Derfor mislykkes 7 av 10 matnyheter:

Må kjøpes av mange nok ** Må treffe bredt på smak

FLOPPET: Grandiosa kebab var en av fjorårets flopper og ble derfor fjernet fra frysediskene. I følge Orkla Foods Norge som står bak pizzaen, handler det mest om forbrukerne vil ha produktet, og om det treffer på smak.

Her er maten som floppet i fjor

Denne uken inntar hundrevis av nye varer butikkhyllene. Ifølge bransjen vil syv av ti floppe.

Artikkelen er over seks år gammel

Kebab-pizzaen som ble lansert i fjor og fikk terningkast seks av VG, er ikke lenger å finne i butikkenes frysedisker.

Heller ikke en vaniljeyoghurt med sjokolade, ferdiglaget vaffelrøre eller en indisk kyllinggryte fikk et langt liv i butikkhyllene.

SE OGSÅ: Matklassikere med ny vri

- Grandiosa kebab var en stor flopp, og ble fjernet fra hyllene av Orkla selv, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i NorgesGruppen.

Ifølge Søyland vil syv av ti nye varer forsvinne ut av butikkhyllene.

Varer inn - varer ut

Når mer enn 1000 nye varer kommer inn i butikkene nå i midten av februar, må like mange varer ut av hyllene.

FLOPPET: Vafferlrøre NÅ fra Tine.

Forrige fredag presenterte VG 30 nye matvarer. Der kastet VGs testpanel terning på matnyhetenes smak og innovasjonsverdi.

Til topps gikk filetbaconet fra Grilstad med testens eneste sekser. To kalorifattige leskedrikker, et ostepålegg og viltboller i pose endte i bunn med terningkast en.

Det er forbrukeren som avgjør hvilke av de nye matvarene som får et langt liv i butikkhyllene.

I bransjen er det flere meninger om hva som skal til for å overleve i butikkhyllene.

- For at et produkt skal lykkes må vi sørge for at et tilstrekkelig antall forbrukere kjøper produktet. Samtidig må forbrukerne kjøpe produktene igjen over tid. Klarer vi begge deler er det ofte en suksess, sier kategoridirektør Hege Homlong i Tine.

Vil ha variasjon

- Våre kunder er glad i variasjon og forventer at vi skal komme med nye produkter, forteller kommunikasjonssjef Anne Marit Rødland i Fjordland AS.

Flopper eller saneringer som produsentene kaller det, kan være utskiftninger som sørger for at forbruker til en hver tid finner nye smaker og produkter i butikkhyllene.

FLOPPET: Kyllingfilet med skinn fra Prior.

FLOPPET: Gildes turgrill.

Endelig beslutning om å fjerne noe tas både av handelen og produsentene.

Merkevaregiganten Orkla Foods Norge er Nordens ledende merkevareselskap innen dagligvare.

Må gjøre seg fortjent

De har til enhver tid cirka 1000 produkter i norsk dagligvare. Der er saneringer del av en naturlig og dynamisk utvikling av porteføljen.

- Salgstall og fart ut av butikk er selvsagt det viktigste for et produkt for å kunne gjøre seg fortjent til en plass i butikkene, sier kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag i Orkla Foods Norge.

Han mener det i bunn og grunn handler om forbrukerne vil ha det, og om vi treffer på forventningene de har til produktet.

- Det må treffe bredt på smak og appellere til flest mulig, sier Brennskag.

DISSE KOM OG FORSVANT I 2013Hvert år blir flere av nylanseringene stående å støve ned i butikkhyllene. Her er noen av fjorårets matnyheter som ikke lenger er å finne i butikkhyllene:
* Grandiosa kebab* Cultura Kveldsro
* Jarlsberg Salatost* Ovnsbakt kyllingfilet med skinn
* Gilde turgrill* Piano Signatur Sjokoladedrøm
* Yoplait 8-pakning med blåbær* Kremost med topping
* l'Amour med sjokoladebiter* Yoplait 500 g beger med fersken / pasjon
* Pizzasaus Tomat og Hvitløk* Express kyllinggryte
* BigOne Spareribs* Express biffkarbonader
* Smash vafler* BigOne restaurant Premium Pepperoni
* Nå vaffelrøre* BigOne Hot Mexican
* Sprett mellommåltidsdrikk* Stratos muffins

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder