Rema 1000 lagde reklamefilm til valentinsdagen, men ble møtt med hets og rasisme. FOTO: Braastad, Jørgen, VG

Remas valentinsdag-reklame møtt med hets og rasisme

Rema 1000 måtte slette godt over 100 hetsende kommentarer etter at de postet en valentinsdag-reklamefilm på Facebook.

  • Carina Hunshamar

Artikkelen er over to år gammel

I forbindelse med alle hjerters dag, 14. februar, la butikkjeden Rema 1000 ut en reklamevideo på kjedens Facebook-side.

Reklamefilmen, hvor en butikkmedarbeider reklamerer for varene de har i forbindelse med valentinsdagen, har fått enormt mange negative kommentarer på siden.

Kommentarene har hetsende og innvandringskritisk innhold.

Direktør for kommunikasjon- og samfunn Mette Fossum i Rema 1000 sier til VG at de har blitt nødt til å slette over hundre kommentarer.

– Vi har aldri opplevd lignende, sier Fossum.

HETSES: Dette er reklamefilmen Rema 1000 mottok hets og innvandringskritiske kommentarer for. Foto: Skjermdump

I reklamefilmen har Rema 1000-kjøpmann Lina (32) på seg hijab, noe flere i kommentarfeltet har reagert sterkt på.

les også

Dove trekker reklame etter «rasisme»-beskyldninger

Rema 1000 så seg nødt til å svare på all hetsen:

«Vi i Rema 1000 er kjempestolte av alle våre medarbeidere uansett religion, etnisitet, eller bakgrunn og aksepterer ingen form for rasisme eller diskriminering.»

Tenker positivt

Kvinnen som er avbildet i reklamen, 32 år gamle Lina, forteller hun ikke orker å bruke tid eller krefter på det negative:

– Jeg vet at hele Rema 1000 og kundene mine i butikken støtter meg, og det betyr veldig mye. I tillegg har det kommet mye støtte i sosiale medier. Min hverdag stopper ikke opp bare fordi enkelte personer har en dårlig dag, eller en feilaktig oppfattelse av norske kvinner som meg, sier 32-åringen.

les også

«Årets bodøværing» hetses grovt

Stolt av mangfoldet

Fossum forteller at Rema har et bredt mangfold av medarbeidere – med ulik etnisitet, religion og helsetilstander, noe de er stolte av å vise frem, både i reklamefilmer, i butikkene og i egenproduserte videoer.

– Vi ønsker å vise frem de ansatte i butikkene våre i filmene. Vi har ansatte med veldig mange forskjellige bakgrunner og vi er kjempestolte av å vise frem alle, sier Fossum.

Hun forteller at de er overrasket over hvor mye hets og rasisme som har dukket opp i kommentarfeltet.

– Det er veldig mang stygge ting som blir skrevet og det er vondt å se, men vi kommer ikke til å la være å poste ting som i en eller annen grad kan provosere, sier Fossum.

Hun forteller at Rema ikke gjorde et bevisst valg for å provosere da de lagde reklamefilmen, men at de valgte nettopp denne kvinnen fordi hun var spesielt god foran kamera.

– Det er åpenbart at det å vise frem en kvinne i hijab er rart for mange, så da er det kanskje bra at virksomheter og organisasjoner gjør dette mer vanlig, sier Fossum.

Mer om

  1. Rema 1000
  2. Valentinsdagen
  3. Diskriminering
  4. Facebook

Flere artikler

  1. «25 under 25»: – Se kvinnen bak hijaben, og ikke hijaben

  2. Lan Marie Nguyen Berg og Eivind Trædal får massiv hets etter babynyhet

  3. Varaordfører-Kamzy: Oppgitt over rasismen fra FrP-Ytterhorn

  4. Varslet om at han ikke håndhilser på kvinner – ble avvist fra jobbsamtale hos Posten

  5. Grace Bullen forteller om ubehagelig 17. mai-opplevelse: Ble spyttet etter

Fra andre aviser

  1. Mottagelsen Telia-reklamen har fått, illustrerer hvorfor vi trengte den

    Aftenposten
  2. - Å skifte navn kan forsterke problemet

    Bergens Tidende
  3. Presenterer ny handlingsplan: Rasisme er fortsatt et problem

    Aftenposten
  4. Nate Kahungu er en av mange på TV som har opplevd rasisme. Dette må vi snakke mer om.

    Aftenposten
  5. Det einaste Resett oppnår, er posisjonen som norsk offentlegheits kloakkrøyr

    Bergens Tidende
  6. Jeg gikk ut døren på 17. mai med en klump i halsen. Men aldri før har jeg fått så mye skryt fra fremmede.

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no