Hovedinnhold

Vil finansiere tog med flyavgift og bompenger

INNGÅR KOMPROMISS: Hallgeir Langeland mener fortsatt kullgruvedrift på Svalbard er en overkommelig kamel å svelge. Foto: Scanpix
INNGÅR KOMPROMISS: Hallgeir Langeland mener fortsatt kullgruvedrift på Svalbard er en overkommelig kamel å svelge. Foto: Scanpix
(VG Nett) SV foreslår å kutte drastisk på veibygging i sentrale strøk. Bompenger, taxfree-salg og seteavgift på fly skal brukes til å finansiere mer jernbane.

Denne saken handler om:

SVs landsstyre diskuterer i dag partiets forslag til nasjonal transportplan. Hallgeir Langeland og Kristin Halvorsen har lagt frem forslag til hva partiet bør gå inn for når de møter regjeringspartnerne Ap og Sp i forhandlinger.

Regjeringen skal legge frem sitt forslag til nasjonal transportplan i januar.

- Dette blir tøffe forhandlinger. Sp presenterer seg som veipartiet. Vi i SV forsøker å markere vei der det ikke er jernbane. Tog er vår hovedprofil. Så prøver vi å tenke ras og vei i distrikt, sa Hallgeir Langeland da han presenterte forslaget for landsstyret.

Han har likevel tro på at SV vil få gjennomslag for store deler av forslaget i regjeringen.

- Dette er klimapolitisk riktig. Vi flytter penger fra forurensende transport til ikke-forurensende. Jeg regner med at forhandlingene vil vise at regjeringen mener alvor med klima, sier Langeland til VG Nett.

Bompenger finansierer tog

Forslaget inneholder en rekke drastiske grep for å begrense biltrafikken i sentrale strøk. Blant annet foreslår Langeland og Halvorsen å bruke bompenger til å styrke jernbanen i storbyområder.

- I Osloområdet er det allerede åpnet for å bruke bompengene til å styrke kollektivtrafikken. Vi går et skritt lengre og vil bruke pengene på å styrke togtrafikken, sier Langeland.

Han ser også for seg at pengene fra en seteavgift på fly kan brukes til å styrke jernbanen.

- Vi mener det, men har ikke lagt inn forslag på sum. Men kanskje landsstyret kommer frem til noe. Audun Lysbakken har tidligere forelått en seteavgift på 100 kroner. Det vil gi stor støtte til tog, sier Langeland.

Taxfree-kroner til tog

Også inntekter fra taxfree-salget skal brukes til å styrke togtrafikken.

- Siden det ikke er realistisk å selge taxfree på togene, forslår vi i stedet at deler av disse inntektene i framtiden øremerkes jernbaneutbygging, sier Langeland.

Rushtidsavgift i de store byene er et annet av forslagene.

- Vi ønsker rushtidsavgift for å redusere biltrafikken, sier Langeland og viser til Stockholm som innførte rushtidsavgift 3. januar 2006.

Utkastet til vedtak inneholder en rekke andre tiltak:

- Kutte fire felts motorvei.
- Kutte f.eks Ryfast, Rogfast og Hardangerbru.
- Øke vedlikehold og rassikring.
- Nasjonalt program for å modernisere ferjer og hurtigbåter.
- Økte veiinvesteringer i distriktene.

Nordområdesatsing:
- Utbedre stamveier og distriktsveier
- Hurtigruten som nasjonalt flaggskip.
- Utrede Tromsbanen og bane Kirkenes - Russland.

Sykkel:
- Øke nasjonalt mål til at sykkel skal bestå for 8 prosent av alle reiser.
- Prioritere mer penger til å bygge ut gang- og sykkelnett i byer og tettsteder.

Hva mener du om forslagene?Si din mening nederst i artikkelen.

Langeland mener at det ikke er et drastisk forslag.

- Dette er et helt nødvendig grep for å øke innsatsen for å bedre klimaet, sier Langeland til VG Nett.

Det er ventet at landsstyret i SV stemmer over forslaget rundt klokken 15 i ettermiddag.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks