Hovedinnhold

Dramatisk for Reitan: Rema faller videre

<p>NY SMELL: Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan opplever at de igjen taper markedsandeler og at de to store konkurrentene drar i fra. FOTO: JAVAD PARSA</p>

NY SMELL: Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan opplever at de igjen taper markedsandeler og at de to store konkurrentene drar i fra. FOTO: JAVAD PARSA

Rema er igjen den store taperen i dagligvaremarkedet. Extra er billigkjedevinner, mens giganten NorgesGruppen bare siger i fra og nærmer seg halve markedet. Rema avviser at det er dramatisk.

Denne saken handler om:

Det er noen av hovedtrekkene i Nielsens kvartalsrapport som ble offentliggjort tirsdag morgen.

Fallet

Den viser at Rema 1000 faller fra 24,5 prosent til 23,5 prosent markedsandel, mens NorgesGruppen øker fra 42,4 til 43,3 prosent.

Den 3. dagligvarekjeden i Norge, Coop, stiger også; fra 28,7 til 29,3 prosent.

– Alvorlig situasjon

Det som måles er markedsandel av dagligvaremarkedet på over 170 milliarder kroner for årets første ni måneder, sammenliknet med samme periode i fjor.

En av de fremste dagligvareekspertene i Norge, bransjekonsulent og tidligere utgiver av fagavisen Dagligvarehandelen, Reidar Molthe, sier situasjonen for Rema er dramatisk.

– Rema er i en alvorlig situasjon fordi de taper markedsandeler mens konkurrentene vinner. I dette markedet er det kjøttvekta som teller: De som vinner markedsandel får bedre pris, de som taper får dårligere.

Professor Odd Gisholt ved BI er nestoren blant dagligvareekspertene. Han er enig med Molthe.

– Det er ingen tvil om at dette er en meget alvorlig situasjon for Rema. Fortsetter denne utviklingen er det bare et tidsspørsmål før Kiwi overtar rollen som landets største lavpriskjede, sier Gisholt.

– Ingen stor dramatikk

Informasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000 avviser at de er i noen krise.

– For det første, det er ingen stor dramatikk. I første halvår hadde vi nedgang på rundt ett prosentpoeng, målt mot fjoråret. Dette har jo også vært poengtert i flere nyhetssaker tidligere i år. I etterkant har omsetningen og markedsandelene flatet ut. Vi må bare stå på og våre kjøpmenn og ansatte jobber hardt hver dag for å gi kundene våre de laveste prisene, sier hun.

Tapet i markedsandeler kommer til tross for at Rema har åpnet hele 20 nye butikker det siste året.

Tapene i markedsandeler merkes foreløpig ikke i inntektene, hvor Rema og Reitan-Gruppen gjør det meget bra. De har sogar kostet på seg et nytt privat jetfly.

Her er alle markedstallene:

(Artikkelen fortsetter under tabellen)

Hovedproblemet til Rema er at de to andre lavprisaktørene i markedet, Coop Extra, og Kiwi, styrker sine posisjoner, samtidig som Rema taper.

Kiwi når 21 prosent av markedet og begynner å nærme seg Remas andel på 23,5 prosent.

Coop Extra flyter også godt videre og går fra 11,2 prosent til 12,5 prosent markedsandel, som er en imponerende økning. Det dreier seg om en vekst på 11,6 prosent.

Les: Reitan avviser at de er til salgs

Glede i Coop

Men både i Coop og spesielt Rema, er man bekymret over at giganten over alle giganter, NorgesGruppen nå har over 43 prosent av dagligvaremarkedet, gjennom butikkene Kiwi, Meny, Spar og Joker.

– I tillegg til at vi har gode butikker, lave priser og det sortimentet kundene etterspør, er Coop den norske dagligvarekjeden som er annerledes. Vi eies av 1,6 millioner medeiere som alle deler overskuddet, mens de søkkrike Kiwi-eierne og Reitan-familien nylig har økt formuen med ytterligere flere milliarder kroner. Vi tror dette er med å bidra til at mange, og stadig flere unge, velger Coop, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop Norge.

Her kan du lese detaljer om dagligvaremarkedet.

Norges rikeste

Det Friis forsøker å spille på, er at Coop er for medlemmene, mens det i hovedsak er to eierfamilier i NorgesGruppen og Rema, som stikker av med matmilliardene det norske folk legger igjen i matbutikkene: Odd Reitans familie er i følge Kapital Norges 2. rikeste, med 43 milliarder kroner i formue.

Mens Johan Johansson i NorgesGruppen er på 3. plass. Johansson-familien har aksjemajoriteten i NorgesGruppen med rundt 70 prosent.

Kiwi-glede

– Kiwi er strålende fornøyd med å ta 0,9 prosentpoeng i et knalltøft dagligvaremarked. Kiwi var vektstvinner i både 2015 og 2016, og vi møter derfor svært tøffe tall. Over tid er Kiwi den soleklare vekstvinneren, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

Hun sier at målet er å bli Norges ledende dagligvarekjede, og det målet er innen rekkevidde.

–  Avstanden til største kjede, Rema, har aldri vært mindre enn den er nå. Avstanden til største kjede var 4,5 prosentpoeng ved nyttår (19,9 mot 24,4), per september er avstanden krympet til 2,5 prosentpoeng, sier hun.

Se også: Pinsen 2016 brøt noen av Rema 1000 sine butikker loven:


Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks