DYR MORO: Guttene på russebussen med konseptnavnet «Garden of Eden» har brukt 1,5 millioner kroner på bussen til venstre, etter at bussen til høyre ikke ville starte. Fra venstre: Jonas Aasterud, Stian Hegge-Jensen (under bussen), Markus Næss, Lars Mølmann og Niklas Hoff. Foto:Helge Mikalsen,VG

Denne gjengen bruker to millioner på russefeiringen

Denne helgen går startskuddet for feiringen

– Det blir et minne for livet

Først brukte de to år og 400.000 kr på én russebuss. Så ville den ikke starte. Da kjøpte guttegjengen fra Romerike like så godt en splitter ny buss.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– At den ikke ville starte er vår egen skyld, fordi vi lot den stå ute hele tiden uten noe maskinelt vedlikehold i det hele tatt, forteller bussens sosiale medier-ansvarlig, Niklas Tangen Klein.

De fleste av de 24 medlemmene har fått tildelt roller. I farten nevner Klein én bussjef, én økonomiansvarlig, én med ansvar for fellesskap og to som er ansvarlige for sosiale medier.

Buss, bil eller sykkel? Send inn bilder av ditt russekjøretøy her!

År etter år hører man om russ som bruker flere hundre tusen kroner på russefeiringen, og hvert år når tilsynelatende summene nye, svimlende høyder.

Fredag lanserer de russebussen med dekknavnet «Heaven on Earth» (H.O.E.) sitt konsept, som fra og med nå er kjent som «Garden of Eden». Det har blitt en dyr affære.

Med interiør, dekor, UV-lys, sanger, anlegg, sjåfør, klær og ikke minst busser, er budsjettet deres nå på to millioner kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SPEKTRUM-LYD: Bussjef Stian Hegge-Jensen (t.v.) og Jonas Ø. «Cheez» Aasterud viser hva anlegget er godt for. Foto:Helge Mikalsen,VG

Stereonlegg til 200.000

I fjor skrev VG om guttene på Drammens-bussen «HollyHood», som brukte 100.000 kroner på å fly inn en kunstner fra statene for å dekorere bussen.

Guttene på «Garden of Eden» har valgt å bruke det dobbelte på et stereoanlegg. Lydanlegget er av den samme typen som brukes i Oslo Spektrum og på den belgiske musikkfestivalen Tomorrowland.

– Vi har brukt veldig mye penger for å få det sykeste anlegget. Det er én annen buss som har noe lignende, en jentebuss fra Drammen. Så det blir bra klang, sier Klein.

På anlegget er det spesielt to sanger som blir mye spilt. På bestilling har den svenske artisten AronChupa laget et par låter for bussen. Hvor mye de har betalt for disse, vil ikke guttene gå ut med.

FORBRUKERØKONOM: Silje Sandmæl Foto:Dnb,

Mange angrer

Forbrukerøkonom og «Luksusfellen»-profil Silje Sandmæl tror mange angrer på forbruket i russetiden. Problemet er at de tar økonomiske valg før de vet hva konsekvensene er.

– I Norge er det dessverre slik at mange ikke lærer før de går på en økonomisk smell. Jeg har snakket med flere som angrer på at de brukte for mye penger i løpet av russetiden, sier hun.

Sammen med DNB jobber Sandmæl nå med å innføre et digitalt læringsverktøy i skolen, for å gi unge en økonomisk lærepenge.

– De som er russ står på terskelen til voksenlivet, men vet ofte ikke hvilke utgifter som venter dem når de flytter hjemmefra. Mange av de videregående elevene jeg har snakket med vet ikke at det er et egenkapitalkrav på 15 prosent for å få boliglån, eller hva det koster å kjøpe mat og bil, sier hun.

– Verdt det

Klein har forståelse for at noen kan synes to millioner kroner er for mye å bruke på en buss som bare vil bli brukt i én måned.

– Det er kjipt at det ble så mye penger, men det er verdt det. Vi har et så godt fellesskap og vi vet at vi kommer til å få en fin russetid sammen. Det kommer til å bli et minne for livet. Vi feirer jo at vi er ferdige med 13 års skolegang, sier han, og presiserer at arbeidet med bussen ikke har gått utover prestasjoner på skolen, sier han.

Silje Sandmæl synes to millioner er mye å bruke på noe som varer så kort.

– Det er vanskelig å sette en prislapp på minner, men det syns jeg var stivt. De føler kanskje at det er verdt det nå, men mange vil nok angre i ettertid, sier hun.

FESTKLARE: Guttegjengen fra Romerike gleder seg til russefeiringen. Fra venstre: Niklas Hoff, Niklas Tangen Klein, Dennis Khan og Jonas Aasterud. Foto:Helge Mikalsen,VG

Dugnad og sponsorer

Mye av midlene guttene har brukt på bussen har de, ifølge Klein, fått gjennom dugnadsarbeid og fra sponsorer.

– Vi drevet mye med dugnadsarbeid for de som nå er sponsorer, også har Russeexsperten gjort oss en veldig stor tjeneste ved å gjøre det til en billigere penge.

– Er to millioner en billig penge?

– Det er absolutt ikke en billig penge, og det var heller ikke meningen at vi skulle bruke i nærheten av så mye. Det er mulig å være russ uten å bruke millioner, men som sagt gikk vi på en smell.

Gjengen på «H.O.E.» har også brukt egne penger på bussen.

– Vi har spyttet inn private penger også, i tillegg til dugnadspenger og sponsorpenger. Så vi har hatt et budsjett per person også.

Hvor mye hver av guttene har brukt av egen lomme, vil de ikke si noe om.

– Det vet jeg ikke om jeg får lov til å si av bussjefen, men det er mye penger. Det er mange busser som ikke røper det.

Er det greit å bruke to millioner på en russebuss? Diskuter i kommentarfeltet under saken!

Forståelsesfulle foreldre

– Dere er jo unge mennesker, med en fremtid i vente. Også velger dere å bruke så mye penger på én måned med fest? Kunne pengene vært brukt på noe annet?

– Jeg er enig i at det høres drøyt ut. Det høres veldig drøyt ut, egentlig. Vi har foreldre som synes det er drøyt, men de forstår oss også, for det er noe vi virkelig brenner for og det er noe vi har ønsket oss lenge.

Ifølge Kleins estimater ligger budsjettet rett over normalen. De har blant annet valgt å droppe «rigg», som er en stor fasade med lyd og lys rundt bussen. Guttene vil heller bruke tiden på å «rulle».

GRUGLEDER SEG: Bussjåfør Odd Strømstad er ikke bekymret. - Så lenge det er høy lyd og de vet hvor de skal er vel alt i orden, sier han. Foto:Helge Mikalsen,VG

Konkurranse

Klein skjønner at det å skulle ha den kuleste bussen kan oppleves som et press. Men først og fremst dreier det som vennskapelig konkurranse, mener han.

– Man legger merke til motstanden. I Romerike er det 12 busser, tror jeg. Det blir en konkurranse fordi det er prestisje å ha den kuleste sangen. Den klarte vi greit. Også er det i tillegg kåringer for beste interiør og eksteriør på alle treffene. Det er vanskelig å si om vi kommer til å vinne noe, men vi har et veldig komplett og gjennomført interiør.

Den argeste konkurrenten fra Romerike er ifølge guttene jentebussen «Homerun». Mens VG var på besøk kom beskjeden om at de hadde fått motorproblemer.

– Det kom rykter om at motoren deres hadde gått ad undas. Det er trist for dem, men det kommer ikke til å skje med oss, for vi har ny buss, sier Klein med et smil om munnen.

Laget hit-låt

Guttene på «Garden of Eden» er ikke de eneste som har satset hardt på russefeiringen i år. En av bussene som har gjort seg bemerket i tiden før russetiden ruller i gang for alvor, er bussen «Samsara 2015». Sangen som jentene fra Bærum bestilte av Martin Tungevaag har gått sin seiersgang på dansegulv landet over, og kan notere seg en 13. plass på VG-lista. Det hadde ikke buss-sjef Vibeke Engeskaug ventet.
– Det kom veldig uventet. Da jeg hørte den første gang tenkte jeg at det var en bra sang, men vi trodde ikke den skulle bli en internasjonal hit, sier hun.
Hvor mye det har kostet å lage sangen eller hva bussen har i budsjett, vil ikke Engeskaug si noe om.
Selv om jentene på «Samsara» har klart å lage et navn med russesangen sin, skal de snart bytte navn. Det ordentlige navnet slippes nemlig ikke før russetiden begynner om en snau uke.


Jentene på bussen «Holy fucking shit» fra Horten har også satset tungt på russetiden. De har også gjort seg bemerket med russelåten «Vidorra», også den laget av Tungevaag. Videoen til låten er spilt inn i Nevadaørkenen.

Buss-sjef for de 23 russejentene, Julie Nustad, sier til VG at samholdet mellom jentene på bussen har blitt veldig sterkt etter opprullingen til russetiden.
Nustad forteller at de ikke har jobbet så mye for å få tak i sponsorer, men at de har gjort endel dugnader der de blant annet har jobbet på festivaler og solgt doruller.
– Vi har nok brukt rundt 40.000 ut av egen lomme. Vi har vært flinke til å jobbe sammen slik at det ikke har blitt noen store utgifter mot slutten, sier Nustad og legger til at jentene har jobbet med bussplanleggingen i snart tre år.

– Er det verdt alle pengene?

– Ja, jeg mener det. Vi har fått mange erfaringer fra jobbingen underveis. sier Nustad.

Buss, bil eller sykkel? Send inn bilder av ditt russekjøretøy her!

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder