Rema 1000 lagde reklamefilm til valentinsdagen, men ble møtt med hets og rasisme.
Rema 1000 lagde reklamefilm til valentinsdagen, men ble møtt med hets og rasisme. FOTO: Braastad, Jørgen, VG

Remas valentinsdag-reklame møtt med hets og rasisme

INNENRIKS

Rema 1000 måtte slette godt over 100 hetsende kommentarer etter at de postet en valentinsdag-reklamefilm på Facebook.

Publisert: Oppdatert: 15.02.18 18:37

I forbindelse med alle hjerters dag, 14. februar, la butikkjeden Rema 1000 ut en reklamevideo på kjedens Facebook-side.

Reklamefilmen, hvor en butikkmedarbeider reklamerer for varene de har i forbindelse med valentinsdagen, har fått enormt mange negative kommentarer på siden.

Kommentarene har hetsende og innvandringskritisk innhold.

Direktør for kommunikasjon- og samfunn Mette Fossum i Rema 1000 sier til VG at de har blitt nødt til å slette over hundre kommentarer.

– Vi har aldri opplevd lignende, sier Fossum.

I reklamefilmen har Rema 1000-kjøpmann Lina (32) på seg hijab, noe flere i kommentarfeltet har reagert sterkt på.

Rema 1000 så seg nødt til å svare på all hetsen:

«Vi i Rema 1000 er kjempestolte av alle våre medarbeidere uansett religion, etnisitet, eller bakgrunn og aksepterer ingen form for rasisme eller diskriminering.»

Tenker positivt

Kvinnen som er avbildet i reklamen, 32 år gamle Lina, forteller hun ikke orker å bruke tid eller krefter på det negative:

– Jeg vet at hele Rema 1000 og kundene mine i butikken støtter meg, og det betyr veldig mye. I tillegg har det kommet mye støtte i sosiale medier. Min hverdag stopper ikke opp bare fordi enkelte personer har en dårlig dag, eller en feilaktig oppfattelse av norske kvinner som meg, sier 32-åringen.

Stolt av mangfoldet

Fossum forteller at Rema har et bredt mangfold av medarbeidere – med ulik etnisitet, religion og helsetilstander, noe de er stolte av å vise frem, både i reklamefilmer, i butikkene og i egenproduserte videoer.

– Vi ønsker å vise frem de ansatte i butikkene våre i filmene. Vi har ansatte med veldig mange forskjellige bakgrunner og vi er kjempestolte av å vise frem alle, sier Fossum.

Hun forteller at de er overrasket over hvor mye hets og rasisme som har dukket opp i kommentarfeltet.

– Det er veldig mang stygge ting som blir skrevet og det er vondt å se, men vi kommer ikke til å la være å poste ting som i en eller annen grad kan provosere, sier Fossum.

Hun forteller at Rema ikke gjorde et bevisst valg for å provosere da de lagde reklamefilmen, men at de valgte nettopp denne kvinnen fordi hun var spesielt god foran kamera.

– Det er åpenbart at det å vise frem en kvinne i hijab er rart for mange, så da er det kanskje bra at virksomheter og organisasjoner gjør dette mer vanlig, sier Fossum.

Her kan du lese mer om