Hovedinnhold

Brøt billøftene

Dette lovet Regjeringen ved valget i 2001

KRITISK: Direktør Syver Leivestad (t.v.) i Norges Bilbransjeforbund, her sammen med Høyre-statsråd Børge Brende, beskylder Høyre, KrF og Venstre for å ha brutt de skriftlige valgløftene de ga før forrige valg. Foto: NORGES BILBRANSJEFORBUND
KRITISK: Direktør Syver Leivestad (t.v.) i Norges Bilbransjeforbund, her sammen med Høyre-statsråd Børge Brende, beskylder Høyre, KrF og Venstre for å ha brutt de skriftlige valgløftene de ga før forrige valg. Foto: NORGES BILBRANSJEFORBUND
For fire år siden ga Høyre, Venstre og KrF skriftlige løfter om å kutte i bilavgiftene. Men siden har avgiftene økt hvert eneste år.
Ikke et eneste av de fire årene er avgiftene kuttet. Tvert imot er både årsavgiften og engangsavgiften ved kjøp av ny bil blitt prisjustert i alle de fire statsbudsjettene som finansminister Per-Kristian Foss (H) har lagt frem.

Økt moms

- Det ble ikke gitt løfter om lettelser i bilavgiftene i Sem-erklæringen. Det vi lovet, var en miljøvennlig omlegging av bilavgiftene, sier Foss til VG.

I praksis har avgiften pr. bil økt fordi mer sikkerhetsutstyr har gjort bilene tyngre.

I 2004 betalte bileierne 38,9 milliarder kroner i avgifter, 8,8 milliarder kroner mer enn i 2001, da Bondevik-regjeringen overtok makten.

På toppen av dette kommer økt moms, som gjorde bilene nesten en prosent dyrere fra siste årsskifte.

For fire år siden ba Norges Bilbransjeforbund politikerne om skriftlige løfter før stortingsvalget. I e-poster fra regjeringspartiene gir partitoppene konkrete løfter om engangsavgiften og vrakpanten.

Ikke oppfylt

Høyre, KrF og Venstre lovte lavere engangsavgifter, minst ved å fryse avgiftene på 2001-nivå.

Høyre, KrF og Venstre lovte å øke vrakpanten for å stimulere overgang til nyere og sikrere biler.

Fire år senere er ingen av de skriftlige valgløftene oppfylt.

- Dette er klare løftebrudd fra regjeringspartiene, sier administrerende direktør Syver Leivestad i Norges Bilbransjeforbund.

Han mener at tryggere biler har gitt høyere avgifter.

- Bilene har fått mer sikkerhetsutstyr, og det øker vekten. Dermed øker avgiftene på vanlige familiebiler. En Volkswagen Golf har nesten fått doblet vekten fra den første utgaven, og avgiftene følger etter, sier Leivestad.

LØFTENE: Her er de skriftlige løftene regjeringspartiene ga til bilbransjen før forrige valg. Foto:
LØFTENE: Her er de skriftlige løftene regjeringspartiene ga til bilbransjen før forrige valg. Foto:


Stålbøyler i sidene og airbag er blant sikkerhetstiltakene som øker vekten og gir høyere avgifter.

Gjennom hele perioden har Regjeringen lovet nye regler, men de har hele tiden blitt utsatt.

Høsten 2002 varslet Regjeringen at det skulle bli satt ned en arbeidsgruppe for å vurdere engangsavgiften.

Årsavgift

Eventuelle forslag til endringer i bilavgiftene ble lovet i forbindelse med budsjettet for 2004.

Det eneste kuttet i 2002 kom i budsjettforliket med Frp. Da ble årsavgiften for motorsykler halvert, og campingvognavgiften redusert med 25 prosent.

Høsten 2003 var arbeidsgruppen ferdig og rapporten ute på høring. Foss opplyste da at de arbeider videre med årsavgiftspørsmålene. Men bare de som fikk stjålet bilen, fikk avgiftskutt, ved at årsavgiften skulle bli tilbakebetalt for stjålne biler fra 1. januar 2004.

Hydrogenbiler

Høsten 2004 foreslo Regjeringen at hydrogenbiler uten miljøskadelige utslipp fritas for engangsavgift og årsavgift.

- Utvalget som utredet omleggingen, foreslo en ny komponent i avgiftsberegningen ut fra bilens CO{$1330}-utslipp, men bilfabrikkene er foreløpig ikke villig til å oppgi utslippstall. Så snart vi har disse opplysningene, er vi klare til å legge om avgiftssystemet. Jeg ser for meg at det skjer innen to år, sier Foss.

PS: I år går regjeringspartiene med Høyre i spissen nok en gang til valg på løfter om å kutte i avgiftene på nye biler.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Innenriks

Se neste 5 fra Innenriks