ULYKKE: Fem personer døde da en veteranbil krasjet i en fjellvegg på vei ned fra Gaustatoppen nord i Rjukan søndag.
ULYKKE: Fem personer døde da en veteranbil krasjet i en fjellvegg på vei ned fra Gaustatoppen nord i Rjukan søndag. Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Har funnet feil ved bremsene etter veteranbilulykken på Rjukan

INNENRIKS

Havarikommisjonen har funnet feil ved bremsene på veteranbilen som kjørte i en fjellvegg ved Rjukan søndag. Fem personer mistet livet i ulykken.

Publisert: Oppdatert: 07.09.18 15:56

Alle de fem personene som satt i den amerikanske veteranbilen omkom. Bilen kjørte av fylkesvei 651 og inn i en fjellvegg i Telemark søndag.

Ulykken fant sted i den svært bratte Svineroivegen, hvor ett av verdens hardeste maraton avvikles. Blant syklister omtales den som en klatreutfordring fordi stigningen er på nærmere 9 prosent store deler av veien. Veien stiger 900 meter i løpet av 12,5 kilometer kjøring.

Torsdag opplyser havarikommisjonen at de har funnet feil ved bremsene.

– Foreløpige undersøkelser har påvist feil på bilens bremser. De tekniske undersøkelsene vil fortsette for å få et komplett bilde av bremsenes tilstand og hvordan dette påvirket sikkerheten på vei ned den bratte veien, skriver kommisjonen i en pressemelding torsdag.

Havarikommisjonen vil foreløpig ikke si noe om hva slags feil som er funnet på bremsene.

– Det jeg kan si, er at saken kommer til å bli prioritert fremover, forteller avdelingsdirektør Rolf Mellum til VG.

Bilen var bare utstyrt med én bremsekrets, og kjørte rett fram i hårnålssvingen. Ifølge den foreløpige ulykkesrapporten fra Statens vegvesen, som VG tidligere i uken fikk innsyn i, hadde ulykkesbilen trommelbremser både foran og bak.

Mellum forteller at både trommelbremser og bremseskiver er godkjente bremsesystemer.

VGs bilekspert Dag Edvardsen, som tidligere har jobbet i nesten 50 år som teknisk konsulent i NAF, sier til VG at trommelbremser historisk sett har kunnet medføre en risiko.

Edardsen understreker at han ikke har innsikt i ulykken og uttaler seg generelt om de tekniske sidene ved et bremsesystem.

– Bremseskiver er i dag mest utbredt på moderne biler, selv om enkelte biler fortsatt har trommelbremser. Bremseskiver ble i sin tid innført nettopp for å redusere varmgang i bremser, her kommer luften bedre til og kan kjøle.

Edardsen forklarer at bremsevæske over tid tar opp i seg fuktighet, noe som fører til at kokepunktet på bremsevæsken synker.

– Jo eldre bremsevæsken er, jo verre kan dette bli. Når man så får koking i bremsevæsken vil vannet i væsken gå over i dampform. Resultatet blir da at når man trår på bremsepedalen er det ingen motstand i systemet og bremsepedalen går inn uten bremseeffekt, sier han.

Også lekkasje i et bremsesystem kan gi bremsesvikt. Eldre biler har normalt et enkrets bremsesystem, og da vil en lekkasje kunne være fatalt, legger Dag Edvardsen til.

Ingen av de omkomne brukte setebelter

Ulykkesbilen er en Cadillac Coupe fra 1959. Kravet om sikkerhetsbelter i bil kom først på 70- og 80-tallet. Seniorrådgiver Kirsti Huserbråten i Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) i Region sør opplyser til VG at dette ikke er et krav i biler hvor det ikke opprinnelig er montert belter.

– Kollisjonen var kraftig og fronten på bilen ble presset sammen i sammenstøtet med fjellveggen, skriver kommisjonen.

Flere undersøkelser

Havarikommisjonen understreker at videre undersøkelser av bremsene er nødvendig for å vurdere betydningen av bremsefeilen. De vil også gjøre andre undersøkelser.

Målet med Havarikommisjonens undersøkelser er å kartlegge hendelsesforløpet og forklare hvorfor ulykken skjedde.

Den foreløpige obduksjonsrapporten av de omkomne ble klar tirsdag. Den ga ingen umiddelbare svar på hva som forårsaket ulykken.

Det var Henning Aabøe Bentsen (f. 1962), (Berit Bjørnsen (f. 1955), Anne Kristin Isaksen (f. 1959), Jan Bjørndal (f. 1955) og Wenche Kise (f. 1968) som omkom i ulykken. Kise kommer fra Skien. De øvrige fra Kragerø. Navnene er offentliggjort i samtykke fra familien til de omkomne.

Her kan du lese mer om