Hovedinnhold

Politibilanbudet:

VW vurderer å droppe politiet

<p>PENSJONERES: Volkswagen Passat har vært politiets småpatruljebil i 10 år, men nå er partnerskapet over. Volkswagens direktør i Norge er usikker på om bilmerket vil være med på flere anbudsrunder.</p>

PENSJONERES: Volkswagen Passat har vært politiets småpatruljebil i 10 år, men nå er partnerskapet over. Volkswagens direktør i Norge er usikker på om bilmerket vil være med på flere anbudsrunder.

Arkivfoto: Kåre M. Hansen / Politiet
Eksperter mener politiets valg av BMW som ny patruljebil kan være ulovlig. Nå vurderer en av de største konkurrentene å droppe fremtidige anbudsrunder.

Denne saken handler om:

Politiets tilsynelatende subjektive valg av BMW 5-serien som patruljebil har fått de konkurrerende leverandørene til å hive seg på hornet. Nå vurderer Volkswagen om de i det hele tatt ønsker å delta i tilsvarende anbudsrunder i fremtiden.

Direktør Ulf Tore Hekneby i Volkswagen påpeker blant annet at standardiserte måleverktøy som gir sammenlignbare, objektive mål er den eneste fornuftige måten å vurdere plassen og bakkeklaringen på.

– Alt annet blir subjektive betraktninger. Vår erfaring er at politiet har vært og er svært fornøyd med den høye bakkeklaringen som er på Passat Alltrack. Denne modellen representerer flesteparten av politiets bestillinger de siste år, sier Hekneby, og legger til at også for støymålinger er det standardiserte måleverktøy som gjelder.

Se spesialen: Millionbilene

VW vil vurdere fremtiden

– Vi er glade for at vi kom bra ut i de objektive målingene av akselerasjon og bremselengde, men samtidig er det et tankekors at subjektive betraktninger synes å overstyre de objektive målingene, sier direktøren.

Passat har vært politiets foretrukne patruljebil det siste tiåret, men nå åpner VW-direktøren for at neste anbudsrunde kan komme til å gå uten dem.

– Vår konklusjon er at vi er usikre på om vi i fremtiden vil delta i tilsvarende anbudsprosesser hvor de subjektive kriteriene synes vektlagt fremfor målbare objektive kriterier. Det har også vært interessant å observere at skalaen for vektleggingen mellom pris og kvalitet ikke var endelig fastlagt i starten av prosessen, og først ble kommunisert til oss da den endelige tildelingen forelå, sier han til VG.

Bytter jakker: Politiet kvitter seg med skinnjakka

Mercedes-Benz: – Forundret

Også hos Mercedes-Benz Norge reagerer de med undring over vurderingskriteriene politiet har brukt i valget av nye biler.

– Vi opplever at vi leverte et konkurransedyktig tilbud, basert på den informasjonen som var tilgjengelig ved anbudsfristen. Vi skulle for eksempel gjerne mottatt noe mer utfyllende informasjon om hvordan de forskjellige kriteriene skulle vurderes. Samtidig er vi også forundret over at våre garantivilkår, som i uavhengige garantiundersøkelser har kommet ut blant de beste, blir vurdert av PFT til å være blant de dårligste, sier kommunikasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge til VG.

Han får støtte av informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norway.

– Vi er tilfredse med å bli valgt som hundebil med den bilen som vi bygger til politiet i flere europeiske land. Når det gjelder anbudet på patruljebiler så synes vi at den subjektive delen av tilbudsevalueringen er noe vanskelig å forholde oss til ut fra at kriteriene ikke er kjent for oss som tilbyder, sier Hansen.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks