Kan koste 14 mrd: Trolig dyrere å reparere KNM «Helge Ingstad» enn å kjøpe ny fregatt

En reparasjon av KNM «Helge Ingstad» vil trolig bli noe dyrere enn å bygge en helt ny fregatt - men en reparasjon vil også være forbundet med risiko.

les også

Fregatt-forlis svekker Forsvarets operative evne

Det er hovedkonklusjonen i tilstandsrapporten fra forsvarets utrustningsetat Forsvarsmateriell, som ble presentert for Forsvarsministeren i dag.

Rapporten skal gir grunnlag for hva som skal skje med den havarerte milliardfregatten KNM «Helge Ingstad». Den ble lagt fram av sjef for Forsvarsmateriell Marine Kapasiteter, Thomas T. Wedervang.

les også

Rekonstruerte KNM «Helge Ingstad»s bevegelser

BLIR TROLIG VRAKET: Det blir dyrere å reparere enn å bygge ny fregatt, er konklusjonen i tilstandsrapporten, viser rapporten fra Forsvarsmateriell. Foto: Hallgeir Vågenes

Nesten like dyrt med ny

Det vil koste anslagsvis 12–14 milliarder å reparere KNM «Helge Ingstad», og vil ta fem år, heter det i rapporten.

Å bygge ny fregatt vil koste 11 til 13 milliarder kroner, og vil også kunne ta om lag fem år.

Det er imidlertid teknisk, tidsmessig og økonomisk lavere risiko knyttet til å bygge ny fregatt enn å reparere den gamle, mener Forsvarsmateriell.

Selve tilstandsrapporten er gradert og blir ikke offentliggjort på grunn av blant annet våpensensitivt innhold, men det er laget en tekst som ble publisert og lagt ut på Forsvarets sider klokken 14 i dag.

les også

BT: Reparasjonene av KNM «Helge Ingstad» vil koste 12 milliarder

Totalskadet

Rapporten konkluderer med at milliardfregatten er totalskadet, og at det kun er reddet teknisk utstyr for mellom 100 og 400 millioner kroner. Riktignok er motor, aksling og propell bevart, men det er knyttet usikkerhet til tilstanden til disse komponentene.

Å selge og vrake fartøyet vil også koste – fra 50 til 100 millioner kroner, heter det i rapporten.

– Vi skal nå gå grundig inn i rapporten, og vurdere hva som skal skje med fregatten. Dersom beslutningen blir at den ikke skal repareres, blir beslutningen om hvordan den operative evnen til Sjøforsvaret skal erstattes, bli en del av arbeidet med ny langtidsplan, sa forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

KNM «Helge Ingstad» var på vei fra den store NATO-øvelsen «Trident Juncture 2018» i Nord-Norge da den kolliderte med den massive og fullastede råoljetankeren «Sola TS» i Hjeltefjorden nord for Bergen natt til 8. november i fjor.

Fikk du med deg: Hør samtalen mellom skipene før kollisjonen

Stor lekkasje

Sammenstøtet laget en lang flenge i siden på fregatten, som ga vanninntrenging i store deler av skipet. Etter kort tid ble full evakuering av hele besetningen på 136 besluttet. Det 135 meter lange fartøyet ble satt på grunn i Øygarden like nord for Sture-terminalen, og sank trass forsøk på å holde den over vann.

Tre mistenkt: Flere har mistenkt-status etter skipskollisjonen

Forsvaret har brukt over 700 millioner på å heve og frakte krigsskipet til marinebasen Haakonsvern, hvor det er foretatt en tilstandsvurdering. Skipet kostet i sin tid 4,6 milliarder kroner – og var en av fem fregatter av samme type som ble levert på 2000-tallet.

Havarikommisjonen: Trodde tankskipet var Sture-terminalen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder