Hovedinnhold

Fjerner omstridt reklame for «sugardating»

<p>PROVOSERER: Bildet av denne reklameposteren på en biltilhenger ble ifølge organisasjonen Freethem tatt fredag forrige uke på Aker Brygge i Oslo. Ifølge forbrukerombudet har det også kommet inn klager på radio- og youtubereklamer fra nettstedet.</p>

PROVOSERER: Bildet av denne reklameposteren på en biltilhenger ble ifølge organisasjonen Freethem tatt fredag forrige uke på Aker Brygge i Oslo. Ifølge forbrukerombudet har det også kommet inn klager på radio- og youtubereklamer fra nettstedet.

Foto: FREETHEM
Etter at Forbrukerombudet konkluderte med at reklamen er ulovlig, har nettstedet Rich Meet Beautiful midlertidig stanset den.

Denne saken handler om:

Det skriver Sigurd Vedal, mannen bak de omstridte reklameplakatene, i en e-post til VG.

«Den er av norske veier inntil teamet har kommet opp med justeringer», skriver han.

Forbrukerombudet konkluderte i forrige uke med at reklamen for datingnettstedet som lokker kvinnelige studenter til å inngå forhold til såkalte «sugardaddies», er ulovlig.

– Reklamen oppfordrer blant annet kvinnelige studenter til å innlede intime relasjoner til rike menn mot økonomiske kompensasjoner. Og mens kvinnene er avbildet lettkledde, fremstilles mennene som vellykkede og suksessfulle. Denne typen markedsføring bryter klart med likeverdet mellom kjønnene og er derfor ulovlig, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth.

Bakgrunn: Dette mener Forbrukerombudet

I sin e-post til VG poengterer Vedal at det å søke etter en rik mann eller kvinne å dra på date med, fullt ut er lovlig i Norge.

«Vårt mål er å bli den største datingtjenesten i Norge og markedsføre SugarDating som konsept til alle i Norge», skriver han.

Sugerdaddy-gründeren: Sex, millioner og kongelige skandaler

Ombudet har mottatt en rekke klager på reklamen, og krevde i sin konklusjon at selskapet Digisec Media Limited, som står bak reklamen, stanset markedsføringen på alle flater – både reklameplakater, YouTube, Facebook og på nettsiden – innen 8. september.

– I denne saken er det snakk om klare lovbrudd og en reklame som opprører og støter mange mennesker, sier Haugseth.

Oda er sugarbabe: – Man blir avhengig av luksusen

VG har tidligere omtalt trenden «sugardating», der Storbritannia var en av de første landene der slike datingsider ble tatt i bruk.

Organisasjon mot seksuell utnyttelse: – Kamuflert inngang til prostitusjon

Studentavisen Universitas er blant de første som omtalte den oppsiktsvekkende reklamen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks