hovedinnhold

4 av 10 lærere innfrir ikke fagkrav

VIL HA OPPTRAPPING: Elisabeth Aspaker (H) mener regjeringen driver luftig politikk som vil lovfeste krav til faglig fordyping for lærere, men samtidig vil være rause med dispensasjoner. Foto: Jan Petter Lynau
VIL HA OPPTRAPPING: Elisabeth Aspaker (H) mener regjeringen driver luftig politikk som vil lovfeste krav til faglig fordyping for lærere, men samtidig vil være rause med dispensasjoner. Foto: Jan Petter Lynau
Flere hundre tusen elever i grunnskolen undervises av 30.000 lærere som mangler faglig fordypning i fagene.

Denne saken handler om:

Tips oss

FAKTA

  • Alle med pedagogisk utdanning kan undervise på ulike trinn i grunnskolen.
  • Regjeringen har nå ute et høringsforslag der den vil lovfeste krav til relevant kompetanse for å undervise.
  • Målet er at lærerne skal ha relevant utdanning i alle fag de underviser i.
  • God fagbakgrunn blir sett på som nødvendig for å kunne motivere og formidle kunnskap med tyngde, trygghet og entusiasme.
  • Fra 1. august 2008 må allmennlærere ha minst 60 studiepoeng fagfordypning for å bli ansatt og undervise i norsk, matte og engelsk på ungdomstrinnet.
  • (Kilde: Kunnskapsdepartementet)

- Regjeringen har dessverre ingen plan for å gi disse lærerne nødvendig påfyll og etterutdanning selv om den nå vil øke kompetansekravene for å undervise i ulike fag, sier Elisabeth Aspaker (H) til VG.

Hun er skolepolitisk talsperson for Høyre, tidligere statssekretær i Utdanningsdepartementet og selv faglærer i ungdomsskolen.

Hva tenker du om dette?
Diskuter her!

Aspaker er skremt over det store tallet på lærere som uten faglig fordypning underviser et enda større antall elever i matte, engelsk og norsk.

Videreutdanning

Men hun er enda mer skremt av at regjeringen vil innføre lovfestet krav om faglig fordypning i 2014 uten å øke bevilgningene til etter- og videreutdanning.

- Regjeringen vil ha lovendringer som skjerper kravene til kompetanse for lærere i grunnskolen, men har ingen plan for hvordan dagens lærere skal innfri kravene, sier Aspaker.

LES OGSÅ: Flere føler seg mobbet av læreren

Hun mener det med dagens videreutdanningstempo vil ta flere tiår å gi dagens 67.000 lærere i grunnskolen tilstrekkelig faglig påfyll til å oppfylle de nye kravene.

I en kartlegging fra Statistisk sentralbyrå går det frem at 40 prosent av lærerstaben i grunnskolen mangler faglig fordypning når de underviser.

Leder Mimi Bjerkestrand i lærerorganisasjonen Utdanningsforbundet mener også at regjeringens nye kompetansekrav må være noe mer enn endringer i lov og forskrift.

Pengemangel

- Dette må følges opp med midler til faglig påfyll, sier Bjerkestrand til VG.

Den politiske ledelsen i Kunnskapsdepartementet tror ikke at mer penger til påfyll er hovedutfordringen.

- Det er ikke mangel på penger som er problemet. Vi får jo ikke fylt opp de plassene til videre- og etterutdanning som det er bevilget penger til, sier statssekretær Lisbeth Rugtvedt (SV) i Kunnskapsdepartementet.

LES OGSÅ: Foreldre anmeldes for skolenekt

Blant årsakene er at spleiselaget om å dele kostnadene mellom staten, kommunene og lærerne ikke har fungert i praksis.

- Lærere har startet på utdanningsløp, men har måttet avbryte på grunn av pengemangel i kommunene, sier Mimi Bjerkestrand i Utdanningsforbundet.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks