Hovedinnhold

Reklamerer for teaterstykke med Breivik-portretter

MARKEDSFØRING: Store plakater med portretter av terrorsiktede Anders Behring Breivik er hengt opp rundt omkring i Warszawa for å reklamere for et teaterstykke ved Det Dramatiske Teatret. Foto: Atle Simonsen/Jerzy Skakun (Teatr Dramatyczny)
MARKEDSFØRING: Store plakater med portretter av terrorsiktede Anders Behring Breivik er hengt opp rundt omkring i Warszawa for å reklamere for et teaterstykke ved Det Dramatiske Teatret. Foto: Atle Simonsen/Jerzy Skakun (Teatr Dramatyczny)
(VG Nett) I hele den polske hovedstaden er bussholdeplasser dekket med meterhøye portretter av Anders Behring Breivik.

Plakatene er laget av et av bildene Breivik selv la ved det såkalte manifestet han sendte ut etter terrorhandlingene 22. juli i fjor.

Portrettet er i svart-hvitt og pikselert, men man kan tydelig se hvem plakatene forestiller.

Etter det VG Nett kjenner til har flere nordmenn som har vært på ferie i den polske hovedstaden, reagert på de massive plakatene.

- Vanskelig å se drapsmenn

Plakatene er markedsføring for teaterstykket «Hvem drepte Alona Iwanova?», som settes opp ved Det Dramatiske Teatret i Warsawa i februar og mars.

- På plakaten kan du se Breiviks ansikt, men det er fra avstand, ikke et nærbilde. Det er veldig vanskelig å se drapsmenn og terrorister rundt seg, samtykker kommunikasjonsansvarlig ved Det Dramatiske Teatret i Warsawa, Katarzyna Szustow, til VG Nett.

Ifølge Szustow er det pikselerte mønsteret på plakaten en referanse til baren Prasowy i Warszawa, som ble okkupert av polske ungdommer i desember 2011 i protest mot høye restaurantpriser.

- Gulvmønsteret på Bar Prasowy ble brukt til å pikselere Breivik, og det samme mønsteret går igjen i scenografien i forestillingen. Okkupasjonen av kafeen er også tema for forestillingen, forklarer hun.

PIKSELERT: Breivik-portrettet er pikselert ved hjelp av mønsteret fra gulvet på en kafé i Warszawa. Foto: Pawel Nowicki
PIKSELERT: Breivik-portrettet er pikselert ved hjelp av mønsteret fra gulvet på en kafé i Warszawa. Foto: Pawel Nowicki

- Har dere mottatt mange reaksjoner på plakatene?

- Ikke offisielt. Noen har reagert på plakaten på Facebook, men andre har argumentert for at man bør gå og se stykket før man gjør seg opp en mening, sier hun.

Szustow forsvarer bruken av Breivik i stykket, men understreker at han er et eksempel på virkelighetens ondskap, og at han ikke har en sentral rolle.

- Vi må inkorporere virkeligheten i kunsten, ellers blir den trygg og kjedelig. Det er gjennom kunst vi kommer oss gjennom traumer og tabuer, mener hun.

- Har dere tenkt på at disse plakatene kan virke støtende på de som ble rammet?

- Husk at vi bor i Polen, hvor ingen har en nær relasjon til noen av ofrene. Ingen norske familier blir eksponert for plakatene. Vi er ikke vitne til sorgen i Norge, men for polakker er terrorangrepene et forferdelig eksempel på virkelig ondskap. Det blir det samme som at man i Europa diskuterer Smolensk-ulykken uten empati for polakker, svarer Szustow, og peker på at teatret står langt til venstre politisk.

- Kontroverisell strategi

Piotr Lewandowski leder Magasinet Popupmusic.pl, som har et mediesamarbeid med teatret bak oppsetningen.

Han skriver i en e-post til VG Nett at han ble overrasket over valget av motiv på plakaten.

- Jeg må si at jeg ble litt overrasket da jeg så plakaten. Det virker som at de har gått for en kontroversiell markedsføringsstrategi, skriver han.

Stykket er nemlig hverken basert på Breiviks liv, manifest eller handlinger, men er snarere løst basert på Fjodor Dostojevskis klassiske roman «Forbrytelse og straff» fra 1866.

Utgangspunktet for stykket er at Dostojevskis romanfigur Raskolnikov, som i «Forbrytelse og straff» sliter med moralske kvaler etter å ha drept en gammel dame, ikke lenger er en realistisk beskrivelse av en drapsmann.

BRUKT I STYKKET: Filmskaper Lars von Trier. Foto: Ap
BRUKT I STYKKET: Filmskaper Lars von Trier. Foto: Ap

I stykket oppfordres publikum til å kåre en «moderne Raskolnikov». Anders Behring Breivik er en av fire kandidater, sammen med den gamle Raskolnikov og en ond hushai som representerer de dårlige boforholdene for unge i Polen.

Den danske filmskaperen Lars Von Trier er også kandidat fordi han «dreper» verden i filmen Melancholia.

- Breivik begikk sine drap på Utøya og i Oslo da jeg skrev dette stykket. Det forbauset meg at en slik forbrytelse var mulig i et land som Norge i dag, så jeg bestemte meg for å ta med Breivik i stykket. Jeg mener manifestet hans kan sammenlignes det litterære grunnlaget hos Dostojevskis Raskolnikov, forklarer regissør og manusforfatter Michal Kmiecik til VG Nett.

Han mener det er viktig å reflektere over Anders Behring Breivik som et symptom i et moderne demokrati, snarere enn å se på ham som en person.

- Spesielt med tanke på at det i Polen finnes mennesker som mer eller mindre deler hans politiske standpunkter, uten at de ville gått skrittet til gjennomføre hans handlinger. Det er viktig å kommunisere med den sosiale virkeligheten til publikum, sier Kmiecik.

Mye Breivik-teater

Det polske teaterstykket føyer seg inn i rekken av dramaproduksjoner som tar for seg terrorhandlingene 22. juli i fjor. VG Nett har tidligere skrevet om den massive motstanden mot den amerikanske regissøren Vitaliy Versace, som ajobber med en spillefilm om massedrapet på Utøya.

Det samme gjelder teateroppsetningen av Breiviks manifest ved CaféTeatret i København. I stykket vil kunstnerisk leder Christian Lollike la en skuespiller fremføre Anders Behring Breiviks manifest i en monolog.

Flere etterlatte har ønsket å stanse oppsetningen, men foreløpig uten resultat. Ifølge Aftenposten skal stykket også settes opp ved Dramatikkens hus i Oslo.

Ifølge Klassekampen jobbes det også med to stykker i Sverige, ett i England og ett i Nederland. Det sistnevnte handler om et fiktivt møte mellom Anders Behring Breivik og den kontroveriselle høyrepolitikeren og islamkritikeren Geert Wilders.

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks