Hovedinnhold

Fagforeningsleder: – Ryanairs forretningsmodell står for fall

<p>KAN BLI DYRERE: Søksmål mot lavprisselskapet kan gjøre at Ryanair får økte kostander hvis de vil ha base i Norge, dersom de taper rettssakene.</p>

KAN BLI DYRERE: Søksmål mot lavprisselskapet kan gjøre at Ryanair får økte kostander hvis de vil ha base i Norge, dersom de taper rettssakene.

Foto: Jan Ovind,, VG
Den tidligere Ryanair-flyvertinnen Alessandra Coccas søksmål mot selskapet kan gjøre det rådyrt for Ryanair å ha base i Norge.

Denne saken handler om:

Fagforbundet Parat anslår at Ryanairs kostnader i Norge vil øke med 30 til 40 prosent dersom forbundet vinner en prinsippsak mot lavprisselskapet i Høyesterett i september.

I det regnestykket blir flypassasjeravgiften på 88 kroner bare småpenger.

– Min spådom er at Ryanairs forretningsmodell står for fall i løpet av noen måneder, sier Vegard Einan, nestleder i Parat, til VG.

Dette er saken

* Den italienske flyvertinnen Alessandra Cocca var ansatt i et bemanningsselskap og leid ut som flyvertinne til Ryanair, med base på Rygge.

* Hun ble oppsagt i 2013, kort tid før hennes prøveperiode gikk ut.

* Parat, med LO som partshjelper, saksøkte Ryanair. De mener oppsigelsen er ugyldig etter norsk lov.

* Ryanair mener hun var ansatt i Irland, og at de kan følge irsk lovgivning.

* I fjor høst ga Borgarting lagmannsrett flyvertinnen medhold i at hun var beskyttet av norsk lovgivning.

* Ryanair har anket til Høyesterett, som har berammet saken til 13.september.

* Alessandra Cocca har ikke fått prøvd sin oppsigelsessak for retten. Det vil ikke skje før Høyesterett har avgjort hvilket lands lover som gjelder.

Bakgrunn:

Vil legge ned Moss lufthavn Rygge fra 1. november

Full krangel om Rygge-nedleggelsen

Tror Ryanair vil ut av Norge

<p>FLYVERTINNE: Alessandra Cocca mener seg usakelig oppsagt av flyselskapet Ryanair.</p>

FLYVERTINNE: Alessandra Cocca mener seg usakelig oppsagt av flyselskapet Ryanair.

Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Saken handler om hvorvidt norsk lovgivning gjelder for personer som arbeider for Ryanair, og som har base i Norge.

– Dersom Høyesterett kommer til at norsk lov skal gjelde, må Ryanair gi sine ansatte i Norge fire uker ferie med lønn. Det øker selskapets kostnader med 10 prosent. De må betale for tjenestepensjon, og arbeidsgiveravgift. De må betale sykelønn i arbeidsgiverperioden, og de må betale norsk arbeidsgiveravgift. Det øker Ryanairs personalkostnader med mellom 30 og 40 prosent, og da ryker deres forretningsmodell. Derfor tror vi at Ryanair ikke lengre ser seg tjent med å ha base og personale i Norge, sier Parat-nestlederen.

Einan viser til at Ryanair har lagt ned baser både i Frankrike og Danmark etter lignende saker, og tror det samme vil skje i Norge.

– Dette tror vi er den egentlige grunnen til at Ryanair vil ut av Rygge. Flypassasjeravgiften er en bagatellmessig kostnad for selskapet, sammenlignet med det det eventuelt må betale av sosiale utgifter for sine ansatte, sier Einan.

Les også: Ryanair dømt i Frankrike

Store konsekvenser hvis Ryanair taper

Ekspert på luftfartsøkonomi, og professor ved Norges handelshøyskole (NHH), Frode Steen sier det er opplagt at kostnadene til Ryanair vil øke, dersom de taper saken.

<p>EKSPERT: Professor Frode Steen ved Norges handelshøyskole (NHH).</p>

EKSPERT: Professor Frode Steen ved Norges handelshøyskole (NHH).

Foto: NHH

– Det er en grunn til at de har valgt å la ansatte skatte, og være tilknyttet, til Irland, for å si det slik, sier Steen.

Han forklarer at Ryanairs alternative strategi blir å fly inn til Norge, men ikke ha base i landet. Noe de allerede gjør til Torp ved Sandefjord og Haugesund.

– De kan nok tjene penger, selv med flypassasjeravgiften, men avgiften gjør det enda viktigere å beholde det lave kostnadsnivået de har. Da velger de heller å ha base utenfor Norge.

– Parat sier at den egentlige grunnen til at Ryanair forlater Rygge er frykten for en dyrere base, ikke flypassasjeravgiften. Hva mener du om det?

– Det går absolutt an å spekulere i det ja, og det er ikke bare Parat som har ment det. Det viktige å forstå er at baser i Norge blir vesentlig mindre lønnsomt hvis høyesterett oppreholder lagmannsrettens dom, sier Steen.

Høyre-topp: – Støre lar seg holde som gissel av Ryanair

Norsk arbeidsliv utfordres

– Det klokeste jeg kan si om denne saken er at dette er veldig åpent. Hva det ender med i Høyesterett er «anybodys guess», sier arbeidsrettsekspert og advokat Thor-Arne Wullum til VG.

Han ser saken som en del av internasjonaliseringstrenden i arbeidslivet, der fagforeninger og arbeidsgivere er i strupen på hverandre.

– Norsk arbeidsrett og norske tariffer blir utfordret på flere områder. Luftfarten er et eksempel på det.

Sier nei: LO sier nei til flypassasjeravgift

Avslører Norges-planene

• VG har vært i kontakt med advokat Stein Foyn i advokatfirmaet Haavind, som representerte Ryanair i lagmannsretten. Han sier at han ikke har fullmakt til å uttale seg på Ryanairs vegne og henviser til selskapets hovedkontor for ytterligere spørsmål.

• VG ga fredag kveld Ryanair anledning til å kommentere denne saken. Søndag kveld har Ryanair ikke besvart VGs henvendelse.

• Ryanair har nå varslet en pressekonferanse i Oslo førstkommende onsdag, hvor selskapet skal redegjøre for sine videre planer i Norge.

Plassmangel: Ikke plass til mange Ryanair-flyvninger på Gardermoen

Dette svaret fikk VG på mail fra Hans Jørgen Elnæs i Ryanair mandag formiddag:

«Vi vil ikke kommentere falske påstander fra fagforeninger, som prøver å ta oppmerksomheten bort fra jobb, lønns og pensjonskutt de har forhandlet hos SAS.

Vi har notert oss kunngjøringen fra Oslo Rygge lufthavn, som er en følge av den norske regjeringens dårlige forberedte og ødeleggende «miljøskatt».

Ryanair gjennomgår nå våre operasjoner i Norge, i sammenheng med Oslo Rygge sin avgjørelse og regjeringens beslutning om at skatten skal innføres, og vi vil presentere våre planer på onsdag 01. juni»

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks