FIRE FELT: Spørsmålet om Norge skal åpne for smalere firefelts motorveier og hvor høy farten i så fall skal være, har vært ute på høring hos Statens vegvesen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Strid om flere og smalere motorveier: – Vi advarer

Statens vegvesen foreslår å åpne for flere motorveier med 110 km/t, men det møter stor motstand fra Trygg Trafikk.

Hele 2000 kilometer med vei over hele Norge kan være aktuell for nye og smalere motorveier.

Statens vegvesens utredning åpner nemlig for at flere nordmenn kan suse i 110 kilometer i timen på firefeltsveier.

Det får Trygg Trafikk til å reagere sterkt.

– Vi advarer rett og slett mot smalere og raskere motorveier. Regningen på dette kommer i form av flere drepte og hardt skadde i trafikken, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk til VG.

Debatt om smalere motorveier

Alt dette startet med at Samferdselsdepartementet (da Frp styrte det) ba Statens vegvesen utrede mulighetene for flere og smalere firefelts motorveier - også der det er mindre trafikk.

I dag bygges bare firefelts motorvei med fartsgrenser på 110 km/t på veier med over 12.000 biler i døgnet. Det Statens vegvesen vurderte er at det også skal kunne bygges på veier med ned til 6000 biler i døgnet - når det er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

I dag ville det blitt bygd to felt pluss forbikjøringsfelt på slike veier – med fartsgrense på 90 km/t:

FORSKJELLEN: Den øverste grafikken viser en tofeltsvei med forbikjøring på den ene siden. Den er noe smalere enn en firefeltsvei. Foto: Statens vegvesen

De gikk også inn for at motorveiene kan bli smalere. Ned fra dagens 23 meter til 20 eller 20,5 meter.

Nå har saken vært ute på høring og møter store protester fra Trygg Trafikk.

De ber den ferske samferdselsministeren fra KrF, Knut Arild Hareide, skrote hele greia. Og påpeker at Norge har en visjon om null drepte eller hardt skadde i trafikken.

– Vi vet at fart er og alltid har vært den største og viktigste enkeltårsaken til de alvorligste trafikkulykkene. Vi må få kontroll på farten på norske veier, sier Trygg trafikk-direktør Johansen.

Statens vegvesen utredet også om farten på motorveiene burde økes til 120 km/t, som Frp har tatt til orde for. Men uansett, hvis det åpnes for flere firefeltsveier, kan det også bli flere veier med 110 km/t enn før.

Statens vegvesen bekrefter i utredningen at å bygge flere motorveier med høyere fartsgrense vil gi flere ulykker.

– Vi kan ikke akseptere nye tanker og prosjekter som virker helt i motsatt retning av nullvisjonens grunntanke. Vi ber Hareide om å legge disse to utredningene i skuffen eller på hyllen, sier Johansen.

Til slutt er det politikerne som avgjør. Og der er det ikke konkludert.

– Vi jobber med denne saken i departementet nå. Det er for tidlig å si noe om når en konklusjon vil være klar, skriver samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en e-post via presseavdelingen.

Vil ha enda smalere veier

Veiselskapet Nye veier går enda lenger og mener vi kan ha motorveier ned i 19 meters bredde. Mens Statens vegvesen har lagt inn en midtdeler på to meter, vil Nye veier kutte den ned til én.

– Det er en veldig sikker vei, sier direktør Anette Aanesland i Nye veier til VG.

De påpeker at de kan spare mye ved å bygge smalere.

– Vårt poeng er at vi skal få mer vei og mer trafikksikkerhet og mer nytte per brukte krone, sier Aanesland.

– Den besparelsen vi har betyr at vi kan investere i neste strekning som har veldig høye ulykkestall. For det vi gjerne bygger ut er en tofeltsvei som er veldig ulykkesutsatt, sier Aanesland.

Meld deg på nyhetsbrev fra VG Bil og Motor og flere andre nyhetsbrev fra VG+!

Frp: - Helt vilt

Frps samferdselspolitiske talsperon Bård Hokksrud har et helt annet syn på saken enn Trygg Trafikk om firefelts vei.

– Jeg synes det er ganske vilt at de er imot å bygge mer firefelts vei. Firefelts vei er ett av de beste tiltakene for å redusere antallet ulykker og dødsfall i trafikken. Firefelt er de sikreste veiene vi har, og det er flere eksempler på at veier som tidligere var «dødsveier» som nå nærmest ikke har alvorlige ulykker etter at de ble firefelt, skriver han.

Han skriver at den eneste grunnen til at Statens Vegvesen tror 2/3 er tryggere enn smal firefelt, er farten.

– En smal firefelt med 90 ville vært sikrere enn 2/3 med 90. Statens Vegvesen mener uansett at begge veitypene er trygge og at forskjellen mellom dem er svært liten, skriver han.

– Jeg er glad for at Nye Veier er positive til smal firefelt og karakteriserer det som svært sikker vei. Dette handler også om å få mer trygg vei for pengene.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder