Hovedinnhold

Flyhelten Dag (54) la kapreren i bakken: - Jeg var irritert, ikke redd

DURBAN (VG) «Lett match», tenkte flyhelten Dag Gjerstad (54), og la kapreren i dørken.

Denne saken handler om:

Tips oss

Da Oslo-flyet landet på Atatürk-flyplassen i Istanbul brølte Gjerstad at medpassasjerene måtte komme seg ut.

Så gikk han resolutt bort til den kurdiske kapreren (39) og brøt ham i bakken.

- Han viste såpass mange svakheter at jeg anså det som lett å ta ham ut, forteller flyhelten fra Kvænangen i Troms, i det VG møter ham i Durban i Sør-Afrika.

Irritert

Hobbyornitologen er i Afrika for å gjennomføre en tre og en halv uke lang guttetur sammen med en kamerat.

Bakgrunn: Passasjerer: - Han sa han hadde en bombe 

- Jeg var irritert, ikke redd. Jeg skulle møte en venn her nede, og turen var planlagt i lang tid. Jeg ville ikke sitte i flyet en hel natt, og kanskje ende opp i Mogadishu eller et annet suspekt sted om han fant det for godt. Jeg skulle på ferie.

50 minutter før landing reiste kapreren seg opp fra setet bakerst i flyet og ropte at han hadde en bombe.

Den 39-årige tyrkiske kurderen har tidligere sultestreiket for å få asyl i Norge, uten hell. Mannen som inntil nylig bodde på Voss skrek at flyet måtte vende tilbake til Oslo.

OVERMANNET: Her blir kapreren fraktet bort av tyrkisk politi. Foto: AP.
OVERMANNET: Her blir kapreren fraktet bort av tyrkisk politi. Foto: AP.

- Han rev ned seter og gikk helt berserk.

Tyrkiske aviser skriver fredag at kapreren har vært inne til sjekk for både sin psykiske og fysiske helse. Rapportene fra sykehuset vil avgjøre den videre straffeforfølgelsen.

Ikke i luften

Allerede da kapreren startet sin truende oppførsel 50 minutter før landing, vurderte Gjerstad å gripe inn.

- Jeg og en annen nordmann var samstemt om å ta ham ut, men 11 000 meters høyde over Sofia, i en lettmetallsigar som reiser i 850 kilometer i timen, var ikke det rette stedet.

- Da vi reiste oss for å gå bak til kapreren, ble vi bønnfalt av besetningen om ikke å nærme oss. Det var sikkert klokt. Skulle vi gjøre noe, var ikke luften det rette stedet.

Gjerstad brukte minuttene ned mot landing på å bestemme seg.

Han ville ta ut kapreren.

Les også: - Han skulle lage mange store problemer for verden 

- Da vi sto på bakken på et øde sted av flyplassen, med mange hundre meter til nærmeste fly, og hundrevis av sikkerhetsfolk utenfor, var det bare å handle.

54-åringen er en røslig kar på 195 centimeter og 95 kilo. Den mentalt og fysiske utkjørte 39-årige kapreren er liten av vekst.

- Han falt som en sekk poteter da jeg kom over ham.

Gjerstad forteller at avgjørelsen om å angripe var vanskeligere enn selve slåsskampen.

- Han var lett match.

Nervøs

Fremme på flyplassen begynte kapreren å legge barrikader foran utgangene. Opprevne seter og puter ble lagt foran dørene.

VGTV: Slik skjedde kaprerdramaet 

- For å hindre at vi som passasjerer skulle komme oss ut, og for at politiet ikke skulle komme inn, tror Gjerstad.

- Kapreren ble tydelig nervøs da han så alle blålysene utenfor flyet. Jeg var overhodet ikke redd da jeg gikk mot mannen. Jeg var sint.

Gjerstad hadde bitt seg merke i en rekke svakhetstegn hos den utkjørte kapreren.

- Han var det jeg vil kalle en amatør.

Gjerstad skrev i går en lang e-post til flyselskapet Turkish Airlines - for å be om unnskyldning for sin oppførsel.

- Jeg handlet stikk i strid med de råd og anbefalinger flymannskapet kom med. Personalet ga klar beskjed om at vi skulle holdes oss borte fra denne personen, forteller 54-åringen til VG.

Ber om forståelse

I beklagelsesbrevet til det tyrkiske flyselskapet ber han om unnskyldning for å ha satt flygemaskinen, mannskapet og ikke minst passasjerenes liv i fare ved å ta saken i egne hender.

- Men i samme e-post ber jeg om forståelse for at jeg følte tiden var inne for å handle.

Gjerstad beskriver seg selv som en opportunist, som liker å handle på egen hånd. Beskrivelsen deles av hans datter Johanne, som i gårsdagens VG uttalte at «det er typisk pappa å ta ansvar».

- Jeg ble irritert over tafattheten som omgir hele systemet.

Ingen seriøs trussel

I dagens moderne samfunn med sikkerhet på alle bauger og kanter, legges det opp til at man skal opptre varsomt, forsiktig, hensynsfullt og liberalt, men jeg følte det var veldig stor sannsynlighet for å ta ham ut, sier Gjerstad.

- Da vi dro fra Oslo gjennomsøkte bombehunder bagasjen, og det var strenge sikkerhetstiltak. Jeg var sikker på at han ikke hadde bombe på seg. Jeg anså ham ikke som en seriøs trussel, forteller fiskeriteknologen fra Kvænangen.

I går pustet han ut på hotellet i Durban, etter en endeløs rekke intervjuer.

Nå ser mannen som opprinnelig er bergenser, men som har bodd i Nord-Norge i 36 år, fram til å sette i gang med det han kom til Afrika for å gjøre.

- Jeg har 30 års erfaring med reiser til Afrika. Sammen med min mangeårige venn Inge Albrigtsen skal jeg kjøre bil til Pemba i Nord-Mosambik. Tre og en halv ukes guttetur blir fint, avslutter Dag Gjerstad.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks