Fraråder VM-titting rundt leggetid

Mener søvnapper har liten effekt

SNORK: Mangel på søvn kan gå utover både skolegang og arbeidsliv, og har dermed samfunnsøkonomiske såvel som individuelle negative konsekvenser, ifølge søvnforsker Børge Sivertsen. Foto:NTB scanpix,

1 av 3 har søvnproblemer: Ekspert: Slik får du sove bedre

Forekomsten av søvnvansker har økt dramatisk blant nordmenn de siste ti årene. Enkle grep kan imidlertid gi deg den sårt tiltrengte skjønnhetssøvnen.

  • Bjørn-Martin Nordby

Artikkelen er over seks år gammel

Ifølge ferske tall fra Folkehelseinstituttet (FHI) har én av syv voksne nordmenn kroniske søvnvansker, mens én av tre oppgir at de har ukentlige vansker med å få sove.

Tallene stammer fra Folkehelserapporten, som ble offentliggjort mandag.

Ifølge søvnforsker Børge Sivertsen ved FHI er det vanlig at ti prosent av befolkningen i vestlige land tilfredsstiller diagnosen insomni, den mest utbredte diagnostiserbare søvnvansken.

I Norge har forekomsten imidlertid økt til rundt 15 prosent i løpet av de siste ti til 15 årene.

Vet lite om årsakene

Insomni innebærer problemer med innsoving om kvelden og mange oppvåkninger om natten. Det innebærer også at man våkner altfor tidlig, som fører til nedsatt funksjon på dagtid.

- Når man snakker om søvnproblemer, så trenger man ikke oppfylle alle disse kriteriene – da handler det om personer som sliter med innsoving en del ganger i måneden, sier Sivertsen til VG.

Forskerne vet lite om årsakene til den økende forekomsten av søvnvansker, men ifølge Sivertsen henger det ikke sammen med en økning i psykiske vansker.

- Det kan ha sammenheng med økt grad av skiftarbeid i befolkningen. En annen årsak kan være at man i større grad enn før benytter seg av elektroniske artikler – man er «online» hele døgnet, sier han.

- Bør stå opp tidlig hver dag

Sivertsen forteller at det både er individuelle og samfunnsøkonomiske konsekvenser av søvnproblemer, i form av mentale plager og sykdommer, samt frafall fra og sykefravær i arbeidslivet.

- Vi vet at sovemedisiner har god effekt til å begynne med, men effekten forsvinner etter tre til fire uker.

SØVNFORSKER: Børge Sivertsen ved Folkehelseinstituttet. Foto:UNIVERSITETET I BERGEN,

- Det beste og mest sentrale rådet er å innarbeide gode søvnrutiner. Man bør stå opp tidlig hver dag, også i helgene, slik at man tvinger kroppen til å ha en god søvnrytme, sier søvnforskeren.

Ifølge Sivertsen fungerer dette godt på eventuelle problemer, dersom man klarer det over lengre tid.

- Men det er viktig å ikke bli for rigid heller. Jeg sier ikke at man skal stå opp halv syv i hele ferien, men det handler om å gradvis gjøre det litt lettere for en selv, sier han.

Unngå sene treningsøkter

Søvnforskeren har også flere andre råd:

*Tapt søvn kan du i liten grad ta igjen ved å sove mer neste natt eller i helgen. Man bør stå opp like tidlig som ellers i uken. De negative konsekvensene ved å sove lenge er større enn gevinsten.

*Trening og fysisk aktivitet hjelper godt, men ikke sene kveldsøkter. Det fører til at kroppen fortsatt er aktiv utover natten.

*Ikke drikk kaffe eller mye alkohol sent på kvelden.

*Hvis mulig, unngå å legge deg med uro og bekymringer i kroppen.

*Pasienter som er til behandling for søvnproblemer anbefales å ikke bli liggende i sengen dersom de sliter med å sovne. Da bør man heller stå opp og gjøre noe som er kjedelig og søvndyssende.

*Kroppen trenger tid på å komme i søvnmodus. Det å se noe spennende på TV eller lese en spennende bok er ikke å anbefale.

- I disse VM-tider er det for eksempel ikke å anbefale å se en thriller av en straffesparkkonkurranse rett før man skal legge seg, sier Sivertsen.

Undersøkte søvnapper

De siste årene har det kommet en rekke applikasjoner, såkalte «apper», til smarttelefoner, som skal hjelpe til med å gi deg en god søvn.

- Vi tok en gjennomgang av noen av søvnappene som finnes for noen måneder siden. Beroligende musikk og lyder har liten effekt og er ingen snarvei til god søvn, mener søvnforskeren.

Noen søvnapper skal også kunne vekke deg på rett tidspunkt, når du sover lett, og på den måten gjøre deg mer opplagt.

- Det har også liten effekt. Den dype søvnen er primært til stede den første delen av natten uansett. Om du skulle bli vekket når du er i den dype søvnen av syklusen så vil du føle deg litt mer søvnig, men det har lite å si utover dagen.

- Hvordan står det til med søvnen til en søvnforsker, da?

- Han vet godt hva han skal gjøre, men han lever ikke alltid opp til sine gode råd. En søvnforsker prøver å holde gode rytmer også i ferien, også for sine barn, men det er ikke alltid han klarer det, sier Sivertsen.

Les også

  1. Økonomiske problemer påvirker barnas søvn

    Jo verre den økonomiske situasjonen i en familie er, dess større søvnproblemer har barna, viser en studie.
  2. Dårlig søvn gir gammel hud

    Sover du dårlig, øker risikoen for at huden din eldes raskere, mener forskere.
  3. Forskning: Barn som sover lite spiser mer

    Lite søvn og overspising henger sammen - også når mor og far bestemmer maten.
  4. Slik påvirker smarttelefonene livene våre

    Smarttelefonen endrer livene våre: Hvordan du snakker med dine nærmeste, jobber og prioriterer.

Flere artikler

  1. Amerikansk studie: Ungdommer trenger å sove lengre om morgenen

  2. Pluss content

    Ny studie: Dårlig søvn kan gi usunn livsstil

  3. Pluss content

    Ny forskning: Derfor MÅ du prioritere søvn

  4. Pluss content

    Rekordmange unge ligger våken om natten: 13 000 barn får søvnhormonet Melatonin

  5. Pluss content

    Slik påvirkes du av for lite søvn

  6. Pluss content

    Søvnprogrammet som har hjulpet tusenvis

Fra andre aviser

  1. Mange nordmenn har søvnproblemer

    Fædrelandsvennen
  2. Søvn renser hjernen

    Aftenposten
  3. Søvn renser hjernen

    Fædrelandsvennen
  4. Våkenetter går på helsa løs

    Bergens Tidende
  5. Ungdom som sover dårlig selvskader seg oftere

    Aftenposten
  6. Flere sover dårligere: Ny norsk forskning viser sammenheng med søvnproblemer og stryk på eksamen

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder