SELVMOTSIGENDE: Rasmus Hansson synes det er greit å få litt kjeft etter at det ble kjent at han kjører en SUV på privaten.
SELVMOTSIGENDE: Rasmus Hansson synes det er greit å få litt kjeft etter at det ble kjent at han kjører en SUV på privaten. Foto: Frode Hansen , VG

Miljø-Rasmus mente det hadde vært flaut å kjøre SUV - så kjøpte han en

INNENRIKS

I 2013 sa MDG-leder Rasmus Hansson (61) at det ville være
flaut å snakke med VG dersom han hadde hatt en diger SUV. Deretter gikk han til innkjøp av en.

Publisert: Oppdatert: 23.10.15 14:55

Miljøpartiet De Grønnes Lan Marie Nguyen Berg måtte tåle tyn fra samferdselsministeren etter at hun mandag tok taxi hjem fra NRK-debatten om bilbruk i Oslo, hvor hun nettopp hadde slått et slag for en bilfri hovedstad.

Under et intervju før Stortingsvalget i 2013 hevdet partileder Rasmus Hansson at han er mer bevisst på sine utslipp enn Hvermannsen, noe han mente «bare skulle mangle».

– Det hadde vært mye flauere å snakke med VG dersom jeg hadde hatt en svær SUV-bil og et hus med oppvarmet carport, sa lederen av Miljøpartiet De Grønne den gang.

Da VG konfronterte han med dette tirsdag og spurte om han kunne bekrefte at han eier en SUV, innrømmet han at han kjører en Toyota RAV4, 2007 modell, på privaten.

Les også: Slik blir de rødgrønnes Oslo

Greit med kjeft

– Ingenting har skjedd med min bilbruk. Jeg kjører fortsatt lite. Men vi bor på en skogsvei som først spiste en elbil og så truet med å spise opp en hybrid, så vi byttet til bruktbil, sier han, og understreker at han ikke hadde denne bilen da intervjuet fant sted.

Har du lest? Dette koster det å bli grønn

– Føler du noe ansvar for å holde et samsvar mellom liv og lære hva angår bilbruk og MDGs kamp mot privatbilisme og kamp for bilfritt sentrum i Oslo?

– Selvsagt, og derfor er det helt greit å få litt kjeft for bilen min. Men De Grønnes poeng er ikke at folk skal være perfekte eller å forby folk å ha bil når de trenger den. Målet er å få flere til å reise miljøvennlig, sier han, og fortsetter:

– Jeg har en bil, og haiker en del med kona til bussen eller banen, men kjører omtrent aldri til jobb. For det meste reiser jeg kollektivt til jobb eller sykler.

På spørsmål om Hansson kan sende et bilde av bilen til VG svarer han først at han ikke har tid, og at det heller ikke kan la seg gjøre for VGs fotograf å ta et bilde.

– Bilen står innerst på en fire kilometer bomvei som VG ikke slipper inn på. Og her er poenget: Der står den fordi vi ikke bruker den noe særlig, sier han, med glimt i øyet.

Les også: Bilfritt sentrum: – Jeg kommer til å slite

Her kan du lese mer om