Hovedinnhold

Frp raser mot MDG etter bompenge-forslag

- De er noen fanatikere hele gjengen

<p>VIL ØKE BOMPENGENE: Miljøbyråden i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), får både rasende kritikk og ros for det nye bompengeforslaget.</p>

VIL ØKE BOMPENGENE: Miljøbyråden i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), får både rasende kritikk og ros for det nye bompengeforslaget.

Foto: Jan Petter Lynau, VG
Byrådet i Oslo vil femdoble bompengene på de dagene det er akutt høy luftforurensning. Frp hevder det er galskap.

Denne saken handler om:

På kalde og vindstille vinterdager kan det bli høy luftforurensning i hovedstaden, og på de verste dagene foreslår byrådet i Oslo å femdoble bompengene.

Da vil det koste 165 kroner for en vanlig bil å passere bomringen og 480 kroner for tyngre kjøretøy.

– Jeg mener at dette ikke er det beste man kan gjøre for miljøet. Dette fører til at familier med lav inntekt ikke har råd til å bruke bilen, og gjør det veldig uforutsigbart for næringslivet. 480 kroner per bompassering rammer næringslivet hardt, sier leder i Oslo Frp, Aina Stenersen, til VG.

– De er noen fanatikere hele gjengen, mener hun.

Få dager

Det var NRK som først omtalte saken. I fjor vinter var det bare fire dager med slik akutt høy forurensning i Oslo. Før det må man tilbake til 2011 for å finne slike dager, ifølge byrådet.

– Man skal jo levere i barnehagen selv om det bare er få dager. Vi vet ikke hvor mange dager det blir, og da er dagene et problem når de kommer. Det er vanskelig å planlegge, for familier med dårlig råd, når det plutselig kan komme en ekstrautgift på flere hundre kroner i måneder, sier Stenersen i Frp. 

Svaret fra Lan Marie Nguyen Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel, er at hun håper de ikke må bruke femdoblingen. 

– De viktigste tiltakene vi gjør er de langsiktige tiltakene for å få ned luftforurensningen permanent. Og dette vil kun være aktuelt på dager med ekstremt høy forurensing, som er sjelden, men de dagene er så farlige at vi har en forpliktelse om å ta ansvar for folks helse, sier Nguyen Berg til VG.

<p>KRITISK: Frp-leder i Oslo, Aina Stenersen, sier at selv om bompengeøkningen vil komme sjelden, kan det bli utfordrende for dem med trang økonomi.</p>

KRITISK: Frp-leder i Oslo, Aina Stenersen, sier at selv om bompengeøkningen vil komme sjelden, kan det bli utfordrende for dem med trang økonomi.

Foto: Frode Hansen, VG

– Vil oppleve vesentlig økte kostnader

Forslaget om å femdoble bomprisene på «høye» dager er basert på et faglig notat utarbeidet av COWI og Norsk institutt for luftforskning (NILU). Notatet anslår at hvis bompenger skal brukes for å redusere trafikken på slike ekstremdager, må prisen femdobles.

I notatet står det at «særlig personer med liten mulighet til å tilpasse reisen (...) er mest utsatt for ulempene ved beredskapstakster. Personer som må reise på tidspunkter eller strekninger der kollektivtilbudet er dårlig, vil oppleve vesentlig økte kostnader ved reisen. Dersom man i utgangspunktet har presset økonomi, vil det kunne oppleves som en vesentlig kostnad». Frp Oslo vil heller bruke enda mer penger på veivasking for å redusere svevestøvet.

– Jeg synes det er håpløst av MDG, for de har ikke gitt en krone mer til kollektivtrafikken i Oslo. Først skulle man ut mot dieselbilene, men nå er det jo alle bilene. Men notatet sier også at det er en effekt av å øke på kollektivtrafikken, og det har ikke MDG gjort. Jeg er skeptisk til at tiltakene primært rammer bilistene, sier Stenersen.

Har du lest? Dette er Oslopakke 3: Mer bompenger og nye T-baner

Vil heller ha veivasking

Fagnotater sier at kollektivtrafikk alene ikke er et egnet akuttmottak for å redusere nitrogendioksid-konsentrasjonen på dagene med ekstrem høy forurensning. «Tiltaket bidrar i liten grad til å redusere dieselbiltrafikken, som er en viktig kilde til forurensningen», heter det i notatet.

Ngyen Berg (MDG) sier de i budsjettet i fjor prioriterte sykkelveiene i hovedstaden.

– Oslo sliter med høy luftforurensning og det er utslipp fra bilene som står for det aller meste av det. Vi ønsker ikke å ramme bilistene, men vi ønsker å sikre god luft for alle som bor i Oslo, enten de pleier å kjøre bil eller ikke, sier Ngyen Berg.

Solvik-Olsen må godkjenne

Det må fattes vedtak om denne bompengeøkningen i både Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Bergen kommune har allerede søkt til Samferdselsdepartementet om å innføre slike «beredskapstakster».

Frp-styrte Samferdselsdepartementet gi grønt lys til femdoblingen av bompenger, påpeker NTB.

Les også: Frp slår alle bomrekorder: Aldri har vi betalt mer bompenger.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks