PORSCHE-FORLIKET: Statsminister Erna Solberg forsøker å forklare dilemmaet med at de som kjøper dyre Porscher ble vinnerne av budsjettforliket mandag. Foto: Harald Henden , VG

Erna bekrefter at klimaforliket kan ryke

Slik forklarer statsministeren «Porsche-forliket»

Erna sier hun både gruer og gleder seg til å møte Paris

Statsminister Erna Solberg erkjenner i dag at det er usikkert om de klarer å oppnå klimaforliket Stortinget satte seg frem til 2020.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Vi har foretatt prioriteringer over våre budsjetter som gjør at vi kan nå målsettingene i klimaforliket. Men fordi flere av disse satsningene kom for sent i gang, risikerer vi at vi ikke rekker det til 2020, men målet er at vi skal klare det, sier statsminister Erna Solberg.

Aktuelt: Dette bør du vite om Paris-møtet

Målene

Klimaforliket ble vedtatt i 2008 av alle partier, utenom Frp.

Et av de sentrale målene er at utslippene skal ned 30 prosent fra 1990. Dette skal oppfylles med kvoter ute og tiltak hjemme.

I fjor var utslippene 53,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter og for å nå målet må Norge kutte til rundt 45 millioner tonn CO2-ekvivalenter de neste fem årene.

Det overordnede målet er at Norge skal bli karbonnøytralt i 2050 og at vi har lagt oss på EUs mål om 40 prosent klimagasskutt innen 2030.

Les også: – Melder Norge inn i EUs klimapolitikk

– Burde vært tatt i 2008

Statsminister Solberg sier de ikke er så opptatt av årstallet 2020, men at de nå mener å ha en politikk som vil nå målene.

– Vi har nå lagt inn et enormt trykk på investeringer i jernbane og vi vrir kraftig for å få ned utslippene på veiene, gjennom satsning blant annet på å gjøre biodrivstoff billigere, på elbiler og biler som slipper ut mindre.

Aktuelt: Ny temperaturøkning i oktober

– Dette koster og vil virke, men det er ikke gjort på fem år å få på plass alt, spesielt innen jernbane.

– 2020 ryker?

– Problemet er at det løftet vi nå har tatt, burde vært tatt i 2008. Vi er på vei også når det gjelder å bytte bilparken og endre avgiftene på klimavennlig energi.

Aktuelt: Endringene i statsbudsjettet på mandag

Porsche-forliket

Hun trekker frem en utfordring til.

– I tillegg ble det lagt til grunn en høyere karbonpris enn det som viste seg å bli en realitet i EUs kvotesystem. Når store deler av våre utslipp er i kvotepliktig sektor, har det blitt vanskeligere å nå målet. Men som sagt; vi er veldig godt fornøyd med å ha fattet vedtak som gjør at vi nå ser at vi kommer raskere til målene, selv om det kanskje ikke blir i 2020.

Les også: NHO forbannet

– Dere får kritikk for å ha bidratt til at dyre Porscher og Mercedeser er budsjettvinnerne etter forliket med Venstre og KrF mandag, hvor prisen går ned med over 280 000 kroner?

– Vi havner i et dilemma om vi skal ha vekt på fordeling eller miljø. Når vi legger mer vekt på bilens utslipp, og mindre på motoreffekt og vekt, så vil det måtte slå ut slik. Det er også store biler i luksussegmentet som har ny og miljøvennlig teknologi. Det blir litt på samme måte som Teslaen, som har blitt heftig debattert fordi den er dyr.

– Men, sier hun:

– De som kommer særlig godt ut avgiftsmessig, er tross alt hybridbilene.

Les: Her er Porsche-kritikken

– Viktig å ha tograders-målet i sikte

Statsministeren reiser til FNs klimatoppmøte i Paris til helgen, hvor hun sammen med verdens ledere skal forsøke å lande en global klimaavtale.

– Hva bør komme ut av Paris?

– Vi må få til enighet om en global avtale hvor landene forplikter seg til hvor mye de skal kutte. Vi må også få enighet om kontrollmekanismer som gjør at landene konkret må melde hva de har gjort.

– Det mest spennende er om vi greier å bli enige om et nivå på en global avtale som gjør at vi kan ha togradersmålet i sikte etter at vi forlater Paris. Det er viktigere enn å få til en juridisk bindende avtale som er dårligere, sier statsministeren.

Både gleder og gruer seg

Hun sier det blir veldig spesielt å dra til sitt Paris, hvor hun og mannen giftet seg.

– Det er litt sånn at man både gleder og gruer seg, fordi vi skal til byen og møte innbyggere som er så hardt rammet av terror. Slik det fremstår, ser det ut som i innbyggerne i Paris har taklet det på en flott måte.

– Tror du det blir mulig for deg å sette deg på en fortausrestaurant og nyte en kaffe eller glass med vin?

– Jeg tror kanskje ikke været innbyr til det, men jeg har lyst til å se meg litt om i byen, mens jeg er der.

Hun tror vi står foran tidenes sikkerhetsopplegg.

– Jeg var i Paris under G5-møtet i 1989, da Ronald Reagan var der. Jeg var der som turist, og sikkerheten var enorm. Jeg er redd for at den er enda større denne gangen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder