TRØBBEL: En av Norwegians Dreamlinere måtte sette igjen 70 passasjerer i New York i dag tidlig. Her er flyet avbildet på Oslo Lufthavn. Foto: Jan Ovind

Dreamliner-passasjerer sitter fast i New York

70 måtte forlate flyet før avgang

En hydraulikkpumpe som ikke fungerer skaper trøbbel for Dreamliner-passasjerer. 70 reisende måtte gå av flyet før det tok av fra New York i dag tidlig.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

Flyet skal nå - over fem timer forsinket - være på vei til Oslo. Men på JFK-flyplassen i New York står det igjen svært mange passasjerer som alle måtte forlate Norwegians nye Dreamliner før take-off.

- Jeg har fått bekreftet at vi har utfordringer med en hydraulikkpumpe. Dette har medført at det nå er en vektbegrensning på flyet, og vi er dessverre nødt å ombooke 70 passasjerer, sier kommunikasjonskonsulent i Norwegian, Daniel Kirchhoff til VG.

- De er nå på hotell og på nåværende tidspunkt arbeider vi med å få dem hjem. Alle passasjerene har fått mat og drikke på flyplassen, og de 70 passasjerer som må vente får 600 euro i kompensasjon.

- Frustrerende for de reisende

Norwegian har hatt en rekke problemer med det som skulle være selskapets stolthet: de flunkende nye Dreamliner-flyene.

I forrige uke ble reisende fra Gardermoen flere timer forsinket fordi en del måtte byttes. Også flere andre langdistanseflygninger har vært kraftig forsinket.

Norwegian lover at de skal få de 70 som står igjen i New York i dag hjem så fort som mulig.

- Det er dette jeg kan si på det nåværende tidspunkt, jeg kan kun beklage dette som er dypt frustrerende for de reisende. Vi skal ta godt vare på de og få de hjem så fort som mulig, sier Kirchhoff.

Rekker ikke jobb

Knut Kleivenes er del av et reisefølge som står igjen på JFK-flyplassen. De reagerer på dårlig kommunikasjon.

- Nå reiser flyet, og vi er 70 stykker som står igjen og må prøve å få oss hotell, sier Kleivene.

Reisefølget vet ikke når de får fly hjem til Norge.

- Vi har ikke fått noe beskjed om hvordan vi kommer oss videre, så dette er helt i det blå. Det har vært snakk om å ta noen via Stockholm og hjem, men slik vi oppfatter situasjonen er det fullt på de fleste flyene. De fleste skulle være på jobb i morgen, men nå vet vi ikke hvor lang tid det tar før vi kommer oss hjem.

- Patetisk

Kleivenes reagerer på måten Norwegian hånterer situasjonen i New York.

- Når vi kontakter Norwegian lokalt får vi beskjed om at de har en inflight service som er åpent. Ved kontakt med help desk på flyplassen blir vi henvist til stengte båser. Måten de håndterer situasjonen på her er patetisk, sier han.

Pressevakt i Norwegian, Daniel Kirchhoff, sier at de prøver å informere passasjerene så godt som mulig:

- Dypt beklagelig

- Vi har folk som informerer på flyplassen, de har gjort det de kan for å informere så godt de kan.

- Hva tenker du om at det nok en gang er problemer med Norwegians nye Dreamliner?

- Det er selvfølgelig dypt beklagelig overfor våre passasjerer. Nå er det viktigste at de som er berørte blir tatt godt hånd om.

Varslet oppvask

Norwegian varslet tidligere i høst oppvask med flyprodusenten Boeing som har levert Dreamliner-flyene til selskapene.

- Først og fremst er dette uheldig for passasjerene. De skal slippe så store forsinkelser. Men det er klart at når det blir så mange og så store forsinkelser som det har vært de siste dagene, er det ikke godt nok. Da forventer vi at Boeing tar sin del av ansvaret, har informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen tidligere uttalat til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder