Her ble KNM «Helge Ingstad» sikret - se hvordan det ser ut under vann

Da milliardskipet KNM «Helge Ingstad» skulle reddes, ble det sikret midt i en skråning.

Det er fortsatt betydelig fare for at festene på KNM «Helge Ingstad» ryker igjen og milliardskipet sklir enda lenger ut i fjorden. Bare fem døgn etter ulykken røk festene i fjellet som holdt skipet på plass - og det sank.

Nå kan du se hvordan havbunnen ser ut på stedet som KNM «Helge Ingstad» ble sikret på. VG har ved å knytte sammen sjøkart og dybdedata kunnet tegnet en 3D-modell av skipet og havbunnen.

Og modellen viser hvorfor redningsarbeidet har vært krevende fra første stund.

PÅ SIDEN: Fregatten KNM «Helge Ingstad» ligger på siden på havbunnen. Foto: Einar Otto Stangvik, VG

Forsvaret har hele tiden vist til at å holde skipet som veier flere tusen tonn stabilt når det ligger i en skråning er en svært vanskelig oppgave. På spørsmål om de skulle festet det et annet sted, svarer Sjøforsvaret:

– Vi må ta det fra hvor vi er og hvor vi skal. Nå er fartøyet der det er, og så skal vi berge det og ta det hjem. Det er krevende topografiske forhold. Vi Sjøforsvaret har full tillit til fagkompetansen og det arbeidet som gjøres, sier presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret til VG.

I SKRÅNING: Fregatten KNM «Helge Ingstad» ligger ved en bratt skråning i havbunnen. Foto: Einar Otto Stangvik, VG

Derfor ligger det her

Etter ulykken skjedde natt til torsdag 8. november startet en desperat kamp for å redde milliardskipet. Forsvarsmateriell bekrev tidlig at skipet drev på grunn, hvorpå å det ble brukt slepebåter til å dytte båten lenger inn på land.

– Vi så på de første bildene fra hendelsen hvor taubåtene dyttet på fartøyet hvordan det begynte å rotere og falle ytterligere nedover, sa Håvard Mathisen i Forsvarsmateriell sist tirsdag.

les også

Politiet mangler fortsatt sikkerhetsklarering – får ikke se gradert materiale fra fregatten

– Han ligger i en skråning og når et fartøy ligger i en skråning slik er det utfordringer, gitt at tyngden virker nedover, sa Yngve Skoglund i Sjøforsvaret i går.

For å feste skipet i skråningen ble det sveiset festepunkter på skipet og boret i fjellet på land. Mellom der ble det trukket vaiere. Først røk to av festene i fjellet fordi det kom inn mer vann, og da røk det enda flere.

– Blir gjort avgjørelser på stedet

– Har dere gjort dere noen tanker på om stedet som ble valgt til å sikre skipet var lite hensiktsmessig?

– Jeg regner med at det vil bli god tid i ettertid til å gå gjennom rutiner og måten vi har løst de ulike oppdragene på. Men det er årsaks- og hendelesforløp er noe vi må kommentere på når vi har hele bildet. Når vi har et havari som skjer, blir det gjort avgjørelser og vurderinger på stedet, sier Gjesdal til VG i dag.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder