MÅ NED: Administrerende direktør Per Olav Mevold i fiskeribedriften Vikenco har regnet ut at de økte fergeprisene vil koste dem to millioner ekstra i året. Foto: Mattis Sandblad, VG

Varsler millionsmell med økte fergepriser: – Det svir

GOSSEN (VG) Topplederen i fiskeribedriften på Gossen har blitt fergeopprører. Og beskjeden til regjeringen er klar: Prisene må ned.

  • Oda Leraan Skjetne
  • Mattis Sandblad (foto)

– Vi må bare klype oss fast her ute, sier administrerende direktør og deleier Per Olav Mevold.

Han er den første fergeopprøreren som tirsdag møtte samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) i Møre og Romsdal.

Fiskeribedriften Vikenco omsatte for 1,6 milliarder i fjor og ligger ytterst i havgapet på øya Gossen utenfor Molde. Inn døren slår den gode, stramme lukten av fersk fisk inn. I snitt sendes 20 vogntog/lastebilder med fisk inn til fastlandet herfra hver dag. De kjører over øyas paddeflate landskap og inn på fergen mot fastlandet og Molde.

Med årets prishopp på fergene, anslår de en ekstraregning på to millioner kroner i året.

– To millioner kroner går rett på bunnlinjen. Det svir på den måten. Det er to millioner i året nå, men hva kommer neste år og året etterpå? spør han.

Fra de to statsrådene som kom på besøk, fikk han ingen lovnader, bare si sin mening.

Fra Hordaland til Finnmark har fergeopprøret bredt seg utover, som et svar på høyere billettpriser. Bedriftseieren har blitt en av opprørerne.

– Ja, helt klart. Det svir, understreker Mevold.

– Et kraftig innhugg

Fergen strekker seg over fjorden som en hovedpulsåre, en åre som sørger for liv der ute på øyene i havgapet. Om den kuttes, vil det bli vanskelig å bli øyboer.

Og når det kommer en buss med politikere togende med journalister og fotografer på slep, stiger folketallet utpå Gossen brått noen prosent.

FÅR HØRE DET: Norges ferske samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) har tirsdag fått beskjed fra pendlere, næringsliv og lokalpolitikere om at fergeprisene i Møre og Romsdal må ned. Foto: Mattis Sandblad

Hør podkasten «Verdens gang» om at folk vurderer drastiske tiltak mot de økte fergeprisene:

Møre og Romsdal fylkeskommune har, som i de andre fylkene, selv valgt å øke billettprisene på fergene. Deres forklaring er at de får for lite penger fra staten og må ha mer inntekter.

Utfordringene blir ikke mindre av at autopass, den lille hvite brikken i frontruten, skal innføres som betalingsmiddel i år. Alle gående går da gratis, men alle pengene man taper på det må tas igjen i dyrere bil-billetter. Det vil si dyrere lastebiler fulle av laks.

Sint, sintere, fergeopprører.

TIL FASTLANDET: Per Olav Mevold i fiskeribedriften Vikenco understreker at fergeprisene må ned, men at det viktigste er å få bygd veiprosjektet Møreaksen, så øya Gossen får veiforbindelse til fastlandet. Foto: Mattis Sandblad

Paret Thora og Trond-Erik, som pendler ut til øyene hver dag, har regnet ut at de økte prisene vil koste dem 5000 kroner i måneden – eller 60.000 kroner i året. Det er en økning på 1500 kroner i måneden fra i fjor.

– Det er dyrt, understreker Trond-Erik Julseth overfor VG.

– En merker det i en familieøkonomi. 5000 i måneden er et kraftig innhugg, stemmer samboeren Thora Gundersen i.

FRONTER OPPRØRET: Thora Gundersen og Trond-Erik Julseth møtte tirsdag topp-politikerne for å fortelle hvordan de økte fergeprisene påvirker dem som familie og pendlere. De sier det er viktig å stille opp for å fronte saken. Foto: Mattis Sandblad

– Det som er viktig nå, fremfor å peke på hverandre og finne syndebukker, er å gå sammen og finne en løsning på det. For inntil løsningen er på plass, er det vi pendlerne som betaler prisen, sier Gundersen.

Ingen løfter på turen

Fylkene har fått nok og prioriteter pengene feil, fylkene får for lite penger fra staten, det er fylkene sin feil, det er staten sin feil – spørsmålet om hvem som er skyld i fergeopprøret har gått sin gang i toppolitikken. Oppropet fra kystboerne er at fergeprisen må ned.

Så er spørsmålet hvem som skal ta den regningen – og hvordan de skal få det til.

Spørsmålet til Norges nye distriktsminister Linda Hofstad Helleland er derfor: Vil fergeprisene bli senket? Ja eller nei.

– Det er det vi skal jobbe for å prøve å få til. Men dette er det første vi gjør i behandlingen av denne saken. Å komme ut hit og snakke med dem som opplever det i hverdagen, er svaret fra Helleland.

I ILDEN: Den nyopprettede stillingen som distriktsminister gikk for få uker siden til Høyres Linda Hofstad Helleland. Foto: Mattis Sandblad

– Det er jo målet vårt at de opplevelsene, erfaringene og kunnskapen vi har etter den dagen her skal bidra til å synliggjøre hvilke alternativer vi kan se på for å finne en løsning, sier Helleland.

Men den løsningen må skje sammen med fylkespolitikerne som har ansvar for fergeprisene som ble satt i fylket. Vi kommer ikke utenom at dette må gjøres gjennom dialog og samarbeid, sier den ferske distriktsministeren.

Les også

  1. Anslår 130.000 i fergeutgifter: – Vi kommer til å betale mer for fergene enn huslånet

    Iris Holm Otting og samboeren regner med å betale 130.000 kroner i året for ferger når prisene øker på nytt i sommer.
  2. Nå skal fergeopprørerne møte makten: – Må få orden på kaoset

    MOLDE (VG) Tirsdag skal to regjeringstopper sendes rett inn i løvens hule.
  3. Troms og Finnmark: – Ikke sikkert vi får råd til elferger

    Fylket skal vurdere innkjøp av elferger i februar. Det pågående opprøret mot fergepriser gjør dem usikre.
  4. Ap, Sp, MDG og SV ber staten åpne lommeboken for å stoppe prishoppet

    Arbeiderpartiet, Sp, SV og MDG mener at Erna Solbergs regjering har sulteforet fylkene.
  5. Distriktsministeren vil ikke love lavere fergetakster

    Distriktsminister Linda Hofstad Helleland (H) har ikke med seg løfter om pengehjelp eller konkrete tiltak når hun…
  6. Knut kjøpte elbil for å unngå økte fergepriser: – Gir ingen mening

    MIDSUND/MOLDE (VG) For Knut Ståle Morsund er det billigere å kjøre om bord på fergen enn å gå.

Mer om

  1. Ferger
  2. Møre og Romsdal

Flere artikler

  1. Slik forsvarer de at fergeprisene ble økt: – Ikke gjort med lett hjerte

  2. Nå skal fergeopprørerne møte makten: – Må få orden på kaoset

  3. Økte fergeprisene på grunn av pengemangel – gikk 300 millioner i overskudd i fjor

  4. Samferdselsministeren om fergeopprøret: – Sterkt bekymret for prisene

  5. Kystfylkene med klar melding: Staten må ta regningen for elfergene

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder