Hovedinnhold

Tjener fett på gamle russebusser

FET BUSS, FET PRIS: 410.000 kroner ble denne russebussen solgt for. Det er 115.000 mer enn den kostet året før. Foto: Privat
FET BUSS, FET PRIS: 410.000 kroner ble denne russebussen solgt for. Det er 115.000 mer enn den kostet året før. Foto: Privat
Mens vanlige biler synker i verdi, gjør russebussene det stikk motsatte. Denne bussen er verdt 350 000 kroner mer i dag enn for tre år siden.

Denne saken handler om:

I år skal rundt 130 russebusser frese gatelangs i Oslo og Akershus. Det krever både penger og dugnadsånd. Men for enkelte kan russebussen vise seg å bli en lukrativ investering. Bussen fra 1989, som går under navnet «Superhelten», ble i 2004 kjøpt fra et rutebilselskap for 60000 kroner. Siden den gang har nye Eikeli-russ hvert år overtatt og solgt bussen med overskudd.

- Heldige

I år kan eierne putte 11500 0 kroners overskudd i lomma allerede før russefeiringa har startet. Bussen er videresolgt til neste års russekull for svimlende 410000 kroner, penger som kommer godt med når russegutta har tenkt å svi av totalt 1,4 millioner på russefeiringa.

- Vi hadde ikke forventet at den skulle øke så mye i pris, så vi var jo heldige der. Men de aller fleste russebussene stiger i verdi, sier Jonas Gabrielsen (18), en av totalt 28 gutter som sammen eier «Superhelten».

En av årsakene til prisøkningen er en forskriftsendring som forbyr bruk av sidestilte buss-seter med mindre det er registrert før 2004. Bussene som er registrert med sidestilte seter er mest festvennlige og dermed også de dyreste.

Fornøyd

- Russen bruker stadig mer penger på bussene sine, og bussene med sidestilte seter er mest populære. Men med en gang man begynner å gjøre noe med bussene stiger de i verdi, sier Anders Venaas, som driver nettstedet russebuss.no.

Jonas Gabrielsen er storfornøyd med prisøkningen på «Superhelten», men understreker at han og de 27 andre busseierne har lagt ned mye arbeid i russebussen.

- Bussen er i veldig god teknisk stand, og den er yngre enn mange av de andre russebussene. Noen av dem er fra midten ev syttitallet.

- Lite gunstig

- Etterspørsel etter sidestilte seter kan nok drive verdistigningen på russebussene over det som er normalt for kjøretøy, sier Helge Gundersen, kjøretøyinspektør ved Kristiansund trafikkstasjon.

Han er opptatt av at de dyreste bussene ikke nødvendigvis er de sikreste.

- Alle tester viser at det er lite gunstig å sitte i et sidevendt sete dersom det skjer en ulykke. Det er heller ikke påbudt å bruke sikkerhetsbelte på slike seter. Kjøretøyene forringes med årene, sier Gundersen til VG.

Russegutta tar beskjeden med knusende ro.

- Vi kjører sjelden over 40 kilometer i timen, og har store armlener mellom setene. Dette går bra, sier Jonas Gabrielsen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks