Hovedinnhold

Grunnstøting kan føre til oljekatastrofe:

- Skipet økte farten da losen gikk av

- Skipet økte farten da losen gikk av

(VG Nett) Kapteinen skal ha økt farten kraftig etter at losen forlot skipet.

Ifølge Fredrikstad Blad hadde containerskipet 13,5 knop før det gikk på grunn.

- Så lenge losen var ombord holdt skipet en fart på 7,2 knop. Da losen forlot skipet valgte kapteinen å øke farten til 13 knop, sier loshjoldermann Elise Rusten til fb.no.

Rusten bekrefter overfor avisen at losen forlot skipet tidligere enn hva som er normalt.

VGTV: Frykt for oljekatastrofe på Hvaler

- Ikke første gang

Ordfører Eivind Norman Borge (Frp) sier at man i lengre tid har advart mot faren for oljeutslipp fra grunnstøtte skip, på grunn av Ytre Hvaler nasjonalpark, som er hjemsted for et unikt og sårbart liv under og over vann.

- Det er ikke første gang noe slikt skjer, det har vært flere nesten-episoder tidligere, sier ordføreren, og peker blant annet på da et Panama-registrert skip var nær å grunnstøte i juni i fjor.

Konteinerskipet «Godafoss» grunnstøtte torsdag kveld ved innseilingen til Ytre Hvaler nasjonalpark. Nå frykter man at så mye som 500 tonn olje skal renne ut i havet.

Nå truer et fire kilometers oljeflak nasjonalparken.

Ønsker bedre signaler langs leia

Ordføreren forklarer at kommunestyret fikk den dramatiske meldingen om at det hadde blitt slått full katastrofealarm da politikerne behandlet forvaltningsplanen for nasjonalparken.

HAVARISTEN: Det islandske konteinerskipet «Godafoss» lekker olje. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix
HAVARISTEN: Det islandske konteinerskipet «Godafoss» lekker olje. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix

Politikerne i kommunen har ønsket bedre signaler for lasteskip i området, slik at man kan unngå miljøkatastrofer av typen som rammet lokalsamfunnet torsdag kveld.

- Vi var i gang med å behandle forvaltningsplanen for nasjonalparken, da vi fikk meldingen om det som hadde skjedd, sier ordførereren.

Verst tenkelig scenario

Der skisseres et oljeutslipp som det verst tenkelige scenarioet for hva som kan skje:

«Utslipp av bunkersolje og/eller farlig last fra grunnstøtt skip er trolig den største og mest reelle trusselen mot nasjonalparken. Trafikken av lastebåter, ferger og tankskip i området er tett. Uvær, navigasjonsfeil og teknisk svikt er eksempler på situasjoner som kan føre til at skip grunnstøter».

Ordføreren forklarer også at kommunen har sendt brev til kystverket, der man ber om at noe blir gjort for å hindre grunnstøtinger i den vakre skjærgården.

Sjekker skadeomfanget

Ved 6-tiden fredag morgen jobber mannskapene med å legge en ekstra lensering rundt havaristen. Sjøfartsdirektoratet gikk samtidig om bord for å sjekke skadeomfanget.

Konteinerbåten Godafoss grunnstøtte ved 20-tiden torsdag på Kvernskjær, mellom to Hvaler-øyene Asmaløy og Kirkøy midt i Ytre Hvaler nasjonalpark Det 165 meter lange og 28 meter brede konteinerskipet Godafoss gikk på grunn om lag 100 meter fra land.

Fartøyet lekker olje midtskips på begge sider. Lekkasjene kommer fra to tanker med kapasitet på 250 tonn olje hver, men det er usikkert om tankene er fulle. Bunkerstankene om bord har en kapasitet på 800 tonn.

Kystverket tok over ansvaret

Østfolds interkommunale utvalg mot akutt forurensning IUA Østfold har natt til fredag etablert seg på Skipstad på Asmaløy. Ved midnatt overtok Kystverket ledelsen for oljevernaksjonen, og det er nå en statlig aksjon.

- Førsteprioritet var å få ringet inn havaristen med lenser. Nå må vi få prøve få ressurser inn i området. Depotstyrken i Horten er i gang med å klargjøre sitt utstyr. Dette arbeidet pågår fortløpende utover natten og morgentimene. Depotstyrken i Kristiansand er i beredskap, opplyser Kystverket til NTB.

- Oppryddingen kan bli ekstremt vanskelig

Norges miljøvernforbund er redd for at oppryddingsarbeidet kan bli vanskelig.

- Kombinasjonen vinter, is, kulde, mørke og mangel på oljevernutstyr kan gjøre oppryddingen ekstremt vannskelig. Jeg frykter det verste at oljen vil ødelegge dette vakre marine verneområdet, kommenterer Kurt Oddekalv på miljøvernforbundets hjemmeside.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks