- Men er piggdekkene slitte - er piggfritt like bra

DEKKSPERT: Rune Korsvoll er redaksjonssjef i NAF-bladet Motor, og har gjennomført en rekke uavhengige dekktester. Foto: Bladet Motor

- Nye piggdekk best på isglasert asfalt

Piggdekk uten slitasje er definitivt det beste du kan sko bilen med på «isglasert» asfalt, ifølge dekk-ekspertene Frank Larsen og Rune Korsvoll.

Artikkelen er over seks år gammel

En tynn hinne med is danner seg i kjørebanen når regn og fuktig luft møter kald asfalt. De siste ukene har underkjølt regn skapt svært krevende kjøreforhold flere steder - spesielt på Østlandet.

Dekk-eksperter VG har snakket med er ikke i tvil om at rimelig nye piggdekk gir det beste veigrepet på dette spesielle føret.

- Så lenge det er den typen føre - med en tynn ishinne på asfalten - er det piggdekk som er best, sier dekk-veteran og teknisk sjef Frank Larsen i Continental Dekk Norge as.

Klorer seg ned i ishinnen

- Forklaringen er rett og slett at piggene stikker ut fra dekket og gir en tilleggseffekt ved at piggene klorer seg ned i isen, sier Larsen til VG.

FUNGERER BEST: Nye piggdekk gir det beste grepet på speilglatte veier, fastslår dekk-eksperter.

Han minner om at den største ulempen med piggdekkene er oppvirvling av svevestøv og større slitasje på veiene. Men når det gjelder veigrep på ishinne-belagt asfalt - er nye pigdekk best, ifølge Larsen.
Han har deltatt som teknisk ansvarlig på en rekke dekktester, og minner om at det også er forskjell på nye og slitte piggdekk.

Slitte dekk sklir lettere

- Hvis piggdekkene er slitt, viser det seg at da mister de fordelen i forhold til piggfrie dekk, også slitte piggfrie dekk - på glatt føre, sier Larsen.

FUNGERER DÅRLIGST: Skikkelig slitte piggdekk fungerer dårligere enn slitte piggfie dekk - selv på speilglatt is i kjørebanen, i følge dekkekspertene. Foto: Jan Petter Lynau

Redaksjonssjef Rune Korsvoll i Bladet Motor har samme erfaring - utfra en rekke dekktester som han har arrangert.

- Hvis du bruker nye piggdekk på speilglatt, islagt asfalt, er det piggdekkene som egner seg best. De gir den korteste bremselengden, sier Korsvoll til VG.

I en stor dekktest som han sto ansvarlig for tidligere i år, viste det seg at piggdekk fortsatt egner seg best på vinterføre.

Men:

- Når et piggdekk er slitt ned til seks millimeters mønsterdybde, fungerer et tilsvarende nedslitt piggfritt dekk like bra. Med slitasje ned til tre mm mønsterdybde - fungerer faktisk det piggfrie dekket bedre på islagte veier, sier Korsvoll og viser til en annen dekktest.

Må vurdere selv

- Er det forsvarlig å kjøre på piggfrie dekk med en speilglatt, tynn ishinne på asfalten ?

- Det må bli opp til den enkelte bilist å vurdere om det er forsvarlig, svarer Korsvoll.

Teknisk sjef Frank Larsen nyanserer bildet med at jo bredere de piggfrie dekkene er, jo bedre gripeevne har de.

Han kjører selv piggfritt, men er nøye med at dekkene er brede og setter et bredt «fotavtrykk» i veibanen.

Men både Larsen og Korsvoll er enige om at det mest trafikksikre dekket med det beste veigrepet på speilglatt asfalt er noenlunde nye piggdekk.

Speilglatt på Romerike

Etter ulykken der to mennesker døde på fylkesvei 170 ved Heiavannet i Fet kommune på Romerike 2. juledag , uttalte flere bilister at det var ekstremt glatt veibane. Så glatt skal det ha vært at personell fra nødetatene hadde problemer med å stå på beina.

Før ulykken gikk også politiet ut med en advarsel mot svært glatte veier i området.

Veientreprenøren Veidekke kalte også ut alt tilgjengelig personell for å salte romeriksveiene, men de rakk ikke å komme frem til den aktuelle strekningen på fylkesvei 170 før dødsulykken inntraff, skriver Romerikes Blad.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder