Hovedinnhold

- Pøs ut veimilliarder

NHO-presidenten: - Skader ikke økonomien

HOPPER I DET: NHO-president Erling Øverland ber regjeringen bruke store penger på vei neste år. Her er han på besøk ved innslagspunktet til Bjørvika-tunnelen. Foto: BJØRN THUNÆS
HOPPER I DET: NHO-president Erling Øverland ber regjeringen bruke store penger på vei neste år. Her er han på besøk ved innslagspunktet til Bjørvika-tunnelen. Foto: BJØRN THUNÆS
NHO-president Erling Øverland ber statsminister Jens Stoltenberg «pøse ut milliarder av kroner» for gjøre noe med de trafikkbelastede ulykkesveiene i Norge.

Han legger frem tall han mener dokumenterer at det er mulig å bruke milliarder av kroner på veibygging, uten at det skader økonomien.

- Til tross for at det er meget høy aktivitet innen bygg- og anleggssektoren, har lønningene økt mindre enn i de fleste andre sektorer. Derfor er det faktisk mulig å pøse en del milliarder kroner inn i veiutbygging uten at det får negative ringvirkninger for landets økonomi, sier Øverland.

Lavere lønnsvekst

Det er lite moderate signaler fra et NHO som ofte er livredd for politikernes pengebruk:

- Bygg og anlegg er unntaket hvor det er mulig å bruke mer penger, sier NHO-presidenten.

Her er hans forklaring:

- Vi har fått ny lønnsstatistikk som viser at lønningene i de store bransjene økte med over tre prosent i fjor. Men i bygg og anlegg var lønnsveksten under tre prosent, til tross for meget stor aktivitet.

- Det skyldes at bygg og anlegg er et nordisk marked.

Mye av arbeidskraften når det er gode tider, kommer fra våre naboland Sverige, Finland og Danmark, samt de baltiske landene og Polen.

Det betyr at de pressmekanismene økt kapasitet i et nasjonalt marked gir, ikke virker på samme måte i denne bransjen. Derfor kan vi bruke mer penger uten at det skader norsk økonomi.

- God begynnelse

Han ber regjeringen øke veibevilgningene.

- De kan begynne med de 800000 millionene de kuttet i den nasjonale transportplanen, som Stortinget har vedtatt. Så kan de følge opp neste år med en ny frisk milliard slik at vi kommer opp i et par milliarder i 2006 og 2007. Det vil gi en vekst på 10-15 prosent og vil være en god begynnelse, sier han.

- Vi mener pengene bør brukes for å fjerne de største flaskehalsene på E6, E16, E18 og E39. Det er i stor grad sammenfallende med de strekningene hvor det er flest ulykker.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks