Samme tårn truffet for andre gang - stanser all bruk av skytefelt

TIL ANGREP: For andre gang på få år holdt skarpskyting med F-16-fly på skytefeltet Tarva ende i tragedie. Dette bildet er tatt under en øvelse på et av Forsvarets skytefelt ved en tidligere anledning. Foto: Forsvaret

Dramatisk ulykke: F-16 skjøt mot soldater

Med 100 skudd i sekundet åpnet F-16-piloten ild – og fyrte løs mot plankeboden der tre offiserer skulle følge skyteøvelsen.

  • Rune Thomas Ege

Artikkelen er over fire år gammel

Overfor VG beskriver forsvarskilder det som «ren flaks» at ingen av de tre offiserene i det lille skytebanetårnet ble drept eller skadet.

– Detaljene må undersøkelseskommisjonen komme tilbake til. Men det er klart at dette var nære på, sier kommunikasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret til VG.

Etter de dramatiske vådeskuddene for knappe to uker siden har Forsvaret stanset all bruk av skytefeltet Tarva i Sør-Trøndelag med umiddelbar virkning.

Årsak: Det er andre gang på få år at offiserer bare er centimetere fra å bli truffet av skuddsalver fra en norsk F-16. Ikke bare på samme skytebane, men også i det samme tårnet.

– Jeg kan bekrefte at det er snakk om samme tårn. Forsvaret er allerede i gang med å undersøke hva som skjedde. Vi tar saken på det største alvor, sier Roen.

Forrige gang, i 2009, unnslapp fire offiserer som befant segi tårnet også med nød og neppe. Overfor VG beskrev Luftforsvaret skytetabben som «den mest alvorlige hendelsen med F-16 på minst 20 år».

Nå har det altså skjedd igjen.

Skjøt i mørket

– Det er alltid en viss risiko i forbindelse med øvelser og trening med skarpe våpen. Men noe slik skal selvfølgelig ikke skje, sier Roen.

Klokken hadde så vidt passert midnatt da det norske F-16-fly nærmet seg Forsvarets skytefelt på den ubebodde øya i Tarva like nord for jagerflystasjonen på Ørland i Trøndelag natt til 13. april.

På bakken i det avstengte området skulle bakkestyrker peke ut mål jagerflypilotene i to ulike fly skulle angripe med flyenes kraftige 20 millimeter Vulcan-kanoner.

Da gikk noe fryktelig galt:

Rakk ikke reagere

KONTROLLTÅRNET: Dette er kontrolltårnene i skytefeltet på Tarva, bygget av tre og bølgeblikkplater. Bildet er hentet fra rapporten etter den forrige hendelsen. Foto: Forsvaret

I stedet for å treffe målet offiserene skulle peke ut, gikk piloten i det ene flyet til angrep på et av kontrolltårnene på skytefeltet.

Alt skal ha gått så fort at ingen av de tre offiserene i tårnet rakk å reagere før prosjektilene haglet ned rundt dem med en takt på 100 skudd i sekundet.

– De øvde sammen med bakkestyrker på å treffe simulerte mål på skytefeltet. Tårnet ligger et godt stykke unna målet de skulle treffe, sier Roen.

Både piloten og de tre offiserene ble tatt hånd om av Forsvaret etter dramaet.

Til alt hell var maskinkanonene – som forrige gang det samme tårnet ble beskutt - ladet med «kalde prosjektiler», prosjektiler uten sprengladninger. Likevel har maskinkanonen dødelig effekt i angrep mot det bare få kvadratmeter store tårnene av treverk og bølgeblikk.

- Lydens hastighet

– Selv om 20 millimeterkanonen ikke hadde prosjektiler med sprengkraft, kommer de farende med lydens hastighet. De fire offiserene beskrev det som om det var et lynnedslag som traff dem, fortalte brigader Tom Guttormsen, sjef for 138. Luftving, til VG i 2009.

Som forrige hendelse skjedde også denne skyteulykken i stummende mørke. Pilotene i de to F-16-flyene fløy med nattbriller, og skjøt mot målene som skulle opplyses fra bakken. Forrige gang holdt F-16-flyene 850 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under bildet

KRAFTIG: De norske F-16-flyene er utstyrt med en svært kraftig 20 mm Vulcan-kanon, med en skuddtakt på 100 skudd i sekundet. Kanonen er integrert i skroget på den venstre siden av flyene, og kan ses til høyre i bildet - rett under den oransje trekanten. Foto: Lars Magne Hovtun/Forsvaret

– Det å skyte på mål på bakken med nattbriller er noe av det mest krevende du kan gjøre. Du har noen få sekunder på å identifisere målet og skyte. Her var lyssettingen og en menneskelig feilvurdering årsak til at det gikk galt, sa Guttormsen til Aftenposten da rapporten etter den forrige hendelsen ble lagt frem.

Forsvaret gransker

Forsvaret satte umiddelbart ned en undersøkelseskommisjon som skal granske hendelsen. Gruppen ledes av en erfaren F-16-pilot, som har fått med seg tre andre offiserer, en lege og en tjenesteperson fra politiet.

De har allerede levert en foreløpig rapport om hva som gikk galt.

Artikkelen fortsetter under bildet

GIKK RETT GJENNOM: Dette bildet viser kontrolltårnet på Tarva etter den forrige hendelsen i 2009. Ruter ble knust, og minst ett av prosjektilene gikk rett gjennom tårnet, like ved de fire offiserene som befant seg der. Foto: Forsvaret

– Hva sier rapporten om det som skjedde?

– Det kan jeg ikke gå inn på, det er for tidlig siden det ikke er snakk om endelige konklusjoner. Men vi ser frem til den endelige rapporten, sier Roen.

– Det er viktig for oss å finne ut av hva som har skjedd, slik at vi kan ta lærdom av det og unngå at det skjer igjen. Vi har en god kultur for å lære og dele av hendelser, sier han.

Etter den forrige skyteepisoden var skytefeltet på Tarva stengt i over to år før jagerflypilotene igjen fikk drive nattskyting der. Det er uklart hvor lenge feltet, som brukes av jagerflygere fra hele Europa, kan åpnes igjen.

– Treningen på Tarva er stoppet inntil videre. Det er for tidlig å si noe mer konkret om når skytefeltet kan åpnes igjen, sier Roen.

Les også

  1. Norsk F-16 reddet dødssyk hjertepasient

    OSLO/TROMSØ (VG/iTROMSØ) Da det sto om minutter for å redde den døende pasientens liv, brukte legen sin siste…
  2. VG eksklusivt: På jobb med pilotene som vokter Norges grenser

    NORSKEHAVET (VG) I Østersjøen har stadig flere russiske flygninger satt sinnene i kok.

Mer om

  1. Forsvaret
  2. Luftfart

Flere artikler

  1. Pluss content

    Vådeskudd fra F-16 på norsk skytefelt: Skjøt mot soldater

  2. Pluss content

    Så kameratene dø: Den siste flyturen

  3. Pluss content

    Slik kan en krig i verdensrommet bli

  4. Pluss content

    Verdens verste flykatastrofer

  5. Pluss content

    Endrer forsvarshistorien med Google Maps

Fra andre aviser

  1. F-16-vådeskudd satte offiserer i livsfare på norsk skytefelt

    Aftenposten
  2. F-16-vådeskudd skapte livsfare

    Bergens Tidende
  3. F-16-vådeskudd skapte livsfare på norsk skytefelt

    Fædrelandsvennen
  4. Bak disse veggene satt tre personer da F-16-pilot pepret bygningen med prosjektiler

    Aftenposten
  5. Pilo­tene som trykket på knappen

    Bergens Tidende
  6. Forsvarssjefen som fikk en ny verden i fanget

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no