Hovedinnhold

- Fire felt gir bedre miljø

MYE Å SPARE: Her på strekningen mellom Gardermoen og Kolomoen kan det bli lavere CO2-utslipp når veien blir utbygget til fire felt. Foto: KRISTIN SVORTE
MYE Å SPARE: Her på strekningen mellom Gardermoen og Kolomoen kan det bli lavere CO2-utslipp når veien blir utbygget til fire felt. Foto: KRISTIN SVORTE
Når den 6 mil lange strekningen fra Gardermoen til Kolomoen blir utbygget til firefeltsvei, spares miljøet for 4603 tonn CO2 årlig.

Denne saken handler om:

Det hevder Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) med bakgrunn i en rapport, hvor SINTEF har undersøkt miljømessige konsekvenser av bedre veier. På oppdrag fra OFV har forskerne sett på tofeltsvei med liten trafikk, bra tofeltsvei med stor trafikk og overbelastet motorvei.

TA VG NETTs KLIMATEST

- Den største miljøgevinsten skjer ved utbygging av veier med den største trafikken, sier fagsjef Vilrid Femoen ved Opplysningsrådet for veitrafikken.

Den seks mil lange tofeltsstrekningen mellom Gardermoen og Kolomoen ved avkjøringen til Elverum, er, ifølge OFV, et eksempel på vei med stort miljøpotensial.

Strekningen har førsteprioritet på stamveiutredningen 2010-2019. Forutsatt at bompengeproposisjonen går igjennom, er det mulig med anleggsstart for firefeltsvei allerede i år.

Les hele SINTEF-rapporten her (pdf)
(VG Nett tar ikke ansvar for innholdet på eksterne nettsteder)

Jevnere flyt

SINTEF-rapporten viser at miljøbesparelsene kan bli store når strekningen blir utbygget til firefeltsvei. Miljøet kan også forskånes for andre utslipp enn CO2. Ifølge OFV vil CO-reduksjonen være 158 tonn per år, mens utslipp av såkalt NOx kan reduseres med 141 tonn per år.

- For hvert år man venter med å bygge ut denne strekningen, så belastes miljøet med 4603 tonn mer CO2 enn når firefeltsveien står klar, sier Femoen.

- Hvorfor det?

- Hovedforklaringen er at man får jevnere flyt i trafikken, som igjen gir lavere drivstoffforbruk. Vi håper at regjeringen tar dette til etterretning og tar med veiutbygging som et virkemiddel for å redusere klimautslippene, sier Vilrid Femoen.

- Vil ikke bedre veier øke trafikken?

- Vi er opptatt av at trafikken må avikles på en miljøskånsom måte ved å få til en langt raskere utbygging av veinettet, sier hun.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har kikket gjennom SINTEF-rapporten.

- Jeg synes at dette er et faglig fundert forslag og et godt grunnlag å diskutere inn i sektorpolitiske klimahandlingsplan, og i neste stortingsmelding om transportplan. Det var overraskende hvor store miljøgevinster vi kan få ved å bedre veinettet vårt, sier hun.

VG Nett-leserne diskuterer: Bioetanol - fordeler og ulemper

Natur og Ungdom mener det er frekt av OFV å hevde at mer asfalt gir bedre miljø.

- De veiprosjektene som er miljøverstingene i dag, er firefeltsveier som skal erstatte tofeltsveier på Østlandet, sier leder Bård Lahn i Natur og Ungdom.

OFV og SINTEF-forskerne understreker at ved utbygging av veinettet i de store byene må kombineres med tiltak som bompenger for at miljøgevinsten ikke skal bli spist opp av økt trafikk.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks