BEVISSTE PÅ MEDIER: Merete Ross Keim er venn med datteren Anna Ross Kristensen på Facebook. Keim er veldig bevisst på hva hun deler i sosiale medier, og prøver å være et godt forbilde. Foto:MARIUS VERVIK/VG

Eksperter advarer: Foreldres festlige Facebook-fasade kan skremme barna

Foreldre med deledilla i sosiale medier kan skade forholdet til barna sine, mener barnepsykolog.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL

«Fest med jentene!», «Rødvin med røverne!» eller «Huff, fylla har skylda!».

Er du venn med barna dine på Facebook, samtidig som du deler statusoppdateringer som dette på profilen din?

Det kan gå ut over barnas syn på deg som en trygg forelder, ifølge eksperter.

Skader trygghetsforholdet

Barnepsykolog Willy Tore Mørch mener barn i stadig økende grad blir påvirket av foreldrenes oppførsel på sosiale medier. Han mener mange foreldre bør bli mer forsiktige med hva slags informasjon de deler med barna på Facebook og Instagram.

BARNEPSYKOLOG: Professor Willy-Tore Mørch ved Universitetet i Tromsø mener foreldre er barnas viktigste forbilder. Foto: TERJE MORTENSEN / VG

- Er bilder og kommentarer fra voksne omsorgspersoner i sosiale medier for drøye, som bilder fra fyllefester, eller upassende informasjon om sexlivet eller foreldrerollen, kan det i verste fall skade barnas trygghetsforhold til foreldrene, sier Mørch til VG og understreker at dette i størst grad gjelder de yngste barna.

Spesialkonsulent Hilde Jeanette Løberg ved kompetansesenter rus-sør, Borgestadklinikken, skrev for noen dager siden blogginnlegget «Jippy, barnefri, helg og fest!». Der påpeker hun at mange foreldre forteller bekjentskapskretsen hvor mye de gleder seg til vin i helgene, uten at de tar hensyn til at barna også følger med på oppdateringene.

Vellykket voksenverden

«Når helgen kommer skal vi slappe av og kose oss. Vin er kos. Vin er kultur, og vin kan være status. Vi «brifer» gjerne med glass, flasker og etiketter,» skriver hun.

Blogginnlegget har engasjert og er ifølge Løberg delt over 130.000 ganger i sosiale medier. Hun mener temaet er noe alle foreldre bør tenke gjennom.

- Bruken av sosiale medier har blitt en arena der den vellykkede voksenverdenen skal vises frem. Vin blir sett på som en del av det gode liv, og et vinglass har blitt den nye kaffekoppen. Jeg tror ikke foreldre skjønner hvilke signaler de sender barna sine som følger dem på Facebook eller Instagram, sier hun til VG.

Barnepsykolog Mørch mener spesielt bilder og statusoppdateringer som dreier seg om alkoholinntak og rus kan virke skremmende på barna.

- Det er sjelden en enkeltepisode skader et barn, men om det går rutine i at det hver helg legges ut meldinger om hvor godt det skal bli å sette vinglasset til munnen eller ta seg en fyllefest, er det klart at denne informasjonsdelingen er med på å forme barnas syn på foreldrene, sier han.

Rollemodeller

Medieviter Ida Aalen jobber som rådgiver i Netlife Research og har skrevet boken «En kort bok om sosiale medier». Hun mener den gjennomgående grunnen til deletabber i sosiale medier er at mange ikke er bevisste på hvem de kommuniserer med.

- Forskning viser at folk ofte ikke tenker over alle som kan se hva de sier i sosiale medier. Ansikt til ansikt med noen tilpasser man kommunikasjonen automatisk, men på sosiale medier har man et tenkt publikum og tror ofte man snakker til færre enn de som faktisk kan se det, sier hun.

EKSPERT: Ida Aalen er forfatter av boken «En kort bok om sosiale medier». Foto: Øyvind Bjørkum / VG

Aalen forteller at unge mellom 15 og 29 år sjeldnere poster ting på Facebook. De over 30 er mest aktive, og dermed vil foreldre ofte se mer av oppdateringene til voksne venner enn barnas aktiviteter.

- Ingen synes det er noe rart at foreldre av og til synes det er deilig å være voksne og ta seg et glass rødvin. Men det er fort gjort å glemme hvem som faktisk kan komme til å se det.

Velger foreldrene å være aktive på sosial medier, med barna som venner eller tilskuere, mener Mørch det er viktig å ha en åpen dialog med barna om bruken av sosiale medier.

Voksne henger etter

Rådgiver Kjellaug Tonheim Tønnesen i medierådgivningsorganisasjonen Barnevakten mener det er mye positivt knyttet til at foreldre er aktive på sosiale medier, men at de må være oppmerksomme.

- Min klare anbefaling til foreldre som bruker Facebook og Instagram er at de ikke deler alle oppdateringer og bilder med alle, men heller begrenser via innstillingene hvem som kan se hva, mener hun.

Prosjektleder for Trygg Bruk i Medietilsynet, Pia Lang, har inntrykk av at mens barn og unge i dag utvikler en god forståelse av og viser god dømmekraft i sosiale medier, henger de voksne litt etter:

- For dem er det fremdeles nytt, de har ikke fått det inn med morsmelken. Kanskje bruker de lenger tid på å utvikle den dømmekraften. Vi er opptatt av at foreldre ikke bare tenker gjennom hva som kan være flaut for barna, men at det de skriver kan ha innvirkning på deres barns eller deres eget liv, sier hun.

- Men bør ikke foreldre kunne ha et fristed hvor de er voksne?

- Å se på sosiale medier som fristed, det går nesten ikke an lenger. Du kan poste det samme på nett som du ville hengt opp på en stor oppslagstavle på butikken, arbeidsplassen eller i skolegården. Ja, man skal få lov til å være voksne, men i lukkede rom, sier Lang.

Bevisste på mediebruken

Merete Ross Keim (39) er venn med datteren Anna (14) på Facebook, og prøver å være et godt forbilde også online.

Da Merete Ross Keim lot datteren Anna Ross Kristensen opprette Facebook-profil da hun var elleve, var betingelsen full tilgang til datterens profil.

SNAKKER SAMMEN: Merete Ross Keim har en pågående dialog med datteren Anna om hvordan de bruker sosiale medier Foto: MARIUS VERVIK/VG

- Vi hadde en alvorsprat om hva som er lov og ikke lov å poste, ordbruk og hva en kommenterer. Det er en pågående samtale vi har, forteller Merete til VG og legger til:

- Det går begge veier, og jeg prøver å gå foran som et godt eksempel. Jeg har reagert på hva mine Facebookvenner kan legge ut, og jeg er veldig bevisst på hva jeg deler. Jeg er personlig, men ikke privat på Facebook.

Klare grenser

Siden Merete også bruker nettsamfunnet til å promotere egen bedrift, og Anna har tre blogger og dessuten er på Instagram og Twitter, har mor og datter hatt mange anledninger til å snakke om kjøreregler på nettet.

- Vi prater om hvilke bilder det er greit å legge ut, at en alltid spør om tillatelse, og hvor viktig riktig formulering er når man ikke har kroppsspråk i kommunikasjonen, sier Keim.

Hun leste Hilde Jeanette Løbergs blogginnlegg for noen dager siden, og sier seg enig i budskapet.

- Det er en viktig problematikk, spesielt med mange som har barn halvparten av tiden og lever som single den andre halvparten. Da må man være veldig forsiktig med hva en deler, sier Keim.

Selv har hun ikke noe imot å dele et bilde av et champagne- eller rødvinsglass.

- Jeg ville aldri lagt ut bilde av fyll, men om vi feirer en spesiell anledning, ser jo Anna det vinglasset like godt her i stuen. Jeg vil ikke være en annen på Facebook enn i virkeligheten.

Keim ser på sine venner som også er venner med datteren, som et utvidet sikkerhetsnett. Hun er også venner med et par av datterens venner.

- Det har hendt jeg har vært nødt til å si i fra om hva de deler. Men samtidig er de et nettverk som fanger Anna opp om det skulle være noe. De er den utvidede landsbyen med nabokjerringene, og det er viktig! Understreker Merete.

Selv synes hun datteren er veldig flink til å være bevisst på hva hun deler.

- Det er denne generasjonen som skal trø stien. Jeg har to døtre til som blir seks og åtte år, og jeg tror det blir enklere når de skal ut i sosiale medier, sier Keim.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder